Luni, 18 aprilie 2022, asociația Euro CulturArt a făcut publică lista celor 3 poeți și a celor 3 artiști vizuali selectați în urma apelului deschis de candidaturi pentru ”renshi virtual art”, un program experimental, de artă digitală și noile media, în confluență cu scrierea creativă contemporană.
Consiliul Artistic al programului ”renshi virtual art” a ales 3 artiști vizuali – Ana Ștefania Andronic (BUZU), Arina Bican și Loredana Stancu – și 3 poeți – Livia Roșca, Ioana Iuna Șerban și Tudor Voicu.
Consiliul Artistic al programului ”renshi virtual art” este format din drd. Ana Daniela Sultana, curator și comentator de artă, dr. Dan Mircea Cipariu, scriitor, curator și manager cultural, lect.univ.dr. Mihai Zgondoiu, artist vizual și curator, prof.univ.dr. Cosmin Paulescu, Decanul Facultății de Arte Decorative și Design – UNARTE București, și lect.univ.dr. Bogdan Rata – Facultatea de Arte și Design, UVT, Timișoara.
Conceptul curatorial și editorial propune ca trei poeți și trei artiști vizuali să realizeze împreună, prin intermediul a patru sesiuni de creație, în format on-line și off-line (dacă ne vor permite condițiile pandemice!), o operă renshi, literară, vizuală și multimedia ce va fi difuzată, după finalizarea ei, pe o pagină web dedicată. Astfel, conceptul curatorial le propune poeților și artiștilor vizuali invitați să realizeze o operă comună, dar și individuală, prin crearea, formarea, reformarea ori deformarea unei imagini poetice inițiale în cadrul a patru sesiuni de creație, re-creație și improvizație poetică, vizuală și muzicală.
”renshi virtual art” este realizat de asociația Euro CulturArt, în parteneriat cu Spațiul de Artă Contemporană ATELIER 030202 din București, Teatrul de Comedie, Universitatea de Arte din București – Facultatea de Arte Decorative și Universitatea de Vest – Facultatea de Arte și Design, Timișoara, cu sprijinul financiar al AFCN (Administrația Fondului Cultural Național).
Radio România Cultural, Propagarta.ro și AgențiadeCarte.ro sunt partenerii media ai programului ”renshi virtual art”.
Renshi este o formă de poezie de improvizație și de grup ce a transformat invenția de acum peste 700 de ani a călugărilor japonezi care concurau, în perechi sau grupuri mici, pornind de la o ”rădăcină” poetică de 36 de linii (Kasen), scrisă de primul actant al improvizației poetice. Sunt câteva reguli fundamentale pentru ”renshi virtual art” : Curatorul și co-curatorul programului vor face o tragere la sorți a celor 6 (ordinea de intrare a celor 3 poeți și 3 artiști vizuali) care vor fi actanții acestui exercițiu de scriere creativă și de improvizație vizuală, existând un timp de scriere/creație negociat și un lucru foarte important, de unde vine și cuvântul renshi- rădăcină, fiecare dintre actanții acestui experiment trebuie să preia o imagine poetică din textul sau opera vizuală a celui de dinaintea sa și să o continue în timpul de creație dat.
Identitatea vizuală ”renshi virtual art”: Andrei Reg – Șendrea | ShenTzu Studio
***
Ana Ștefania Andronic (BUZU) este artistă vizuală formată ca graficiană, fiind absolventă a Universității Naționale de Arte din București, secția Grafică, promoția 2004, unde l-a avut profesor îndrumător pe Mircia Dumitrescu. Membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România încă din 2014, Ana Ștefania Andronic este, totodată, fondatoarea Galeriei Fără Nume și directorul artistic al Galeriei Senso din București. Practica sa artistică este complexă, incluzând animație, ilustrație, artă digitală, pictură, grafică și instalație grafică. Activitatea sa expozițională cuprinde, pe lângă numeroase expoziții personale și de grup, participări cu lucrări sau expoziții personale la bienale, târguri și saloane de artă locale și internaționale.
Arina Bican a absolvit Liceul de Arte Plastice „Nicolae Tonitza” (2010) și Universitatea Națională de Arte din București, Facultatea de Arte Decorative și Design, cu o licență în Artă Murală (2013) și un Master în Arte Vizuale (2015). Membră a Uniunii Artiștilor Plastici din România (UAPR), Filiala Pictură, București, Arina Bican desfășoară atât o intensă activitate expozițională, cu numeroase expoziții personale și de grup, în București, în țară și în străinătate, cât și o vastă activitate pedagogică. În 2022, și-a deschis propriul ei atelier de artă plastică pentru copii – Yellow House.
