În perioada 30 octombrie – 3 noiembrie 2013, zilnic între 10.00 și 20.00, are loc în capitală, la Galeria Dalles, o nouă ediție a celui mai important târg autohton de carte cu discount: Kilipirim, un proiect marca „Dalles Revolution”, organizat de XOP NOI. Oana Boca a stat de vorbă cu Louisa Udrescu Bangale, organizatorul Kilipirim, încercând să afle câteva date despre istoricul proiectului, traiectoria lui în timp și ediția de anul acesta.
Aș vrea să lăsăm să debuteze acest dialog cu o întrebare al cărei răspuns nu l-am găsit pe Google: de unde vine numele Kilipirim? Care este povestea lui?
Nu e munca de creație a unei agenții de publicitate, ci l-am gândit noi, intern. Am pornit de la ideea de „kilipir” și, în joc, am conjugat substantivul. Se pare ca am descoperit o acțiune destul de rară, dar de succes.
Un târg de carte care se desfășoară în centrul capitalei, la care fiecare titlu prezent are prețul redus, pachete și discounturi impresionante la standul fiecărei edituri – sunt argumente imbatabile pentru iubitorii de lectură. Pe de altă parte, știm cu toții că, pentru editori, ultimii ani nu au fost tocmai ușor de parcurs. Cât de dificilă a fost anul acesta organizarea KILIPIRIMULUI, într-un moment destul de precar, din punct de vedere financiar, pentru edituri?
Da, ați surprins foarte bine contextul în care ne străduim să continuăm proiectul Kilipirim: pe de o parte, reducerile substanțiale care ne acompaniază existența în ultimii ani, când fiecare editor sau distribuitor vrea să scape de stocul de carte și, pe de altă parte, numărul ajustat de edituri care se înscriu la târg. Din păcate, reducerea participanților e un trend care nu ține strict de spațiul Galeriei Dalles, mă tem că toate proiectele de tip târg de carte din România se plâng de asta.
Cumva, e de înțeles: astăzi, există edituri care, prin restrângerea activității și, implicit, prin reducerea personalului, nu mai au capacitatea logistică de a susține participarea la un târg de carte. Poate, când ne vom înscrie cu toții pe un trend ascendent în ceea ce privește vânzările de pe piața de carte, editorii vor reuși să reia tradiția participării la Kilipirim, noi îi așteptăm.
Ce aduce nou această a 15-a ediţie a Kilipirim?
În paralel cu Kilipirim-ul, la etajul Salii Dales se desfășoară Festivalul de Spiritualitate și Terapii complementare „A Noua Dimensiune”, unde vizitatorii pot achiziţiona produse care contribuie la menținerea sănătății şi îmbunătățirea calității vieţii sau pot participa la atelierele practice de terapii complementare pe teme de interes general: homeopatie, aromaterapie, cristaloterapie, dispozitive de protecţie energetică şi multe altele.
În lista argumentelor care încearcă să îi convingă pe iubitorii de carte să vină la Galeria Dalles, în perioada 30 octombrie – 3 noiembrie, alături de discounturile impresionante aţi inclus şi o serie de evenimente. Puteți să ne amintiți câteva dintre ele?
Dat fiind caracterul târgului, ne-am gândit să alegem „vintage” drept cuvânt-cheie: nu e nici peiorativ, trimite la lucrul bun, de calitate, la vremuri când acordam mai mult timp gustului vieții, ne bucuram mai mult și mai pe îndelete. Evenimente care pornesc de la ideea „oldies, but goldies”, dar ajung imediat la carte și la stimularea lecturii, cele două coordonate esențiale ale unui astfel de proiect cum este târgul de carte. Vom avea evenimente dedicate atât copiilor, adolescenților, cât și cititorilor cu experiență. Vă invităm să urmăriți pagina noastră de Facebook, pentru a afla mai multe.
Se vorbeşte tot mai mult despre cartea electronică. Credeţi că va sosi un moment în care cartea tipărită va pierde teren în favoarea cărţii electronice? Vă imaginaţi şi o ediție Kilipirim care include cărți digitale?
Căderea se va produce la un moment dat și va semăna cu momentul în care au ieșit din piață casetele audio, dar estimez că acest lucru se va produce în ani și va fi într-un anumit fel influențat de promovarea e-readerelor și a tuturor celorlalte produse din această zonă. Cartea ca produs nu cred că va dispărea niciodată, poate deveni cel mult, în câțiva zeci de ani, un produs de nișă, doar pentru o anumită clasă socială: produs de lux, la un preț ridicat din cauza tirajelor foarte mici. Mă întreb, însă, în acest viitor pe care l-am invocat, cum o să mai poți oferi cuiva în dar un album de artă, care să-i umple sufletul de frumos?
În acest moment, sunt doar câteva edituri mari comercializează carte în format electronic, ceea ce nu reprezintă nici 2% din piața de carte, mă gândesc că mai avem câțiva ani buni de Kilipirim „tradițional”.
Un târg de carte digitală – Kilipirim nu este realist, deoarece online-ul este platforma lor de comercializare, dar am fi interesați să sprijinim vânzarea de cărți rare, bibliofile și, peste câteva decenii, cărți vintage, adică cele provenind din secolul trecut.
Sunteți de profesie economist, dar un economist care continuă, cu perseverență, să organizeze Kilipirim, deși poate că ați putea imagina altfel de târguri în cadrul Galeriei Dalles, mai profitabile, în perioadele când are loc târgul de carte. De ce continuați cu încăpățânare proiectul Kilipirim?
Sala Dalles este unul dintre cele mai importante centre de cultură ale Bucureștiului, încă din 1932, este locul în care cei mai mari artiști ai României au expus sau continuă să-și expună lucrările, iar Kilipirimul este un eveniment cultural urban ce reprezintă cu succes acest spațiu.
Pentru mine personal, este un proiect de suflet. Iubesc oamenii care citesc, deoarece sunt structurați diferit, gândesc și se comportă altfel, iar cartea oferă șansa acestor oameni, iubitorilor de lectură, să se întâlnească și să ia contact direct cu editorii, să participe la evenimente și, firește, să cumpere cărți la prețuri accesibile.
Vă propun să încheiem într-o notă personală: ce tip de cărți urmărește Louisa Udrescu la Kilipirim, care sunt preferințele dumneavoastră?
Pasionată dintotdeauna de frumos, albumele de design, decorațiuni sau bricolaj sunt preferatele mele la Kilipirim, unde oferta este întotdeauna generoasă la această categorie – reducerile sunt de 30-70% , semnificative la nivelul de preț al acestui domeniu! În fiecare zi, în timp ce fac turul târgului, găsesc ceva interesant de cumpărat.