Scriitorul şi jurnalistul Alexandru Petria a trimis pe adresa AgenţiadeCarte.ro un articol despre volumul “S.T.E.P.” de Igor Ursenco, apărut la Editura Herg Benet. Redăm integral opinia lui Alexandru Petria despre acest volum:
Pe Igor Ursenco l-am cunoscut la Cluj, la un eveniment organizat de „Herg Benet”, editura la care am publicat amândoi ultimele noastre cărţi. Omul mi-a plăcut din prima. Deschis, fără fiţe, civilizat. Mi-a dăruit „S.T.E.P.”, volumul la care o să mă refer. Şi am găsit pe o pagină de prezentare din el: „Volumul abordează o supra-senzorialitate menită să reînnoiască periodic „analogia, convenenthia, emulatio şi signatura” din hermeneutica sacră a culturii”. Petria, ai feştelit-o, mi-am murmurat în barbă. Apoi apucatu-m-am de lectură. Şi minunatu-m-am. Măi, aşa amalgam de proză, fotografii alese cu gust, şi sinistre pentru mine- formule matematice pentru demonstrarea unor teorii, am fost şi sunt tufă în domeniu!, ba şi diagrame, mai rar. Rar cât să încapă Bărăganul.
N-o să spun că am citit „S.T.E.P.” cu plăcere, uşor. M-a chinuit, ceea ce m-a enervat. Dar sunt convins că Ursenco nu a urmărit ca S.T.E.P.” să fie ca un somn tihnit ori ca acordurile disco într-o seară tihnită. Autorul îşi pune întrebări, provoacă într-un carusel textual cu aer suprarealist, lipsit însă de hărmălaia suprarealiştilor de altădată.
Felul de-a scrie al lui Ursenco nu e pe gustul meu, dar „De gustibus non est disputandum”. Plin de ciudăţenii, autorul este un scriitor deplin format, sigur pe sine.
Pentru ce-i care-şi zic cine pisica-i Ursenco, cu altruism pun copy/paste pe CV-ul pus la dispoziţie de acest basarabean locuitor la data actuală al zonei căreia unii-i spun Maramu:
„Igor Ursenco (9 februarie 1971), scriitor, scenarist, filosof și teoretician al culturii, critic de întîmpinare, freelancer. Membru al Uniunii Scriitorilor din Republica Moldova. Jack-of-all-trades în sensul renascentist al cuvîntului, acesta e prins alături de familia sa, în nord-vestul României la frontiera cu Ungaria și Ucraina, în activitățile excitante de trader instrumente mobiliare și traducător poliglot.
Anterior a lucrat ca redactor-stilist la ziarul ”Tineretul Moldovei”, laborant Institutul de Istorie și Teorie Literarǎ (Academia de Ṣtiinţe din Republica Moldova) și colaborator Laboratorul experimental de elaborare a manualelor pentru școala primarǎ, Institutul de Pedagogie și Psihologie (Chișinău). A fost lector la catedra de literatură și filosofie, Universitatea de Studii Umaniste (Chișinău), consultant în cadrul Agenţiei de Stat pentru Protecţia Proprietǎţii Industriale din Republica Moldova. A activat în calitate de Forex Manager; manager portofoliu firmă de brokeraj pieţe de capital, consultant financiar & analist valutar. A oferit analize pentru canalul „Money Channel”, asigurînd o perioadă newslettere valutare pentru revista bucureșteană „Investiţi & Profit”.
Este realizatorul primului site românesc de popularizare a tradingului valutar (www.proteu.ro). A tradus pastile editoriale semnate de Umberto Eco și proze scurte din Juan Manuel de Prada. A obţinut un rol sporadic în pelicula artistică „One of the Hollywood Ten” (2000) în regia lui Karl Francis. Finalist al Primei ediţii a Festivalul de muzică folk „Galbenă Gutuie” (Chişinău, 1990).
Prezent în „Antologia poeziei maramureșene de la origini pînă în 2009” și „Antologia prozei scurte transilvane actuale”. A obținut „Premiul II” la Concursul național de poezie „Carmen Patriae” (Brașov), ediția a VIII-a, 2010. Laureat „Premiul special al juriului”, Concursul național de proză scurtă ”Pavel Dan” (Turda), ediția 2010.
În timpul liber autorul își redactează manuscrisele rămase nesupravegheate în perioada cît a fost stabilit în Spania și Irlanda, contribuind sporadic cu materiale pentru platformele electronice de literatură și cultură „EgoPhobia” și „Europe’s Times and Unknown Waters” și revista științifică „Metaliteratura” (Academia de Științe a Republicii Moldova și Facultatea de Filologie a Universității „Ion Creangă”, Chișinău).
TITLURI PUBLICATE:
EgoBesTiaR (alte eseuri trans-culturale, 2011); Clauza poeziei celei mai favorizate în lirica maramureșeană și basarabeană contemporană (antologie lirică internațională, 2010); apoptosium (recital de doliu după un regn procariot încă neclasificat, 2010), volum nominalizat de site-ul boomlit.com printre „Cărțile anului”, secțiunea poezie; Teo-e-retikon (eseuri trans-culturale & glose meta-semantice, 2009), premiul „Cărțile anului 2009–secțiunea eseu” decernat de către Consiliul Județean Maramureș și Primăria Municipiului Baia Mare; retina akashică (scenarii film artistic & piese de teatru, 2009); „Lωgωs”, tatăl meu : mama mea „Iμagω” (genealogie heterotopică în texte archetipale, 1997/2009)”
Încheiere: sunteţi curioşi de ce şi-a numit cartea Ursenco „S.T.E.P.”? Da? Atunci, bâşti la citit!
Alexandru Petria