Clitemnestra este unul dintre personajele cunoscute din mitologia greacă, deși rolul său este unul secundar. Admirată și detestată, sora Elenei din Troia și soția lui Agamemnon, Clitemnestra este regina din Micene, „femeia cu voinţă de bărbat”. Suveran temut, care nu se dă în lături să manipuleze și să ucidă pentru putere, cu inima mai rece decât marmura pe care calcă, trăiește doar ca să se răzbune. Este, într-adevăr, un personaj memorabil, dar ce lucru nou mai poate fi spus despre ea? În ”Clitemnestra”, romanul de debut al Costanzei Casati publicat de Editura Trei, eroina îi lasă în umbră pe Ahile, Ulise, frumoasa Elena din Troia, Iason, Paris sau Menelau și devine personaj principal, într-o reinterpretare modernă a mitului antic.
Costanza Casati conferă o voce Clitemnestrei și permite cititorilor să pătrundă în adâncurile psihicului ei. Ce simte o femeie când soțul iubit și pruncul abia născut sunt uciși în fața ei, cu acordul tatălui? Cum trece peste momentul când fiica sa este adusă jertfă zeilor sau când trebuie să se bage în pat alături de criminalul care i-a asasinat cele mai dragi persoane? Cu acțiunea plasată în Sparta și apoi în orașul grecesc Micene, scriitoarea americană reconstruiește sângeroasa lume antică și spune o poveste despre iubire și răzbunare, loialitate, durere și luptă pentru putere.
Într-un interviu pentru Shelf-Awareness.com, Costanza Casati precizează că repovestirea modernă a mitului se realizează voit dintr-o perspectivă feministă. Eclipsate de personajele masculine veacuri la rând, eroinele sunt în prim-plan în romanul lui Casati, iar istoria lor nu este mai puțin interesantă: „Cu siguranță aș numi-o perspectivă feministă, pentru că am vrut să scriu despre viața unei femei care a luat parte la acțiune și a cărei poveste este epică în aceeași măsură cu a eroilor legendari. În plus, Clitemnestra nu este singura eroină puternică din cartea mea: a fost esențial să scriu un roman cu o distribuție de personaje feminine inteligente și complexe, poate cu defecte, dar absolut memorabile”, spune autoarea.
Luptătoare neînfricată, mamă care își iubește cu ferocitate copiii și regină pentru care crima este un instrument în jocul puterii, Clitemnestra are o personalitate puternică, modelată de durere. Bătută când și-a arătat slăbiciunea, biciuită când nu s-a supus, regina din Micene a fost modelată de traumă, dar niciodată înfrântă. Într-o epocă sângeroasă, într-o lume a bărbaților care au drept de viață și de moarte asupra femeilor și copiilor, Clitemnestra îndrăznește să se opună, așa cum nicio eroină antică nu a făcut-o înaintea ei.
Costanza Casati realizează un portret uimitor la Clitemnestrei, „regina pusă pe răzbunare care va ajunge să conducă neamul micenienilor, loială celor ce o venerează, necruțătoare cu cei ce i se opun”. Model de tenacitate și reziliență, ea luptă pe viață și moarte cu eroii care „sunt numai lăcomie și cruzime, nu se mai satură să ia cu forța, până când despoaie de frumusețe lumea din jurul lor”. Dar ura, cea care o pune în mișcare zi de zi, nu-i va întinde o capcană? „Ura e o rădăcină rea”, îi explică regina Leda, mama ei. „Ți se înfige în inimă și, în vreme ce ea crește, tot restul putrezește”.
Clitemnestra, un thriller despre iubire, putere și răzbunare
Costanza Casati realizează portrete excepționale, multifațetate ale personajelor sale, mai ales ale celor feminine. Clitemnestra este, în același timp, o regină care conduce prin teroare și crimă, asasina soțului ei, dar iubită tandră, fiică loială, mamă devotată dincolo de imaginație. Furia și durerea îi conferă putere. Pe de altă parte, sora ei, Elena din Troia, nu este cu nimic mai prejos decât Clitemnestra: „Frumusețea ei, ruina ținutului ei, iar bărbații trimiși să o salveze se vor întoarce cenușă și oase”. Războinici îmbarcați în 1000 de corăbii pornesc la luptă pentru ea și mulți nu se mai întorc niciodată. Elena le supraviețuiește tuturor, cu o tenacitate surprinzătoare. Timandra, cea care preferă femeile, este un alt personaj interesant al romanului și la fel, Ifigenia, fiica Clitemnestrei, sacrificată zeilor chiar de tatăl ei, pentru a ajunge mai repede la Troia.
Între personajele masculine și cele feminine au loc confruntări puternice, sângeroase, care aduc romanului elemente de thriller. Iubiri pasionale, asasinate, trădări și incesturi, lupte pentru putere sunt în centrul narațiunii Costanzei Casati, care realizează o frescă impresionantă a Spartei și Greciei antice. Nu în ultimul rând, romanul de debut dorește să le facă dreptate eroinelor legendare: „Femeile din miturile grecești sunt incredibil de eroice – gândiți-vă la Alceste, Antigona, Ariadna, Circe – și totuși, de-a lungul secolelor, au fost împovărate de coduri culturale și etice care le transformă în victime neajutorate sau, în cazul Clitemnestrei și al Elenei, în arhetipuri misogine: niște criminale și curtezane lascive. Acum este momentul să le spunem din nou poveștile”. Este ceea ce face romanul Clitemnestra.