FEDERAŢIA EDITORILOR DIN ROMÂNIA reprezentată de Grigore Arsene, Co-Preşedinte FER şi Mihai Penescu, Co-Preşedinte FER, au redactat o scrisoare adresată domnului Sebastian Vlădescu, Ministrul Finanţelor Publice şi spre ştiinţă Preşedintelui României– Traian Băsescu, Prim Ministrului– Emil Boc, Viceprim-Ministrului-Markó Béla şi Ministrului Culturii şi Patrimoniului Naţional– Kelemen Hunor, prin care dezaprobă public modificarea regimului de taxare a drepturilor de autor şi solicită reconsiderarea noului regim de impozitare a drepturilor de autor. Agenţiade Carte.ro vă prezintă mai jos, scrisoarea redactată de FEDERAŢIA EDITORILOR DIN ROMÂNIA, şi aprobă acest gest de solidaritate a mediului cultural din România.
“Către: Domnul Sebastian Vlădescu
Ministrul Finanţelor Publice
Spre ştiinţă: Domnului Traian Băsescu, Preşedintele României
Domnului Emil Boc, Prim-Ministru
Domnului Markó Béla, Viceprim-Ministru
Domnului Kelemen Hunor, Ministrul Culturii şi Patrimoniului Naţional
Stimate domnule Ministru,
Federaţia Editorilor din România şi asociaţiile membre au luat la cunoştinţă, cu neplăcută surprindere, de prevederile O.U.G. nr. 58/26 iunie 2010, publicată în Monitorul Oficial nr. 431/28 iunie 2010 Partea I, prin care s-a modificat şi completat Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal şi au fost stabilite şi alte măsuri financiar-fiscale.
Dorim să dezaprobăm public modificarea regimului de taxare a drepturilor de autor prin reducerea cheltuielii forfetare deductibile de la 40% la 20% şi stabilirea în sarcina plătitorului de venit a obligaţiei de a calcula, reţine şi vira pe lângă impozitul pe venit, contribuţii sociale individuale (de asigurări sociale, asigurări sociale de sănătate şi asigurări de şomaj).
Reconsiderarea activităţii creative ca dependentă (art. I. 1 al O.U.G nr. 58/26 iunie 2010: „Orice activitate poate fi reconsiderată ca activitate dependentă dacă îndeplineşte cel puţin unul dintre următoarele criterii: … c) beneficiarul de venit contribuie numai cu prestaţia fizică sau cu capacitatea intelectuală, nu şi cu capitalul propriu”) este abuzivă, având în vedere că art. 46 din Legea nr. 571/2003 – Codul fiscal nu a fost abrogat; la alineatul (1), art. 46 defineşte veniturile din activităţi independente astfel: „Veniturile din activitati independente cuprind veniturile comerciale, veniturile din profesii libere si veniturile din drepturi de proprietate intelectuala, realizate în mod individual şi/sau într-o formă de asociere, inclusiv din activităţi adiacente”.
Mai mult decât atât, actul creator (cultural, artistic, ştiinţific, info-educaţional), fiind o formă complexă de manifestare a spiritului uman – transmiţător de emoţii, este independent prin chiar natura sa unică şi irepetabilă, deci imposibil de ‘reconsiderat’ ca ‘activitate dependentă’.
Editorii de carte au fost grav prejudiciaţi de actuala criză economică, mulţi dintre ei restrângându-şi activitatea sau anunţându-şi insolvenţa financiară.
Să nu uităm că valoarea unei cărţi este mai mult decât financiară: cartea educă, motivează, transformă. Prin cărţile publicate de ei, editorii modelează, într-un fel, lumea din jurul lor. Televiziunea, radioul, teatrul, cinematografia – toate au început de la CARTE.
Pe fondul crizei economice şi al slabei implicări a statului în sectorul cultural, cu o lege a cărţii lipsită de funcţionalitate, noul regim de impozitare a drepturilor de autor sporeşte povara supravieţuirii editorilor, afectând aproape 4% din preţul cărţii, ceea ce este, de cele mai multe ori, peste limita de suportabilitate.
Art. 1 al O.U.G. 58/26 iunie 2010 precizează că: „În cazul reconsiderării unei activităţi ca activitate dependentă, impozitul pe venit şi contribuţiile sociale obligatorii, stabilite conform legii, vor fi recalculate şi virate, fiind datorate solidar de către plătitorul şi beneficiarul de venit. În acest caz, se aplică regulile de determinare a impozitului pentru veniturile din salarii realizate în afara funcţiei de bază”.
Concret, ne întrebăm: dacă veniturile provenite din cesionarea drepturilor de autor vor fi tratate exact ca şi cele salariale, devin obligatorii nu doar contribuţiile individuale (de 16.5% cumulat, adică 10.5% pensii, 5.5% sănătate şi 0.5% şomaj), ci şi cele datorate de angajator (cel putin 26.5%)?
Lăsăm în seama specialiştilor (economişti, jurişti etc.) clarificarea altor aspecte de natură procedurală, cum ar fi:
– Pe cine vizează baza de calcul prevazută la articolul III al O.U.G. nr. 58/26 iunie 2010 (plafonată la 5 salarii medii brute pe economie la nivelul salariului mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale) în cazul unui beneficiar de venit care obţine în aceeaşi lună / în acelaşi an venituri din drepturi de proprietate intelectuală de la mai mulţi plătitori de venituri? Pe beneficiarul venitului sau pe fiecare plătitor de venit în parte, iar în acest caz baza de calcul plafonată vizează fiecare plată sau totalul plăţilor către acelaşi beneficiar de venit, într-un an fiscal?
– Ce se întâmplă cu contribuţiile sociale individuale pe care persoanele fizice care obţin venituri din drepturi de proprietate intelectuală le au în sarcină potrivit prevederilor legale în vigoare (Legea nr. 95/2006 şi Legea nr. 19/2001)?
Considerăm, domnule Ministru, că este necesar să reveniţi asupra acestor măsuri financiar-fiscale care, fără a ajuta consistent bugetul de stat, pot da – în schimb – lovitura finală mediului cultural românesc.”
Cu stimă,
Co-Preşedinte FER Co-Preşedinte FER
Grigore Arsene Mihai Penescu