În perioada 22 – 31 august 2015, la Muzeul Ţăranului Român din Bucureşti, va avea loc ediţia 2015 a Festivalului de teatru independent UNDERCLOUD. Această ediție este dedicată Republicii Moldova, reprezentată de laboratorul teatral Foosbook de la Chişinău, care prezintă un teatru non-conformist, fiind interesat de performanţă actoricească, de textele contemporane, de teatrul document, de jocul psihologic intim şi precis. Foosbook va prezenţa la Bucureşti spectacolele Nekrotitanium“, o piesă marca „Planetă Moldova“, „Sex & Perestroika“, spectacol după romanul cu acelaşi nume de Constantin Cheianu şi „BASH / Piesele zilelor din urmă“ de Neil LaBute.
Monodrama Nekrotitanium“, o piesă marca „Planetă Moldova“
Scenariu de Luminiţa Ticu după romanul cu acelaşi nume de Mitoş Micleuşanu şi Florin Braghiş
Interpretare: Alexandru Pleşca
Regie: Luminiţa Ticu
Scenografie: Adrian Suruceanu
Design grafic: Dragoş Popa
Actorul Alexandru Pleşca a fost nominalizat, în 2013, de către juriul UNITEM din Chişinău, pentru acest rol, pentru cel mai bun actor al anului.
(Spectacolul va fi programat pe scena Sălii Horia Bernea pe data de 24 august 2015)
Ana Gherciu, în Timpul, cotidian naţional, Chişinău: „o combinaţie perfectă între violenţă, sarcasm, prostie, moldovenism, răutate şi alte caracteristici ale mioriticilor. După cum a zis Mihai Fusu, Nekrotitanium este un spectacol despre violenţă gratuită, macabră, ironizată într-un mod foarte acid. […] Cât de cinic ar sună, doar în aşa fel cruzimea şi setea de putere şi bani nu mai par atât de periculoase. Mai mult, talentul lui Alexandru Pleşca de a poveşti despre nişte crime exagerat de însângerate, despre alegerile ridicol de greşite ale unor personaje, dar şi interacţiunea lui cu publicul transformă acest spectacol într-o istorie care ajunge să fie povestită doar noaptea. Nekrotitanium […] scoate din spectator cele mai ascunse temeri, sapă în subconştient […]“
„Sex & Perestroika“
Scenariu: Mihai Fusu şi Luminiţa Ticu după romanul cu acelaşi nume de Constantin Cheianu
Interpretare: Mihai Fusu
Regie: Luminiţa Ticu
Video şi sunet: Ian Onică
Design grafic: Dragoş Popa
Spectacol nerecomandat tinerilor sub 16 ani.
(Spectacolul va fi programat pe scena Sălii Horia Bernea pe data de 25 august 2015)
Constantin Cheianu: „Şi atunci am văzut pe geam priveliştea pe care nu o puteam avea din biroul meu de la etajul 3. Se vedea în toată deschiderea ei piaţă Marii Adunări Naţionale cu punctul ei central, locul unde se aflase cândva monumentul lui Lenin. Acolo, unde la 12 martie 1989 ne bătuserăm cu miliţia pentru a stă câteva minute lângă Vladimir Ilici. Şi tot ce a urmat după acel 12 martie s-a perindat fulgerător prin mintea mea…“
Valentina Tazlauanu, în Revista Sud Est: „Spectacolul Luminiþei Þacu şi al lui Mihai Fusu pe post de protagonist vine, la propriu şi la figurat, din acea zona a unui teatru provocator, în răspăr cu cel cuminte, canonizat, general acceptat şi este adresat unui public specific, în plină constituire, tânăr şi suficient de ireverenţios faţă de canoane. […] Laturii sexuale a acestei puteri i se opune în Sex &Perestroka un soi de exhibiţionism erotic la limita absurdului. şi, că şi în teatrul absurdului, un simbol recurent în român sunt teritoriile (noi) de cucerit, diversele locuri şi încăperi în care personajul preferă să-şi ducă partenerele. Balansând între document şi ficţional, între vuietul surd al unui afară nediferenţiat, pe care îl cercetează cu ochiul rece al observatorului, şi starea de surescitare a individului dependent de meandrele vieþîi sale intime, între perestroika şi sex, personajul romanului pare să eşueze glorios pe ambele planuri. […] Accentul pus pe elementul erotic nu eludează evenimentele sau personajele istorice, ci doar le împinge pe un plan doi sau le face să plonjeze în ambiguitate. Imaginile video, cu zgomotul aspru al maşinii de scris, înregistrează în ritm de metronom o istorie în mişcare care se suprapune contrapunctic peste vocea impetuoasă a interpretului, imprimând reprezentaţiei o cadenþa specifică. […] Singur în scenă, conştient de corporalitatea expresă a personajului sau, care mai e şi ilustrată prin imagini video cu subiect erotic explicit, Mihai Fusu intuieşte şi exprimă (aici intervine probabil şi şcoală de teatru al cărui bun discipol este) o dimensiune mai curând hedonistă, dionisiacă a romanului lui Cheianu. Peste care se suprapun toate celelalte.“
„BASH / Piesele zilelor din urmă“ de Neil LaBute
Traducere: Vlad Massaci şi Mihaela Sîrbu
O colecţie de trei piese – „Ifigenia în Orem“, „O haită de sfinţi“ şi „Medeea redux“ – fiecare dintre ele explorând complexitatea răului din viaţă de zi cu zi. Prima şi ultima piesă sunt inspirate din mitologia antică greacă, în special din Euripide.
Personaje:
„Ifigenia în Orem“: Tânărul – Ghenadie Gîlcă;
„O haită de sfinţi“: Sue – Diana Decuseara-Onică; John – Alexandru Pleşca;
„Medeea redux“: Femeia – Olesea Svecla
Regie: Mihai Fusu
Video: Silvia Marzenco
Design graphic: Dragoş Popa
(Spectacolul va fi programat pe scena Clubului Ţăranului pe data de 26 august 2015)
Ana Gherciu, în Timpul, cotidian naţional, Chişinău: „ […] am fost martoră la trei confesiuni care fac să te solidarizezi şi, în acelaşi timp, să urăşti personajele. Alături de scenă fusbuchiana, am ajuns să joc rolul unui bărbat care s-a oprit în barul hotelului Las Vegas că să bea un pahar cu vin, am revenit la rolul de spectator şi apoi m-am transformat în unul dintre juraţii participanţi la un proces.“