Marți, 10 octombrie 2023, ora 17:00, la Galeria Mică a Institutului Român de Cultură și Cercetare Umanistică din Veneția, va avea loc vernisajul expoziției de artă „Human Nature: Continuing the Conversation”, realizată de Cristina Cioplea (România) și Gila Frost Miller (Israel), curatoriată de Dorina Cioplea-Văduva (România) și Roni Reuven (Israel). Expoziția poate fi vizitată între 10 și 15 octombrie. Program de vizitare: 15.00 – 20.00.
„Human Nature: Continuing the Conversation” este cel mai natural mod pentru cele două artiste, Cristina Cioplea (România) și Gila Frost Miller (Israel), de a menține dialogul artistic. Departe și totuși apropiate una de cealaltă, cele două artiste împărtășesc ușurința de a exprima complexitatea și, în același timp, simplitatea naturii umane. Începând cu utilizarea materialelor și a tehnicilor și continuând cu apelarea la amintiri, munca lor poate reprezenta, cu ușurință, cele două fețe ale aceleiași monede – o monedă de întrebări și răspunsuri profunde despre (propria lor) viață. Fiecare dintre ele folosește un amestec unic și personal de materiale și tehnici tradiționale și contemporane. Și cred că aceasta este expresia personalității lor: capacitatea de a se adapta, dar de a nu uita niciodată.
Uneori extrem de curioasă și conștientă, alteori doar instinctivă și relaxată, Cristina Cioplea este vehiculul perfect pentru exprimarea naturii umane. Atât de complexă, cu puternice rădăcini vechi, artista adaugă mereu (uneori fără selecție) straturi din experiențe noi, agățându-se de amintiri și imagini aleatorii (sau poate nu atât de aleatorii), trecând foarte ușor pe lângă altele. Universul pe care ni-l propune este atins de magie, un strop de nebunie și multă melancolie. Flori, fluturi, uneori pești, copaci, ramuri și frunze, culori și non-culori, croșetate, cusute, atașate, desenate, pictate, toate foarte grafice, sensibile și feminine, cu texturi diferite, dar totuși coezive. Puteți descoperi toate acestea (și multe altele) în arta Cristinei. Artista româncă găsește în afara ei materiale și modalități de a se exprima în interior, într-o călătorie din interior spre exterior.
Pe de altă parte, simt că procesul artistic al Gilei Frost Miller este invers: după ce descoperă și chiar primește bucăți de materiale în lumea exterioară, le ia, le face proprii, găsind modalități de conectare – într-o călătorie din exterior spre interior. Refolosind materialele, oferindu-le o altă viață, dar, în același timp, păstrând o parte din identitatea lor originală, munca Gilei este un complex unic și un mod îndrăzneț de a spune povești adevărate și uneori dureroase. Ea însăși un amestec de moșteniri, artista israeliană introduce în proiectele sale bucăți de pături, fețe de masă și alte piese textile etnice primite de la femei născute sau stabilite în Israel, cu tot bagajul lor emoțional și cultural. Uneori, pe unele suprafețe, intervenția artistică este minimă, iar reutilizarea vine din îmbinarea materialelor și culorilor. Alteori, Gila folosește tehnici grafice și de pictură pentru a interveni asupra simbolurilor. Totul într-o manieră foarte organică și personală.
Co-curator: Dorina Cioplea-Văduva, România
În urmă cu aproximativ patru ani, în orașul Târgu Jiu, România, s-a realizat o potrivire perfectă între artista israeliană Gila Frost Miller și artista româncă Cristina Cioplea, în timpul unei rezidențe artistice. Ore întregi de gândire și dialog în lunga perioadă de Covid-19 au format începutul unei arte colaborative de către cele două artiste. Prima lor expoziție comună, „Human Nature”, a avut loc mai întâi la Yavne Art Workshop, Israel, (vara lui 2022) și apoi a continuat la Institutul Cultural Român, Tel Aviv, curatoriată de Roni Reuven (toamna -iarna 2022).
