În perioada 25-26 aprilie 2012, la Teatrul Odeon şi la Teatrul Naţional din Bucureşti, publicul va putea urmări spectacolele „20/20”, producţie comună a trupelor Yorick Stúdió din Târgu Mureş şi dramAcum din Bucureşti, precum şi „Fabuloşii bărbaţi cu aripi”, producţie a Teatrului Csokonai din Debreţin.
Miercuri, 25 aprilie 2012, ora 19:00, Teatrul Odeon: „20/20”
Text şi regie: Gianina Cărbunariu
Artist vizual: Maria Drăghici
Traducător şi asistent dramaturgie: Boros Kinga
Distribuţia: Bányai Kelemen Barna, Berekméri Katalin, Paula Gherghe, Mădălina Ghiţescu, Radu Iacoban, Korpos András, Rolando Matsangos, Sebestyén Aba, Cristina Toma, Tompa Klára
„20/20” este o producţie care pune în discuţie, prin mijloacele teatrului, particularităţile convieţuirii româno-maghiare, bilingvismul şi situaţiile umane, conflictele ce pot apărea, cum ar fi confruntările interetnice din martie ’90. Spectacolul nu-şi propune să facă dreptate, să reconstituie momentul martie ’90, sau să construiască eroi. Situaţiile fragmentate, mărturiile contradictorii denotă lipsa unui punct de vedere general valabil. Ne rămâne adevărul răscolitor şi câteodată grotesc al unor detalii păstrate în amintire, istorisiri moştenite, precum şi şirul întrebărilor nerostite ale unei realităţi postmartie.
În zilele de 25 şi 26 aprilie 2012, ora 19.00, Teatrul Csokonai din Debreţin va fi prezent la Sala Mare a Teatrului Naţional Bucureşti cu spectacolul „Fabuloşii bărbaţi cu aripi”.
REGIA: Vidnyánszky Attila
PICTOR SCENOGRAF : GHENNADI GOGOLJUK
DECOR ŞI COSTUME: ALEXANDR BELOZUB
DISTRIBUŢIA: György Cserhalmi, Anna Ráckevei, Zsolt Trill, Nelli Szűcs, Oleg Jukovski, Attila Kristán, László Tóth, JánosMercs, Árpád Bakota, József Rácz, Viktor Ivaskovics, Lajos Pál, Eszter Pál.
Aspiraţia omului spre zbor, în multiplele sale ipostaze – de la cea concretă (cucerirea spaţiului cosmic), până la cea spiritual-metafizică (accederea la propria mântuire printr-un drum iniţiatic în căutarea Raiului celest şi a întâlnirii cu Isus) – constituie tema spectacolului Fabuloşii bărbaţi cu aripi, spectacol pe care critica maghiară de specialitate l-a comparat cu filmele emblematice ale regizorului Andrei Tarkovski.
Regizorul maghiar Vidnyánszky Attila (totodată director general al teatrului Csokonai) propune – pe un colaj din texte scrise de Miklós Szénási, Oleg Jukovski şi Ödön Lénárd – un spectacol construit ca o „simfonie” scenică pe mai multe voci şi “dirijează o instalaţie uriaşă, într-o disciplină exemplară, cu o fantezie uluitor de expresivă. Întregul spectacol este un montaj vizual, în care sferele istorico–ştiinţifice, mitologice şi politice se împletesc într-o singură unitate estetică” (cf. Tamás Koltai – redactor-şef al revistei Színház – Teatrul).
Într-o inedită construcţie scenică, colorată şi amplă, care arcuieşte peste epoci istorice, spectatorii, aşezaţi PE TURNANTA din mijlocul scenei mari a teatrului, sunt implicaţi în chiar miezul acţiunii: turnanta ÎN MIŞCARE le mută atenţia de la o scenă la alta, în fiecare ungher al spaţiului de joc petrecându-se veşnic câte ceva, ceea ce face ca totul să fie foarte viu şi acţiunea să palpite tot timpul.
Spectatorii vor putea urmări traducerea textului la cască.
Traducerea în limba română: Anna Scarlat.