Prima zi de martie 2010 a prilejuit vernisarea unei expoziţii şi lansarea unui super album de artă Lili Pancu. Expoziţia poate fi vizitată pe simezele de la Palatul Suţu din Bucureşti (clădirea ce adăposteşte Muzeul de Istorie al Municipiului Bucureşti). Pentru a vă stârni mai mult dorinţa de a descoperi lucrările semnate de Lili Pancu, AgenţiadeCarte.ro vă oferă textul de prezentare al albumului Lili Pancu scris de unul dintre cei mai importanţi critici şi istorici de artă de la noi Cristian Robert Velescu.
Expoziţia Lili Pancu – 1908-2006 – Pictură-Grafică îşi propune să reconstituie profilul unui creator care a străbătut, prin mijlocirea operei sale, succesivele „vârste” ale modernităţii plasticii româneşti. Artista s-a născut la 13 septembrie 1908 în comuna Măicăneşti, judeţul Râmnicu-Sărat, astăzi judeţul Vrancea, unde tatăl ei, Nicolae N. Pancu, era judecător. Absolventă în 1933 a Academiei de Arte Frumoase din Bucureşti, i-a avut ca profesori pe Cecilia Cuţescu-Storck, Ipolit Strâmbu şi, pentru scurt timp, pe Jean Alexandru Steriadi. Încurajată de profesorul Ipolit Strâmbu, expune încă din timpul studenţiei la Saloanele Oficiale, unde operele ei vor fi constant prezente până în 1947. După acest an, sub presiunile istoriei, creaţia artistei intră într-un con de umbră. Lili Pancu a făcut eforturi considerabile pentru a înfrânge adversităţile vremurilor, doritoare fiind să se poată manifesta în continuare ca artist. Reprezentantă a perioadei interbelice şi a modernităţii postbelice deopotrivă, pictorul şi graficianul Lili Pancu a lăsat o operă de o admirabilă coerenţă, marcată în perioadele cheie ale evoluţiei sale de necesare mutaţii stilistice. Acestea nu sunt un rezultat al dorinţei de schimbare cu orice preţ, ci rod al unei evoluţii organice, fireşti. Deschisă între 1 şi 31 martie la Muzeul Municipiului Bucureşti, expoziţia cuprinde un număr însemnat pe picturi în ulei şi opere grafice din toate perioadele de creaţie, vizitatorii având astfel ocazia să intre în comunicare cu o operă complexă, remarcabilă prin verva şi intensitatea mesajului său. Expoziţia este însoţită de un amplu catalog. Acesta cuprinde reproduceri ale tablourilor, desenelor, pastelurilor şi acuarelelor expuse, documente fotografice inedite, un studiu al creaţiei artistei, o cronologie şi o importantă selecţie de cronici. Valoarea reală a operei lăsate de Lili Pancu a fost marcată, în timpul vieţii artistei, de exerciţiul exegetic al unor critici de prestigiu. Între aceştia trebuie amintiţi George Oprescu, Nicolae Argintescu‑Amza, Ionel Jianu, Petru Comarnescu, Gheorghe Dinu – alias Ştefan Roll –, sau Ion Frunzetti. Acesta din urmă a creionat un sugestiv portret al artistei: „D-ra Lili Pancu are o graţie care-i vine de la materialul întrebuinţat, şi de la aripile ce-i slujesc drept mâini, cu vârful penelor, rotit, cu care pictează aşa cum ar zbura. D-ra Lili Pancu e o balerină vaporoasă cu pensula.
Cristian Robert Velescu