Miercuri, 19 noiembrie 2014, ora 19:30, la Athénée Palace Hilton, din Bucureşti va avea loc Licitația de Toamnă – „Mari Maeștri ai Artei Românești”. Licitaţia este dedicată în exclusivitate artei de prestigiu și se focalizează pe cei mai valoroși artiști români tranzacționați în țară, dar și la casele internaționale de licitații. Incontestabilii Nicolae Grigorescu, Ioan Andreescu, Nicolae Tonitza, Theodor Aman, Ștefan Luchian, Theodor Pallady, Alexandru Ziffer, Victor Brauner etc. vor compune un parcurs memorabil prin istoria artei românești, completați fiind de artiștii postbelici și contemporani de calibrul lui Alexandru Ciucurencu, Ion Țuculescu, Corneliu Baba, Constatin Piliuță, Horia Bernea, Ștefan Câlția, Sabin Bălașa și mulți alții.
Se pare că, până la urmă, povestea este cea care cucerește, iar destinul aventuros al operei o transformă într-un icon cultural. Acesta este dovedită chiar de pictura lui Grigorescu, „Fetița în roșu”, adjudecată pentru 60.000 €, de două ori și jumătate prețul de pornire. De altfel, și povestea sensibilului Ștefan Luchian atrage prin paleta de emoții pe care o transpune în arta sa, opera „Țărancă cu copil” fiind adjudecată cu 36.000 €, aproape de maxima evaluării. Alte adjudecări speciale au fost obținute de Gheorghe Petrașcu cu „Casă Țărănească” pentru 23.000 € și Francisc Șirato cu „În interior” pentru 22.000 €. Corneliu Baba își consolidează recordul de autor de 50.000 euro (stabilit la Artmark în decembrie 2012 pentru opera „Spaime”) prin operele „Copilul arlechinului” și Tripticul „Prolog, Răscoală, Epilog”, ambele adjudecate la această valoare. Un simplu „Studiu pentru Spaime” a adus 1.200 € de la 450 €. Râvnit s-a dovedit a fi și Ștefan Câlția, toate operele sale fiind achiziționate peste valorile maxime estimate, opera „Dimineață” ocupând primul loc cu 3.250 €. Vedeta absolută a licitației “Ceramica Secolului XX” a fost Salvador Dalí. Operele „Le chevalier Moyenâgeux” (seria Les Chevaux Daliniens), adjudecată pentru 2.250 € (de 6 ori și jumătate mai mult ca prețul de pornire) și „Saint Georges” (seria Les Chevaux Daliniens), adjudecată pentru 1.800 € (de 5 ori mai mult ca prețul de pornire) au fost cele mai apreciate opere de ceramică.
Licitaţia este organizată de Artmark, casă de licitaţii de artă înfiinţată în 2008 care selectează, evaluează şi pune în circuitul pieţei de artă opere cu autenticitate garantată, susţinând în paralel activitatea Centrului Cultural ArtSociety, care organizează expoziţii de artă de anvergură naţională. În cei cinci ani de existenţă, Artmark, liderul pieței de artă din România (76% cotă de piață în 2013, conform datelor Indexului Pieței Românești de Artă), a organizat peste 120 de licitaţii de artă, care au pus în vânzare peste 15.000 de opere de artă şi obiecte de colecţie (dintre care, numai în 2013, aproximativ 5.000). Piața licitațiilor de artă din România s-a situat în 2013 la aprox. 15,1 milioane euro (comparativ cu valoarea de 14,6 milioane euro în 2012 și 13,7 milioane euro în 2011), într-o piață de artă ce poate fi estimată ca depășind 28 milioane euro. Diversificarea ofertei în piață a dus la creșterea numărului de tranzacții, licitațiile de artă înregistrând adjudecarea mai multor obiecte de artă decât în 2012 cu 6%. Din poziția de lider, Artmark și-a asumat rolul de formator de piață, promovând activitățile educative și de sporire a interesului și fondului de cunoștințe despre arta românească, în context internațional. În 2013, Artmark a itinerat o seamă de expoziții de licitație la nivel național, facilitând amatorilor de artă din țară (orașe precum Constanța, Timișoara, Arad, Iași, Ploiești, Brașov, Focșani, Buzău, Sfântul Gheorghe, Bacău, Piatra Neamț etc.) accesul la capodopere ale creației artistice românești din colecții private. Tot din seria de evenimente de informare și educare a publicului, Artmark a continuat și dezvoltat, prin Institutul Artmark de Management al Artei, programa de cursuri de weekend despre arta românească și mecanismele de funcționare a pieței de artă. Către sfârșitul lui 2013, casa Artmark comunică oficial înființarea Consiliului său de Excelență, ce acoperă, ghidează și girează activitatea întregii platforme culturale Artmark, inclusiv Centrul Cultural ArtSociety și Institutul de Management al Artei, cuprinzând ilustre personalități culturale sau publice românești, cu misiunea declarată de a se implica în creșterea vizibilității culturii românești și a impactului acesteia în modelarea societății românești, de la Președintele României (1996-2000) prof. univ. dr. Emil Constantinescu la Prințesa Marina Sturdza ori la artistul Ioan Sbârciu, Președintele Senatului Universității de Artă Cluj, sau la Catrinel Pleșu, directorul Centrului Național al Cărții etc. Este de menționat și numirea în Consiliu a Angelei Baillou, directorul general al Christie’s Austria, în coordonarea activităților pentru Europa Centrală și de Est, pe fondul intensificării colaborării profesionale între cele două case și a interesului manifest al Christie’s pentru evoluția pieței regionale.