Întâlnirea a condus la expoziția „Things Never-Ending” cu lucrări de Gila Frost Miller, Hedva Reuven, Roni Reuven și Cristina Cioplea, desfășurată la Muzeul Județean Gorj ”Alexandru Ștefulescu”, Târgu Jiu, România, în martie 2023, curatoriată în comun de curatorul muzeului, doamna Dorina Cioplea Văduva, și domnul Roni Reuven. De acolo, a fost doar un pas scurt până la invitația de a expune „Human Nature: Continuing the Conversation”, de Cristina Cioplea și Gila Frost Miller, curatoriată de Dorina Cioplea-Văduva, la Institutul Român din Veneția, octombrie 2023.
Cei doi artiști își continuă dialogul bazat pe discursul tradițional despre starea ființei umane. „Paradisul este atât originea umanității, cât și trecutul său antic, precum și o imagine utopică a răscumpărării sale viitoare” (conform lui Gershom Scholem, „Despre Walter Benjamin și îngerul său”, în Od Davar [Ceva mai mult] (Tel Aviv: 1989, p.446).” Paradis” este un concept universal, comun atât filosofiei creștine în care s-a dezvoltat Cristina, cât și filosofiei evreiești, lumea din care provine Gila. Paradisul este perceput de cele două artiste nu atât ca o locație fizică, ci ca o metaforă pentru starea umanității și relația cu natura. Lucrările de artă ale celor două se caracterizează prin păstrarea a ceea ce există, în timp ce se bazează pe tradiție, dar făcând referire la viața de zi cu zi.
Artista Cristina Cioplea, care trăiește și lucrează în orașul Târgu Jiu, România, se angajează în întoarcerea la rădăcini, la izvoarele profunde, sacre ale moștenirii sale. Căutarea ei este în armonie cu căile prin care se angajează în opera ei de artă. Lucrările sale de artă, bazate pe cercetare, reprezintă sufletul uman ca imaginea unui fluture fragil, trecător, vulnerabil și sensibil la schimbări. Aceasta face parte din ciclurile de viață reprezentate de flori în spațiul deschis, împreună cu universuri limitate în cercuri infinite. Nimic nu este întâmplător, traiectoria vieții ființei umane este prestabilită și nu poate fi schimbată. Întâlnirea nemediată dintre contemporan și trecut în opera ei constituie întoarcerea Cristinei la sine, la poveștile trecutului atât de apropiate de prezent, la materialele de bază, tradiționale, care ies la suprafață, la nostalgia și legătura cu tradiția.
Artista Gila Frost Miller este fiica unei mame româno-israeliene. Ea caută tradițiile vizuale ale familiei sale pe care să le înțeleagă și din care să se poată dezvolta ca artist. În grupul de lucrări expuse aici, Miller se străduiește să prezinte tradiția alături de inovație, refolosind materialele găsite. Această intenție se naște din dorința de a fi conștientă ecologic și de a păstra o tradiție adusă în Israel din alte locuri. Părțile croșetate din expoziție nu mai pot fi definite ca artă aplicată, devenind un fel de perdea sau lucrare graffiti croșetată care reflectă mesaje atemporale extrase din surse și reflectă natura umană universală. Alte piese s-au bazat pe fragmente croșetate dăruite lui Miller de femei care au auzit despre proiectul ei de artă și care au contribuit cu perdele, fețe de masă și pături, unele întregi și altele în bucăți.
Ca parte a procesului de lucru, femeile și-au relatat poveștile de viață individuale, complicate, care cuprind emigrarea, tranzițiile, reînnoirea și schimbarea. Toate aceste narațiuni se amestecă într-un mix care se străduiește să conserve tradițiile istorice și să le inculce generațiilor viitoare. Colajele expuse au la bază un mozaic de imprimeuri cu părți din ață croșetată și textile care au dat naștere unor noi povești. Motivele repetate se bazează pe posibilitățile de replicare prin imprimare și modelele repetate în lucrările croșetate.
Imaginile din lucrările sale reprezintă porumbei, corbi, fluturi, mâini, motive de creștere, părți de copaci și frunze, ramuri și flori. Avocado are un loc special de onoare: crește în apă și își găsește drumul spre exterior, în spațiul deschis.
Doi artiști; două lumi; O realitate fără sfârșit.
Co-curator: Roni Reuven, Israel
Parteneri:
Institutul Cultural Român
Institutul Român de Cercetare Culturală și Umanistă Veneția
Uniunea Artiștilor Plastici din România
Liceul de Arte „Constantin Brăiloiu” Târgu Jiu
Muzeul Județean Gorj „Alexandru Ștefulescu”