În prezent există două nişe vizibile în literatura română şi două categorii de scriitori: scriitorii cu o oarecare îndemânare în a fi convingători în faţa unui public nu tocmai avizat, şi care reuşesc să-şi vândă bine cărţile datorită talentelor PR-istice, şi scriitorii fără acest har sau acest interes, care-şi lasă promovarea cărţilor pe mâna echipelor editurilor. Fie că-s dintr-o tabără sau alta, cu toţii îşi au publicul şi frustrările lor. Problema scriitorilor de primă mână care suferă de pe urma unei promovări defectuoase, rămâne încă una dificil de teoretizat, iar fenomenul nu prea poate fi stopat.
Iar problema scriitorului oarecum bun doar la acest tip de promovare a cărţii, fără succes la critica literară, pare că e în stare să contrazică problema celuilalt tip de scriitor, deoarece reuşeşte să-şi convingă publicul să-i cumpere cartea şi îşi epuizează tirajul într-un timp foarte scurt, putându-se lăuda că e „Best-seller” pe site-ul editurii respective.
Frustrarea unui scriitor care se lasă pe mâna echipei editoriale în exclusivitate într-ale promovării pare să ţină de statistici, ce arată că tirajele sunt în continuare pe rafturile librăriilor, iar cărţile nevândute, necitite. Iar frustrarea scriitorului “bun afacerist” rămâne aceea că nici un critic serios nu scrie despre cartea sa. Cu toate acestea, sute de persoane îi citesc cartea. Dilemele şi frustrările ambelor tabere se pot sparge în capul editorului, pe care-l ponegresc cu toţii. Iar să fii astăzi editor la noi, nu e chiar cel mai seren statut. Nici unii, nici alţii nu prea ştiu cum să-şi facă pe plac, deoarece nici editorul nu e încântat probabil să aibă în “ţarc” un scriitor mediocru, dar care îi face vânzări, dar nici un scriitor bun, care-l lasă cu traista goală. Concluzia e că nici scriitor, nici afacerist, nici editor nu e chiar bine să fii la noi. Iar dacă din întâmplare eşti şi scriitor bun şi ai şi har în public relations….te apropii vertiginos de invidia tuturor taberelor. Iar acum, că vine târgul de carte şi se vor face statistici pe cât se vinde, se pierde…e ca şi cum te-ai arunca în gol, de orişice parte ai fi.
Andra Rotaru