Sâmbătă, 4 februarie 2012, de la ora 17.45, TVR Cultural transmite, în cadrul emisiunii „Arta.ro” (producător: Ruxandra Ţuchel), un rezumat al celei de-a doua ediţii a Galei Tinerilor Scriitori, care a avut loc pe 15 ianuarie 2011, de Ziua Culturii Naţionale. În cadrul acestei ediţii a Galei, care a avut loc în Aula Bibliotecii Centrale Universitare „Carol I” din Bucureşti, Ioan Es. Pop a fost distins cu premiul „Cartea de poezie a anului 2011”, Bianca Burţa-Cernat şi Doris Mironescu au obţinut premiul „Tânărul Critic literar al anului 2011”, Medeea Iancu a fost desemnată „Tânărul poet al anului 2011”, Paul Mihalache a fost distins cu premiul „Tânărul prozator al anului 2011”, iar Ştefan Manasia a fost încununat cu premiul „Tânărul scriitor al anului 2011”. Juriul a fost format din acad. Eugen Simion, Bogdan Creţu şi Daniel Cristea-Enache. Organizatorii Galei Tinerilor Scriitori, ediţia a II-a: Asociaţia EURO CULTURART și Biblioteca Centrală Universitară “Carol I”, cu sprijinul financiar al Ministerului Culturii şi Patrimoniului Naţional şi al Administraţiei Fondului Cultural Naţional. Coproducători: Radio România Cultural şi TVR Cultural. Parteneri media: Şapte Seri, Cultura, AgenţiadeCarte.ro. Invitaţii speciali ai Galei: Mike GODOROJA & Blue Spirit şi Marius MIHALACHE. Moderatorul şi iniţiatorul evenimentului: Dan Mircea CIPARIU. Diplomele premianţilor au fost realizate de artistul vizual Mihai Zgondoiu.
Ioan Es. Pop, „Unelte de dormit. Cu zece desene de Dumitru Gorzo”, Editura Cartea Românească
“Este limpede că 1994, 1996 şi 1999 “Ieudul –fără ieşire”, “Porcec” şi “Pantelimon 113 bis” –configurează o geografie hipnotică a morţii vii şi a agoniei ca trăire substanţială. O hartă a suferinţei expiatorii de unică forţă şi frumuseţe în poezia noastră de după 1989.
Mă întreb: oare se poate merge mai departe? Unde? Şi cum?” (Dan C. Mihăilescu)
Medeea Iancu, “Divina tragedie”, Editura Brumar
“Divina tragedie” este volumul la care lucrez de 3 ani, în care am încercat să folosesc şi să deconstruiesc imaginarul copilăriei, să vorbesc despre lucrurile intime şi fragile pe care care nu ne place să le recunoaştem.
Este un volum de poezii în care lumea e o fetiţă tristă, cu nasul lung cât al lui Pinocchio, este lumea domnişoarei urlet care vorbeşte despre moartea tatei ca despre un festin, unde dumnezeii mută mobila cerului, mobila tinerilor dumnezei.
Aici viaţa ca o păpuşă mare, în care soarele e un aparat pet scanner, în care pierderea, singurătatea, frica iau chipul jucăriilor. În lumea domnişoarei urlet inima este bandajată, boala şi cancerul se pot lua prin mângâiere.”, a scris autoarea.
Paul Mihalache, „Târg de arlechini”, Editura Tracus Arte
“Între (în general) mimetici ai cinismului, mizerabilismului, freak-ului, Paul Mihalache se detasează prin ceea ce aş numi euforia formării. Ne propune, aşadar, un neaşteptat Bildungsroman care contrazice, cu naturaleţe, prospeţime, ba chiar cu o undă de candoare care-i şade bine, imaginea tinerei generaţii blazate şi obtuz-pragmatice, reabilitind totodată paradisul (nu neapărat borgesian) al bibliotecii. Reabilitare deloc în sensul livrescului sau al jocului erudit, ci pornind de la un stringent imperativ existenţial. Pentru protagonistul romanului cărţile, y compris cultura, nu numai că mai înseamnă ceva în vremuri ce caută a ne convinge de inutilitatea lor, ci reprezintă sucul vital al propriei deveniri. Nu mai ţin minte de când (poate de la adolescentul miop al lui Mircea Eliade) n-am mai întâlnit un asemenea înfometat de lectură şi cunoaştere, precum studentul lui Paul Mihalache.” (O. Nimigean)
Bianca Burţa-Cernat, „Fotografie de grup cu scriitoare uitate: proza feminină interbelică”, Editura Cartea Românească
„Cu totul remarcabilă este independenţa de opinie a autoarei faţă de judecăţi de existenţă sau de valoare emanate de nume de autoritate. Disocierile sale, indicând curaj, deci sentimentul solidităţii propriului punct de vedere, cresc indicele de originalitate al unei lucrări care aduce, atât sub raport istorico-literar, cât şi sub cel al exegezei textelor, contribuţii de care va trebui să se ţină seama de acum încolo, când se va vorbi de literatura feminină în genere şi de cea română interbelică în particular.” (Nicolae Mecu)
Doris Mironescu, „Viaţa lui M. Blecher. Împotriva biografiei”, Editura Timpul
„(…) Departe de a fi un “debut” în înţelesul obişnuit, „Viaţa lui M. Blecher. Împotriva biografiei” deschide un drum pe care păşeşte într-un târziu, sigur pe el şi totuşi încă nehotărât, înaintând mascat, un rafinat intelectual îndrăgostit de concepte şi cu temperament creator, de artist.”, a scris Antonio Patraş.
Ştefan Manasia, „Motocicleta de lemn”, Editura Charmides
“Patru poeme lungi intersectate ca braţele în deltă. Trei poeme narative decopertează urbanul şi un ciclu anume strică ipocrizia bucolică. Mai poate poezia salva pe cineva? Ca proştii, de o sută de ani. Cum aş putea scrie eu despre “motocicleta de lemn” fără să-mi stea în gât? “Tchukudu” se numeşte vehicolul folosit de nativii congolezi pentru a transporta (lemn, cărbune, alimente) şi descoperit de europeni ca obiect funny (vezi pe youtube), artizanat, piesă de muzeu etc. Colonialismul şi rasismele sunt încă la ele acasă în mintea bătrânelor pisici europene. Dar asta e deja prea mult iar eu aş arde mustăţile criticilor literari la flacăra brichetei. Ofer bucurie curată, cer distincţie, gust, respect, love.”, a spus Ştefan Manasia.
Mai multe despre această ediţie a Galei la pagina web: https://www.agentiadecarte.ro/2012/01/ioan-es-pop-bianca-burta-cernat-medeea-iancu-stefan-manasia-paul-mihalache-doris-mironescu-laureatii-galei-tinerilor-scriitoricartea-de-poezie-a-anului-2011/