Loredana Stancu (n.1970) este artist vizual. A absolvit Universitatea de Artă din București în 1997, la secția de scenografie, și din anul 2000 este membru al Uniunii Artiștilor Plastici din România – Filiala București, secția pictură.
A susținut o serie de expoziții în țară și în străinătate, a colaborat în domeniul scenografiei de teatru și film și a participat la concursuri internaționale de pictură și scenografie-păpuși unde a câștigat numeroase premii.
Lucrări de pictură și grafică ale artistei se află în colecții private din SUA, Canada, Germania, Anglia, Franța, Spania, etc.
Este colaborator al spațiului de proiecte ALERT studio din București, hub cultural cu multiple proiecte în domeniul artei contemporane.
Livia Roșca (Lucan-Arjoca) este scriitor, jurnalist și inițiator de programe de educație prin cultură. Manuscrisul volumului ei de debut, „Ruj pe icoane”, a câștigat primul premiu pentru debut organizat de Editura Cartea Românească în anul 2005. De atunci, anual, editura a organizat concursul și a adus în atenția publicului debutanți, creând un public mai larg pentru poezia contemporană, stimulând apariția unor nume noi în poezie și a creat loc în piață, unor edituri de nișă.
Livia Roșca este laureată a Premiului Național pentru Debut în Poezie „Mihai Eminescu”, 2006, cu volumul „Ruj pe icoane” și a altor premii naționale și locale precum: Premiul Uniunii Scriitorilor pentru Debut în poezie, Premiul Asociației Scriitorilor București pentru Debut în Poezie. A fost nominalizată la Marele Premiu Prometheus Opera Prima, 2005, organizat de Fundația Anonimul.
În 2006 a publicat volumul de poezie „1+1>2”, sub numele Livia Lucan-Arjoca, Editura Charmides, 2016.
Prezentă în antologiile de poezie „Literatura potenţială”, ed. Vinea, 2007, „Ultima generaţie, primul val”, ed. Muzeul Literaturii Romane, 2006, „Dragostea este pe 14 februarie”, ed. Vinea, 2010 și în antologia de eseuri „Cele patru dimensiuni ale feminităţii româneşti”, ed. Neverland, 2010.
Volumele ei de poezie, „Ruj pe icoane” și „1+1>2” au fost reeditate la Editura Casa de pariuri literare in 2022.
A susținut lecturi publice in cadrul unor festivaluri: Ziua Mondială a Poeziei, martie 2012; Maratonul de Poezie la Feminin, Braşov, 2013; Strada de C’Arte, 2013, Bucureşti, 2013; Festivalul Internațional de Poezie București, Târgul Național al Cărții de Poezie, 2015; Strada de C’Arte, Bucureşti, 2015; Festivalul Internațional de Poezie București, 2016, Festivalul Internațional de Poezie București, 2021.
În 2015 a înființat Asociația 7 ARTE și a inițiat programul smARTkid, care înseamnă ateliere educative, creative şi recreative pentru copii şi tineri. Este antrenor de creativitate pentru atelierele smARTkid de scriere creativă, storytelling, lectură, jurnalism şi blogging, organizate de Asociația 7 ARTE. Până acum a coordonat an de an caravane cu scriitori pentru copii în zone rurale și pentru categorii defavorizate, precum și evenimente care promoveaza educația prin cultură.
Crede în colaborare, bunătate și evoluție.
Contact
https://www.facebook.com/livia.rosca.3/
Instagram: livia_de_la7arte
liviarosca@gmail.com
Ioana Iuna Șerban (n. 1990) este curator la MARe/Muzeul de Artă Recentă, poetă și doctorand la CESI/Centrul de Excelență în Studiul Imaginii, unde scrie o lucrare despre nou în teorii și practici ale artei contemporane. A curatoriat expoziția Fete de vis: Idealul feminin în arta românească. A participat cu texte critice în cataloagele Mamuca, Diversitate Stilistică, Rai din Iad, Fete de vis: Idealul feminin în arta românească, GPS, Ștefan Ungureanu. Mapping Narratives, Time and Space, Marginali, izolați și excluși în arta românească, Din senin!, Arta și Orașul 1974-2021. A tradus cataloagele/volumele Mamuca: Mai Mult ca Abstractul, Florin Mitroi. Zile, Diversitate Stilistică cu răspundere limitată, Tricolor, GPS. Geometrii Post-Sistem în Arta Românească de Acum, Din senin!, CSA. Clubul Sportiv al Artelor, Arta și Orașul 1974-2021. Volumul de debut în poezie este Zero-Unu, apărut în 2014 la editura Brumar, volum ce a primit în 2015 o nominalizare la premiul Mihai Eminescu, Opera prima. În 2021, la editura Vellant, i-a apărut al doilea volum de poezie – Un viitor care se potrivește trecutului – volum însoțit de reproduceri după lucrări de Anca Mureșan. În 2022, la Gala Tinerilor Scriitori, volumul a primit o nominalizare pentru Tânărul Poet al Anului.
