AgenţiadeCarte.ro v-a prezentat acum câteva zile minuta redactată de AFCN în urma întâlnirii cu reprezentanţii editurilor, redacţiilor de publicaţii, uniunilor de creaţie etc., din data de 17 iunie 2010, la sediul Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional (MCPN). În cele ce urmează, voi face completările necesare pentru ca finanţarea AFCN să fie mai transparentă şi mai eficientă pentru cărţile şi revistele culturale, indiferent de suportul lor.
Înainte de a discuta despre valoare şi despre impactul unui produs cultural de calitate, AFCN trebuie să corijeze o aberaţie strecurată în normele sale de finanţare în vigoare, anume că nu finanţează o revistă culturală decât pentru câteva luni, după ce au fost anunţaţi câştigătorii licitaţiei de proiecte. Nu poţi oferi publicului un produs de calitate dacă printr-o regulă absurdă ai o finanţare condiţionată la două luni şi jumătate, aşa cum se aplică în acest moment. Evaluatorii ştiu că o revistă apare fie săptămânal, fie lunar, cu o politică editorială pe tot parcursul unui an. AFCN obligă la o devalorizare şi discriminare a conţinutului editorial pentru simplul motiv că redacţiile revistelor literare nu îşi pot permite să plătească ceva mai bine autori de prestigiu decât cu ajutorul financiar al AFCN. Aşa cum se întâmplă şi în alte ţări europene, dar, atenţie!, cum este în practica şi execuţia bugetară a Consiliul Naţional al Cercetării Ştiinţifice din Învăţământul Superior, revistele de ştiinţă sunt finanţate pentru tot anul editorial! Pentru mai multe detalii despre practica CNCSIS puteţi accesa următoarea adresă web: http://www.cncsis.ro/Public/cat/434/Evaluare-reviste.html. Din moment ce o instituţie a statului român finanţează pentru un an de zile conţinutul editorial al unei reviste, nu văd de ce AFCN ar refuza normalitatea!
La întâlnirea organizată de AFCN, cu discuţii transcrise extrem de sumar ori cu atribuiri false în minuta trimisă ulterior participanţilor, am atras atenţia asupra faptului că experţii AFCN evaluează fără să aibă la dipoziţie o mostră a textelor propuse spre editare. Ei au doar nişte fişe de antecalcul, fişe despre titlu, autor, eventual o recomandare pro domo făcută titlului dat spre evaluare. Mostra e absolut necesară pentru că e de presupus că autorul care a trimis un titlu spre finanţare îşi are opera finalizată şi pe un suport electronic. 20 de pagini dintr-o operă însoţite de un sumar îţi pot oferi o imagine despre ceea ce vei evalua. Mostra, dacă nu chiar opera, pot fi trimise spre evaluare în format electronic. De fapt, această mostră trebuie să fie motorul evaluării, în aşa fel încât ea să reprezinte în categoriile de punctaj 30% din punctajul final. Acest fapt ar da semnalul că în filosofia evaluării prevalenţa o are valoarea operei şi nu detaliile de procesare, editare, finanţare şi distribuţie!
În minuta AFCN mi se atribuie că am afirmat următoarele: „sunt necesare în evaluare referinţe ale unor oameni de ştiinţă, în ultimii ani în comisiile de evaluare au fost numai literaţi”. Am spus cu totul altceva şi anume că pentru titlurile şi publicaţiile de nişă e nevoie să avem referinţele unor specialişti ai acelor domenii, dacă nu chiar aceşti specialişti să fie în comisiile de evaluare.
În acest moment, aşa cum am declarat şi la întâlnirea AFCN, se face o discriminare în ceea ce priveşte suportul proiectului editorial: se pune accent pe print şi sunt excluse proiectele pe suport electronic! Am dat drept exemplu producţii editoriale pe media electronică precum www.liternet.ro ori www.agentiadecarte.ro care, cu mari privaţiuni!, pot susţine politici editoriale de promovare a cărţii româneşti şi a lecturii pe media electronică. În viziunea mea, ele au o vocaţie editorială publică ce ar trebui susţinută şi încurajată de finanţările AFCN şi ale Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional. În ultima perioadă, statul român nu a mai finanţat nicio producţie multimedia cu conţinut cultural, deşi MCPN şi-a propus drept prioritate un acces substanţial al cetăţenilor români la produse culturale de calitate pe media electronică. AFCN trebuie să treacă în metodologia sa două capitole distincte dedicate publicaţiilor culturale pe media electronică (pagini web, bloguri) şi enciclopediilor multimedia (CD-ROM). Într-un spaţiu virtual în care pornografia ocupă aproape un sfert la sută dintre producţiile difuzate, în care tabloidizarea şi prostul gust fac ravagii, AFCN trebuie să încurajeze apariţia unor pagini web de promovare a culturii române!
Dan Mircea CIPARIU
preşedintele secţiei Poezie – Uniunea Scriitorilor din România – filiala Bucureşti
preşedintele Asociaţiei EURO CULTURART
publisher AgentiadeCarte.ro
P.S. AgentiadeCarte.ro nu va participa la finanţarea de două luni şi jumătate a AFCN!