Scemtovici & Benowitz Gallery invită publicul miercuri, 14 februarie 2024, de la 18:30, la proiecția filmului “Visul lui Adalbert” (2011) în regia lui Gabriel Achim, în cadrul expoziției “Schimbul patru” semnată Emanuel Borcescu.
Muncești ca să trăiești sau trăiești ca să muncești? Greu de crezut pentru corporatiștii de azi, dar au fost vremuri cînd varianta a doua era exclusă. În “Visul lui Adalbert”, comedie romantică de întreprindere, film de debut al lui Gabriel Achim, o mînă de ingineri în fața unui aparat video adus pe șest la birou așteaptă à bout de souffle să-l vadă pe Duckadam ridicînd Cupa Campionilor Europeni. Atmosfera relaxată, departe de ochii iscoditori ai nevestelor, ce ar fi trebuit să urmeze festivităților dedicate aniversării PCR, va rămîne doar o promisiune. Totul este dat peste cap de un chiul: doi muncitori se sustrag de la programul cultural-artistic pentru a face pe neve cuțite cu mînere de plexiglas, una din formele prin care ciubucul lua drumul doctorilor, profesoarelor, secretarelor, într-o tovărășească înțelegere a greutăților vieții. Banalul și tragicul coexistă în chipul cel mai firesc, căci de la bal pînă la spital nu-i cale lungă. Dacă n-ar fi fost, nu s-ar fi povestit.
Proiecția va fi urmată de discuții relaxate între artiști și public – dialog pe care îl va media curatoarea Raluca Ilaria Demetrescu – cu participarea artistului vizual și a regizorului, însoțit de o parte dintre actorii și echipa filmului.
Expoziția “Schimbul patru” povestește despre preocuparea lui Emanuel Borcescu pentru spațiile ruginit-crepusculare ale defunctei industrii românești, ruine ce cuprind simbolic și destinul oamenilor care au muncit acolo. În spațiul galeriei sunt prezentate, în această perioadă, lucrări de pictură în ulei, desen în cărbune, un desen in situ și o arhivă de fotografie realizată în decursul a peste zece ani.
“În România comunistă, în mai toate întreprinderile, se lucra în trei ture a câte opt ore – o zi întreagă. Al patrulea schimb nu are un timp al zilei care urmează nopții, nu se cronometrează în minute înșiruite, ci reprezintă o metaforă a ruinei, o punere în abis a distrugerii. Acesta sugerează momentul de după ce ora muncii s-a încheiat, timpul tranziției de la un regim politic al opresivității, al muncii asidue și trecerea la un capitalism sălbatic, dar fără industrie.” – fragment din textul curatorial, Raluca Ilaria Demetrescu
„Visul lui Adalbert” a fost lansat în 2011 la Festivalului Internațional de Film de la Reykjavik și a fost prezentat în numeroase festivaluri internaționale, printre care Salonic, Tallinn, TIFF, Nashville, Go-East Wiesbaden, IndieLisboa etc. După lansarea în cinematografele din România, în 2012, proiectul a primit patru nominalizări la Premiile Gopo și a câștigat trofeul Gopo pentru cel mai bun film de debut.
Din distribuția filmului fac parte actorii Gabriel Spahiu, regretatul Doru Ana, Ozana Oancea, Anca Androne, Alina Berzunțeanu, Paul Ipate, Adrian Vancică, Mimi Brănescu, Mircea Rusu, Coca Bloos și Adrian Ciglenean. Scenariul este semnat de Cosmin Manolache și de Gabriel Achim, imaginea de George Chiper-Lillemark, scenografia de Vali Ighigheanu, costumele de Luminița Mihai, montajul de Cristian Nicolescu și Ioan Ștefan Tatu, sunetul de Dan-Ștefan Rucăreanu, Filip Mureșan și Vlad Voinescu. Producător executiv al filmului este Dan Burlac, iar producătorii filmului: Gabriel Achim și Monica Lăzurean-Gorgan.
Eveniment organizat în colaborare cu Art Movements Foundation, în cadrul programului InsideArt de conectare a publicului cu artele și artiștii prin proiecții de film, dialoguri și dezbateri.
Expoziția „Schimbul patru” va rămâne deschisă la Scemtovici & Benowitz Gallery până în 23 februarie 2024, în spațiul galeriei din strada Jean-Louis Calderon, nr. 34, București, program joi, vineri și sâmbătă, între 14:00 și 19:00.
Scemtovici & Benowitz Galleryeste o galerie bucureșteană inaugurată în decembrie 2022, cu misiunea de a susține scena de artă și de a crește valoarea artiștilor români pe piața locală și internațională. Spațiul galeriei se desfășoară pe cele două niveluri ale unui imobil situat pe strada Jean-Louis Calderon nr. 34, construit la început de secol XX, restaurat și adaptat pentru a găzdui artă contemporană și evenimente dedicate publicului, mediului antreprenorial din sectoarele creative și din comunitatea de afaceri.