Tudor Voicu s-a născut în data de 29 aprilie 1988, la București. A publicat poezii, cronici literare și interviuri în mai multe reviste și publicații online. I s-au tradus texte în limbile engleză, franceză și arabă. În 2016, la editura Tracus Arte, în ”Colecția Coșovei”, i-a apărut volumul de debut ”sticle goale fiare vechi”. Este organizator și moderator al cenaclurilor Cenaclul 9 și Boema 9, care se desfășoară sub egida Asociației Culturale Direcția 9. A susținut lecturi publice la Festivalul Internațional de Poezie București; Festivalul Națiunilor Centenare de la București – PoetArt 100; Festivalul Strada de C’Arte; Maratonul de Poezie Online; Maratonul de Poezie și Jazz etc. Este membru al Societăţii de Gestiune a Drepturilor de Autor www.operascrisa.ro și membru al Uniunii Ziariștilor Profesioniști din România, editor coordonator AgențiadeCarte.ro și redactor InfoArt.
***
Ana Daniela Sultana este curator, consultant artistic și columnist. Licențiată în filologie și în științele comunicării, Ana Daniela Sultana a absolvit un master în domeniul curatorial în cadrul Universității de Artă Aplicată din Viena. În prezent, pregătește o lucrare de doctorat intitulată „Poetica textului curatorial” la Universitatea din București. Scrie comentariu de artă pentru revista ARTA, Orizonturi Culturale Italo-Române și www.agentiadecarte.ro. Colaborează cu instituții precum Centrul Cultural Internațional de la Cracovia, ICR Viena, Forumul Cultural Austriac București, creart – Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București, Muzeul de Artă din Timișoara, Kunsthalle Feldbach și cu numeroase galerii de artă. Printre artiștii pentru care a curatoriat expoziții personale se numără: Ana Ștefania Andronic (BUZU), Ion Anghel, Arina Bican, Gabriel Caloian, Paul Hitter, Liviu Mihai, Virgilius Moldovan, Cela Neamțu, Maia Ștefana Oprea și Augustin Răzvan Radu. Locuiește și activează în București.
Dan Mircea Cipariu s-a născut la 7 septembrie 1972, București. Este licențiat al Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. Este scriitor, jurnalist și manager de proiecte și programe culturale. A debutat în presa literară în 1988 (SLAST), iar editorial, în 1999, cu volumul Hai să ne-ntâlnim pe site sâmbătă seara (Editura Libra). În 2007, volumul său de poeme Tsunami (Editura Brumar, 2006) a primit Premiul Asociației Scriitorilor din București. În 2008, a inițiat și coordonat proiectul ,,Scriitori pe Calea Regală”, iar din 2009 până în prezent, proiectul „Maratonul de Poezie și Jazz”. Între 2011 și 2021, de Ziua Culturii Naționale, a inițiat și coordonat proiectul „Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului”. Este fondatorul și președintele asociației Euro CulturArt, ce deține o galerie dedicată tinerilor artiști vizuali din Europa – „Atelier 030202”, coordonată de artistul vizual Mihai Zgondoiu. Dan Mircea Cipariu este un apreciat comentator de artă contemporană, cu cronici apărute în revista “Arta” (revista Uniunii Artiştilor Plastici din România), “Cultura”, “Luceafărul”, “Altitudini” şi AgenţiadeCarte.ro. A fost curatorul unor expoziţii la Bucureşti şi New York semnate de câţiva dintre cei mai importanţi tineri artişti vizuali din România: Mihai Zgondoiu, Francisc Chiuariu, Cristian Răduţă, Albert Sofian, Irina Tănase, Florin Tomescu, Bogdan Raţa, Miruna Moraru, Adrian Sandu, Anamaria Şerban, Daniel Brici, Virgil Scripcariu, Aurel Tar, Adrian Alexandru Ilfoveanu, Peter Madaras şi Dan Vişovan. Este directorul www.AgențiadeCarte.ro, spațiu virtual în care sunt prezentate la zi evenimentele de carte și artă. Este președintele Opera Scrisă.Ro, societate de gestiune a drepturilor de autor. Volumul său singurătatea vine pe facebook, publicat în anul 2012 la Editura Tracus Arte din București, este considerat de editorul Cosmin Perța „unul dintre cele mai bune volume de poezie ale anului 2012 și nu numai”. În decembrie 2020 a obținut titlul de Doctor în Filologie pentru tema doctorală de cercetare „Tipare ale imaginii poetice”, sub coordonarea prof. univ. dr. Silviu Angelescu, la Școala Doctorală a Facultății de Litere, Universitatea din București.
