Benzile desenate sunt un sector în dezvoltare al industriilor creative în România, un mod vizual de a spune o poveste. Pentru a crea o bandă desenată, e nevoie de cineva care să inventeze o poveste și de cineva care să o deseneze. Uneori, banda desenată e creată de un singur om, alteori de 20, dar celula de bază e echipa formată dintr-un scenarist și un ilustrator. Ca să devii scenarist de BD, trebuie să știi să gândești o poveste care urmează să fie desenată și să te antrenezi în tehnicile specifice genului – accentul pe personaj, structura poveștii pe plot, alegerea momentelor-cheie pentru storyboard, dialoguri. Ca să devii ilustrator de BD, ai nevoie de antrenament la fel de specific: cadre și compoziție, storyboard, efecte speciale, pencilling, apoi ajungi la culori. E nevoie de pasiune și de răbdare!
„Nu cred că există reguli după care să spun bine o poveste, doar nişte principii pe care le ştiu de la scriitorii care-mi plac (şi astea discutabile de la un punct încolo). După aceea urmează procesul „tehnic” de transformare a poveştii într-un scenariu. Când scriu benzi desenate, lucrez tot timpul în echipă cu un desenator. Câteodată mai intervin în proces şi producătorul şi editorul, dar asta-i altă discuţie. După ce am povestea gata, scopul este să comunic clar viziunea mea desenatorului: fac fişe de personaj, sinopsis, scene, dau specificaţii spaţio-temporale, împart în capitole dacă e cazul, transform naraţiunea în cadre, scriu bulele de dialog şi onomatopeele. Sunt multe lucruri de discutat, dar d-aia s-au inventat atelierele!” (interviu Felix Tzele, scenarist de BD)
Realizarea unei benzi desenate e o muncă de echipă și nu e deloc ușoară: ia timp și multe ciorne. Dar când există motivație, o minimă experiență în desen sau scris și antrenori implicați care dau feedback, ajungi în câteva săptămâni la prima pagină de bandă desenată creație proprie.
Atelierul organizat de Revista de Povestiri se află la a doua ediție și îi are ca antrenori pe ilustratorul Robert Obert și pe scenaristul și scriitorul Felix Tzele. Înscrierile sunt deschise până pe 4 februarie, iar perioada de desfășurare este 7 februarie – 22 martie. Întâlnirile au loc în weekend, de la 15:00 la 17:00 la Subsol Bar, în București. Costul atelierului este de 500 de lei și înscrierea se face prin trimiterea unui demo (desene sau povestiri, în funcție de rolul dorit în echipele de BD). Mai multe detalii la revistadepovestiri.ro/bd
***
Robert Obert face benzi desenate de ceva timp și de curând a publicat partea întâi din romanul grafic Profeția urbană. A terminat grafica la UNArte București și de atunci lucrează și la birou și freelance, ia parte la expoziții și desenează de zor. E în gașca Dezarticulat, e prieten cu Revista Comics și cu Saint Ink, Jumătatea Plină, Anthony Frost, Galeria Imbold, a făcut vizualul de la Balkanik! Festival 2014, a fost guest artist la o expo de comicsuri la MNAC (Comix Connection) și merge cu gașca de sesenatori la diverse Comics Festuri prin țară, e co-autor al cărții „Dracu’la ATAK” (făcută sub aripa artistului german de bandă desenată și ilustrație ATAK) și a fost prezent la Salonul European de Bandă Desenată.
Felix Tzele s-a aventurat în lumea comics-urilor în 2012, când a lansat la East European Comic Con short comic-ul COMPOSTUL. După câteva scenarii eşuate, un webcomic nu prea strălucit şi o bandă desenată scrisă la comandă, a lansat în toamna lui 2014 alături de Robert Obert şi Diana Necşulescu romanul grafic Bărăgan 1917. Este fondator al uzinei de comics Dezarticulat, în cadrul căreia a coordonat pregătirea antologiei de bandă desenată LAPSUS. Când nu chinuie desenatorii cu tot felul de idei ciudate, scrie proză scurtă şi mângâie pisici. A publicat povestiri în Revista de Povestiri, Observator Cultural, Tataia, Argos, Helion, Nautilus şi Revista de Suspans.
Revista de Povestiri e un proiect al asociației Brain Fitness, care a început în 2012 cu publicarea revistei de proză scurtă (16 numere tipărite) și a continuat cu organizarea de ateliere pentru specia creativă (scriere creativă, caligrafie, benzi desenate, scenaristică, proiecte foto, argumentare, comunicare).