Mâine, 4 mai 2010, ora 18:30, la Institutul Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia are loc vernisajul expoziţiei personale a Daliei Bialcovski, cu un titlu intrigant: “Nuni … nuntire”. Tema expoziţiei se inspiră din celebrele versuri ale poemului eminescian Călin (file din poveste), făcând referire la metaforicul mariaj al elementelor ce alcătuiesc şi definesc, în cele din urmă, un anumit spaţiu.
Astfel, personala Daliei Bialcovski suprinde fenomenul „nuntirii” elementelor pe trei paliere de interacţiune: relaţiile interumane; relaţiile între diversele tipuri de materie; relaţiile între personajele umane şi propriul lor habitat.
Începând cu 1986, autoarea a organizat 16 expoziţii personale şi a participat la peste 700 de expoziţii de grup, naţionale şi internaţionale.
Lucrările Daliei Bialcovski se află în muzee şi colecţii particulare sau de stat din România, Elveţia, Italia, Franţa, Spania, Algeria, Austria, Marea Britanie, Israel, Germania, Federaţia Rusă, Statele Unite. A obţinut numeroase premii în ţară şi în străinătate.
Expoziţia „Nuni … nuntire” are ca punct de plecare o documentare anterioară la Veneţia, începută cu câţiva ani în urmă şi devenită o preocupare constantă a autoarei. Proiectul actual propune o prezentare comparată – presupunând similitudini şi particularităţi – între spaţiul cultural românesc şi cel veneţian. Expoziţia va fi deschisă publicului până pe 23 mai 2010 în spaţiile de la etajul I al Institutului Român de Cultură şi Cercetare Umanistică de la Veneţia.
“Subiectiv, ea face parte din categoria perseverenţilor, metodici până la obsesie. Adică, familia artiştilor de atelier, cu un program şi un orizont conceptual în stare să ignore obstacole şi avataruri, pentru a se găsi pe sine.[…] Pictura aşa cum o înţelege Dalia Bialcovski înseamnă permanentul echilibru dinamic între priza emoţională asupra realităţii şi cenzurarea ei cerebrală până la ultima consecinţă a ideii de configuraţie.”, scria criticul de artă Virgil Mocanu despre artistă.
“Îi sunt suficiente patru tuşe de pensulă pentru a se exprima. Stilul Daliei Bialcovski contrastează cu aparenţa sa. Aşa cum se obişnuieşte să se spună, pare că nu ar omorî nici o muscă, dar pictând este ca un trăznet.”, scria A. Otero în revista “Faro de Vigo” din Spania.