Cosmin Paulescu (n. 1970) a absolvit în anul 1996 Academia Națională de Arte din București, la secția Artă Murală, clasa profesorului Ion Stendl. Din 1997, este cadru didactic universitar, iar în prezent este Decanul Facultății de Arte Decorative și Design, UNArte București. S-a făcut remarcat la începutul anilor ’90 datorită acțiunilor sale artistice neconvenționale, activând cu precădere în zona instalației și a performance-ului. Este membru al Uniunii Artiștilor Plastici, expert evaluator ARACIS, publică volume și articole în reviste de specialitate despre arta cu caracter temporar și efemer. Organizează expoziții, conferințe științifice și realizează lucrări de artă decorativă în spațiul public.
Bogdan Rața (n. 1984) este artist, Lector al Facultații de Arte și Design Timișoara, director artistic al Kunsthalle Bega și inițiator al Bibliotecii Pavilion. Este doctor în arte vizuale cu o teză susținută la Universitatea de Vest despre noile materiale în sculptura contemporană.
A avut expoziții personale la Slag Gallery New York, Galeria Farideh Cadot Paris, Muzeul Național de Artă Contemporană București, Nasui Collection & Gallery București și Fundația Calina Timișoara. A participat printre altele la 4 Moscow Biennale of Contemporary Art, Independests Liverpool Biennale, 55 Venice Biennale, 10 Manifesta Sankt Petersburg si a 8-a ediție a Bucharest Biennale. Lucrările sale monumentale au fost expuse în cadrul proiectului Moving Monuments în Liverpool, Bruxelles, Cascais, Porto, Kiev și, de asemenea, în București și Timișoara. În 2017, a predat ca profesor invitat în cadrul Academiei de Artă și Design din Bratislava și a realizat. în parteneriat cu Fundația Calina, proiectul educațional ARTISTHETEACHER. Împreună cu Alina Cristescu și Liviana Dan este fondator al Kunsthalle Bega și al Bega Artprize (premiul anual pentru un curator român).
Mihai Zgondoiu (n. 1982) este artist, curator și galerist independent cu studii doctorale în domeniul artelor vizuale. Începând cu anul 2014 predă la Universitatea Națională de Arte din București, iar din 2018 (în paralel) la Facultatea de Arte și Design din Timișoara. De asemenea, Mihai Zgondoiu a fost iniţiator şi coordonator al galeriei Atelier 030202 din București (2009 până în prezent), co-curator al galeriei geamMAT a Muzeului de Artă din Timișoara (2012 – 2014) și Co-Curator al proiectului „Atelier în tranziție” (2009-2013). A câștigat Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România pentru „Artă în spațiul public” (2017), și Premiul JCE Contemporary Art Bienalle – selecția românească (2019). În 2018 a curatoriat expoziția „Urban Steps” la Muzeul Național de Artă Contemporană – București, iar în 2019 expozițiile „Young Blood” din Pavilionul Supercontemporan Art Safari- București și „Electrecord – Romania in vinyl covers” din cadrul Festivalului de Artă Europalia – Bruxelles. Cele mai recente expoziții în care a participat sunt: „Re-Conception”, Triennials of Extended Media, Pavilion Cvijeta Zuzoric, Belgrad (2019), “The Uslan International Woodcut Biennale”, Uslan (2019), “JCE Contemporary Art Bienalle”, The Belfry – Montrouge, “Fragments”, BOZAR Centre for Fine Arts, Brussels (2019), “HIT” – Kanal Centre Pompidou, Brussels (2019), și “Bucharest Artworlds at The Wrong Biennale #4”, Rezidența 9, București (2020).
***
Proiectul ”renshi virtual art” nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.