Când romanul ”Bestia” publicat de Editura Trei câștiga premiul Planeta în valoare de 1 milion de euro, autoarea, Carmen Mola, era deja un nume celebru în Spania și nu numai. Trilogia de romane polițiste care o are ca protagonistă pe Elena Blanco se vânduse în sute de mii de exemplare și fusese adaptată pentru televiziune. Carmen Mola era deja o scriitoare populară când „bomba” literară a deceniului a fost detonată la decernarea premiului Planeta: în spatele pseudonimului Carmen Mola se ascundeau 3 bărbați, scenariști de televiziune – Agustín Martínez, Jorge Díaz și Antonio Mercero. Pseudonime literare sunt utilizate dintotdeauna, dar decizia celor 3 de a folosi un nume feminin a fost dezbătută de toată lumea, de la scriitori, la politicieni și simpli oameni. „Nu ne-am așteptat la o dezbatere publică atât de virulentă”, a spus Antonio Mercero într-un interviu pentru Iberia Plus Magazine. „Timp de câteva săptămâni am fost atacați din toate părțile. Ne tot întrebam ce s-a întâmplat, dar pe de altă parte, a fost cool, pentru că dintr-o dată, intram într-un bar și oamenii vorbeau despre Carmen Mola în loc să discute despre meciurile de fotbal, ca de obicei”, povestește scriitorul spaniol.
Experiment literar unic în Spania, dacă nu și în lume, Díaz, Martínez și Mercero au câștigat celebritatea literară scriind romane la 6 mâini. Acesta a fost și motivul pentru care au ales un pseudonim. Potrivit mărturisirii scriitorilor, „a durat în jur de un minut jumătate să-l alegem pe acesta dintre nume de bărbați, femei, cu sonorități exotice etc”. Acuzați că s-au folosit de pseudonim feminin ca să vândă mai bine, Antonio Mercero spune: „Nu știu dacă un pseudonim feminin vinde mai bine. Nu ne ascundem în spatele unei femei, ci doar a unui nume”.
Polemica literară desfășurată în principal în mediul online a fost descrisă de Jorge Díaz ca „sângeroasă”. Margaret Atwood a numit decizia celor 3 scriitori de a folosi pseudonim feminin o „mare cascadorie publicitară”, iar în dispută au intervenit și politicieni. „Ni s-a părut ceva tipic vremurilor noastre”, a comentat Jorge Díaz pentru Epe.es.
Un succes care i-a luat prin surprindere: autorii romanului Bestia s-au încurcat în minciuni
Scriitorii spanioli recunosc că scrierea romanelor la 3 perechi de mâini a fost foarte distractivă, iar folosirea pseudonimului a avut avantaje: „Un pseudonim presupune să nu faci promovare, să nu faci prezentări… Cu alte cuvinte, editorul nu a fost foarte încântat”, explică Antonio Mercero. Succesul celor 3 scriitori spanioli creștea însă cu fiecare roman publicat, iar lui Carmen Mola îi erau solicitate tot mai multe interviuri. Scriitori au realizat o dublă muncă de ficțiune: când au conceput romanele, plus biografia așa-numitei Carmen Mola. Aceasta a fost prezentată cititorilor ca fiind o profesoară universitară în vârstă de 40 de ani. În ce privește numărul copiilor ei, scriitorii s-au încurcat în propriile declarații, atribuindu-i când doi, când trei copii.
Câștigarea premiului Planeta pentru romanul Bestia a evidențiat un lucru uimitor: „Toată lumea știe că în spatele numelui Carmen Mola sunt trei bărbați, dar nu ne rețin numele și nimeni nu ne recunoaște pe stradă. Carmen Mola e foarte faimoasă, noi mai puțin”, a mai spus Jorge Díaz pentru Epe.es.
„Trăim conform principiului plăcerii, suntem scriitori hedoniști”
„Într-o manieră magistrală, Carmen Mola țese, cu firele celui mai bun thriller, acest roman captivant, febril și implacabil despre infern și tenebrele sale”, aceasta a fost motivația juriului pentru atribuirea premiului Planeta 2021 romanului Bestia. Dar cartea nu este numai un thriller, ci un roman multigen, istoric, cu accente horror. Acțiunea e plasată în Madridul anului 1834, afectat de o epidemie de holeră. În plus, în mahalalele orașului apar cadavrele dezmembrate ale unor tinere, care par ucise de o fiară apocaliptică. Să fie oamenii capabili de astfel de orori? Autorii își poartă cititorii din mahalalele scufundate în sărăcie și lipsă de speranță până în palatele opulente, unde se țes jocuri politice incredibile și conspirații. Autorii realizează un portret bine documentat al Madridului vremii și creează o galerie de personaje de care cititorii se pot atașa. Însă, cel puțin pentru moment, nu au de gând să conceapă o nouă saga, din care Bestia să fie primul roman. „Ne-am simțit foarte bine când am lucrat la acest gen”, spune Martínez. „Trăim conform principiului plăcerii, suntem scriitori hedoniști, nu autori care suferă când scrie. Credem că atunci când te simți bine și cartea iese mai bine. Aceasta este ceea ce ne dorim: să ne distrăm când scriem”, mai spune scriitorul spaniol.