Fascinant și frisonant totodată este romanul “Magul De la Kremlin”*, apărut în luna martie 2023 în limba română la Humanitas Fiction. Aproape imposibil de lăsat din mână, romanul demontează mecanismele puterii din Rusia din ultimii 30 de ani, și o face cu acuratețe istorică, deși autorul a ales modul ficțional, și cu îndrăzneală, căci, după cum spune personajul central al romanului: „Puterea este ca soarele și ca moartea, nu poate fi privită în față. Mai cu seamă în Rusia”.
„Magul de la Kremlin este un roman în același timp rece și fierbinte, ca un pahar plin ochi cu vodcă”, scrie France Inter. Autorul său pare să fi fost un vizionar, scriindu-l în pandemie. Această poveste rusească a stârnit un asemenea interes, un asemenea val de apreciere și totodată atâtea controverse încât a urcat imediat în topul vânzărilor din Franța, unde a apărut la Gallimard în 2022, fiind predată editurii în 2021. Dar extraordinar este că acest debut în ficțiune a lui Giuliano da Empoli, autor cu origini italo-elvețiene, născut în 1973 la Neuilly- sur-Seine, a obținut Marele Premiu pentru Roman al Academiei Franceze și Premiul Honoré de Balzac și a ajuns până în selecția finală a prestigiosului premiu Goncourt.
Adevărul istoric este respectat în carte, ceea ce îi poate da aerul unui roman-eseu politic, de asemenea personajele din lumea politică rusească sunt întru totul reale, apărând în carte cu numele lor, singurul al cărui nume este schimbat fiind Baranov, personaj inspirat de Rasputinul lui Putin, consilierul lui, Vladislav Surkov, fost regizor de teatru și realizator de reality-show-uri TV, cel care a pus în scenă teatrul politic ale cărui mecanisme nouă, românilor, nu ne sunt deloc necunoscute. Citind această amplă confesiune, căci așa este construit romanul, pe care Baranov i-o face unui jurnalist occidental, am avut în permanență acel sentiment al unui deja-vu dătător de frisoane, am recunoscut atât de mult din ce citeam, încât am avut impresia că am trăit totul, doar că într-o altă limbă și poate la un nivel mai mic, cu actori mai ridicoli și nepricepuți.
Povestea începe în anii 90 când Moscova era un oraș electrizant. Îi lipsea cultura democrației, oamenii erau sătui de politică, doreau spectacol. De undeva, din umbră, niște păpușari abili pregăteau o nouă mitologie. Nu era greu, pentru că totul se schimba. Valorile erau setate de televiziunile care dădeau iluzia unei noi lumi, mai sclipitoare, mai asemănătoare celei occidentale, de fapt o lume a spoielii ieftine în care nimeni nu își regăsea valorile: “Noii eroi, bancherii și top-modelele și-au impus dominația, și principiile pe care se întemeiase existența a trei sute de milioane de locuitori ai Uniunii Sovietice au fost aruncate la gunoi. Crescuseră într-o patrie, și se trezeau brusc într-un supermarket”.
În acest context, în care lumea este anesteziată de reality-show-uri și de goana după puțin sclipici, puterea devine destul de ușor de acaparat, chiar și în Rusia. Iar cei care creează cadrul necesar sunt chiar ei, oamenii din televiziune. Oligarhul Berezovski îl va duce pe Baranov la sediul FSB-ului, fostul KGB, unde i-l va prezenta pe Putin, căruia îi propune să ajute Rusia să treacă în noul mileniu. Acesta însă este sceptic: “ascultă-mă, Boris, serviciile secrete au toate avantajele politicii fără niciunul dintre inconvenientele ei (…) Dacă mă iei de aici și mă pui să guvernez, mă voi afla sub lumina reflectoarelor și nu voi mai putea face nimic”. Dar pariul va fi ca el să nu apară ca toți ceilalți, îi spun artizanii campaniei sale, care îl asigură că lipsa sa de experiență politică, în contextul în care lumea este sătulă de politicieni, devine un avantaj.
Până la urmă Putin se va lăsa convins, dar deja Berezovski pierde teren. Putin îl agreează mai degrabă pe Baranov, căruia el însuși îi dă de fapt lecții de strategie politică la început: “V-ați lăsat convins de occidentali că o campanie electorală constă în două echipe de economiști care se ciorovăiesc în jurul unui fișier PowerPoint. Nu este cazul în Rusia, puterea înseamnă altceva.”
Baranov va înțelege bine și îi va construi sistemul de putere lui Putin, ca un regizor de teatru avangardist. Nimic nu este ceea ce pare, este un joc de oglinzi, realitatea este distorsionată, creată și recreată de artizanii puterii, care văd democrația suverană ca forma ideală de exercitare a ambițiilor lor.
Romanul este dedicat epocii lui Putin și Rusiei din ultimele decenii, dar în același timp este un roman despre putere, căci, după cum Da Empoli spune într-un interviu: “lumea crede că puterea este un spațiu al raționalului, când de fapt centrul puterii este centrul iraționalului, al nebuniei.”
Știm cu toții cum a exercitat Putin puterea în Rusia și cum o face încă. Pentru că: “cel care locuiește la Kremlin stăpânește timpul”, scrie Da Empoli. Ce s-a întâmplat în realitate a întrunit elementele unui film de groază și totuși romanul nu este unul sumbru. Este plin de nuanțe, de fină ironie, de jocuri de cuvinte, de înțelesuri pe care Bogdan Ghiu a reușit să ni le tălmăcească în limba română extraordinar, făcând din carte una irezistibilă.
Da Empoli a fost el însuși consilier politic, la un moment dat, chiar al unui prim-ministru italian, Matteo Renzi. A călătorit de mai multe ori la Moscova, pe care a văzut-o ca pe un oraș al puterii. Da Empoli crede că Putin are o o formă de raționalitate proprie, care nu are nimic de a face cu a noastră și că abia acum, odată cu războiul din Ucraina, suntem cu toții puși față în față cu ceea ce înseamnă de fapt brutalitatea puterii ruse. Orice urmă de magie a dispărut. Și magul. Doar țarul este la locul lui.
Anamaria SPĂTARU
“Cel care locuiește la Kremlin stăpânește timpul. Totul se schimbă în jurul fortăreței, în vreme ce, înăuntru, viața pare a se fi oprit, punctată doar de bătăile solemne ale ceasului din turnul Spaski și de rondurile santinelelor din garda prezidenţială. De veacuri, cel care trece pragul giganticei fosile pe care Ivan cel Groaznic a vrut‐o în centrul Moscovei simte asupra lui mâna unei puteri fără limite, obișnuită să zdrobească destinele oamenilor cu aceeași ușurință cu care ai mângâia creștetul unui nou‐născut. (Magul de la Kremlin, Giuliano da Empoli)
*Magul de la Kremlin, an apariție: 2023, ediție: I, colecție: Raftul Denisei, domeniu: literatură. Autor: Giuliano da Empoli. Traducere şi note: Bogdan Ghiu.