Biroul de presă al MCPN a trimis pe adresa redacţiei AgenţiadeCarte.ro următoarele precizări în legătură cu clasarea unor monumente istorice din Bucureşti, printre care Ansamblul sistem de circulaţie – Şos. Bucureşti-Ploieşti, Şos Kiseleff, Bd. Aviatorilor, Bd. Constantin Prezan. Redăm integral comunicatul:
„În legătură cu mai multe materiale apărute în mass media, în care se vehiculează prezentări distorsionate ale realităţii, Biroul de presă al Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional este împuternicit să facă următoarele precizări.
În luna iulie 2011, în urma unei iniţiative a Ordinului Arhitecţilor din România, Direcţia pentru Cultură şi Patrimoniu Naţional a Municipiului Bucureşti a demarat procedurile de clasare ca monument istoric a „Ansamblului sistem de circulaţie – Şos. Bucureşti-Ploieşti, Şos Kiseleff, Bd. Aviatorilor, Bd. Constantin Prezan”. Nu este un secret că această iniţiativă urmărea blocarea proiectului Primăriei Generale de realizare a două pasaje rutiere subterane, la Piaţa Charles de Gaulle şi, respectiv, la Piaţa Presei Libere. Din punctul de vedere al MCPN, începerea procedurii de clasare este un act firesc în vederea analizării şi discutării unei propuneri venite din partea unei organizaţii profesionale de prestigiu.
În urma unei perioade de dezbateri şi discuţii, profesionale şi publice, în data de 30.11.2011, plenul Comisiei Naţionale a Monumentelor Istorice a luat în discuţie atât propunerea de clasare a Ansamblului de bulevarde, cât şi cele două propuneri de realizare a pasajelor rutiere subterane. Proiectele de pasaje au fost aprobate de CNMI cu o largă majoritate, în timp ce clasarea a primit un vot favorabil la limită.
În aceste condiţii, constatându-se că:
– deciziile CNMI au caracter contradictoriu, prevalând, însă, conform votului, aprobarea proiectelor pasajelor rutiere;
– prin clasarea ca monument istoric a Ansamblului de bulevarde s-ar produce un exces de legiferare, orice intervenţie – de la reparaţii de maximă urgenţă la reţeaua de gaze sau canalizare, până la asfaltare şi amenajarea spaţiilor verzi – necesitând proceduri birocratice inutil multiplicate;
– clasarea s-ar fi referit doar la partea carosabilă şi la spaţiul verde dintre benzile de circulaţie, ceea ce este o reglementare fără precedent;
– ansamblurile de clădiri, parcuri şi spaţii pietonale din aria respectivă au deja caracter de zonă protejată, ceea ce garantează un regim de protecţie riguros;
Ministrul Culturii şi Patrimoniului Naţional a decis respingerea propunerii de clasare a Ansamblului sistem de circulaţie – Şos. Bucureşti-Ploieşti, Şos Kiseleff, Bd. Aviatorilor, Bd. Constantin Prezan.
Prin această decizie se respectă, pe ansamblu, votul din cadrul CNMI, rămâne asigurată protecţia zonei construite şi se reduc la minimum intervenţiile asupra sistemului rutier. Prin urmare, MCPN consideră că interpretările apărute în presă conform cărora „Şoseaua Kiseleff va deveni o autostradă urbană, în timp ce Bulevardul Aviatorilor îşi va
pierde calitatea de bulevard de promenadă (?!)” sunt lipsite de fundament şi răuvoitoare.”