”Casa mai multor primăveri” (roman), de Alexandru Bordian (Rotonda). „În cei peste 40 de ani de când comunic îndeaproape cu lumea artistică de la noi, e pentru prima oară când mi se întâmplă să întâlnesc un tânăr autor – Alexandru Bordian, reţineți acest nume pe care Casa mai multor primăveri îI scoate în faţă – ce refuză să ia cărţi cu împrumut, căutând să-şi facă rost, numai el ştie cum, de cele trebuincioase. Nu că romancierul nostru ar trăi într-o autarhie literară, din contra – istoric de formaţie, scrisul pare să-i fi intrat în sânge abia odată cu lecturile de mare clasă (Mario Vargas Llosa, Henry Miller, Milan Kunde-ra ş.a.), pe care şi le-a apropriat au fur et â mesure „lucrându-şi grădina”, fără să meargă pe mâna niciunui maestru. Scriere alertă, cu personaje care mai de care mai excentrice prinse într-un soi de carusel narativ, dar şi parabolă a lumii ca vointă (de putere! căci „puterea este cel mai bun loc de putrezit”) şi reprezentare (caleidoscopică & de lanternă magică) conţinându-şi propria parodie; un cu totul altfel de roman cu moldovence („Aici stau moldovencele, tolănite pe saltele. Aici se doarme şi se pocneşte din degete.”) ca pentru a-i da cu tifla lui Houellebecq („la şi tu o moldoveancă…”); nu în ultimul rând, iată un domeniu proprietate privată bine conturat în inima căruia autorul a reuşit să înalţe o „casă somptuoasă” – ”Casa mai multor primăveri” pe care scrie, „cu litere măşcate”: SI PARLA BORDIANO!” (Em. Galaicu-Păun)
”Casa mai multor primăveri” (roman), de Alexandru Bordian (Rotonda). Broșată, 136 pag. Preț: 29 RON/119 MDL
Republica Moldova: 30 de ani în 30 de cuvinte, volum coordonat de Dorina Roșca și Lidia Cotovanu (Cartier istoric). Legată, 512 pag. Preț: 59 RON/249 MDL
„Prin structura și conținutul său, volumul răspunde unui triplu imperativ. În primul rând, el sintetizează experiența celor 30 de ani de existență a Republicii Moldova prin prisma unor noțiuni și concepte care surprind și permit o lectură transversală a spiritului epocii demarate în 1991. În al doilea rând, și în strânsă legătură cu imperativul precedent, cartea propulsează terenul moldovenesc pe locul care i se cuvine în cadrul științelor sociale, scoțând în evidență valorile euristice intrinsece subiectului. Sperăm că am reușit să operăm un ritual de (re)instituire a terenului moldovenesc, scoțându-i în lumină identitatea și importanța prin prisma celor treizeci de cuvinte, care sunt tot atâtea variații ale legitimității sale ca teren fertil de cercetare. În fine, prin efortul nostru comun, îmbogățim instrumentarul teoretic, conceptual și metodologic necesar cercetării terenului moldovenesc.
Adresăm acest instrument de lucru și de cunoaștere, care constituie rezultatul unui exercițiu de reflecție și de analiză colectiv, publicului academic, dar și tuturor celor interesați de trecutul recent al unei țări încă în plină căutare de sine.” (Dorina Roșca, Lidia Cotovanu)
Nicolae Simatoc (1920 – 1979). Legenda unui fotbalist basarabean de la Ripensia la FC Barcelona, de Octavian Țîcu și Boris Boguș (Cartier popular). Broșată, 344 pag. Preț: 39 RON/169 MDL
„Colea Şmatoc rămâne o legendă voit uitată a copilăriei grimăncăuţene, căci puţini ar mai crede că Miklds Szegedi, campion al Ungariei cu Clubul Atletic Oradea, era tânărul pe care cândva un mare antrenor anonim, ce staţionase cu maşina în drum spre Hotin, îl descoperise într-un joc de copii pe maidanul de lângă pârâu… În anii de la urma carierei, care i-au adus celebritatea cu FC Barcelona în rang de campion al Spaniei şi cu toate celelalte mari titluri adiacente, îl găsim ca Nicolâs Simatoc-Szegedi. Va încerca să-i pierdem definitiv urmele în Australia, unde va emigra şi se va stinge sub numele de Nicholas Sims…” (Efim Josanu)
Maria Mirabela, de Eugen Doga. Pe versuri de Grigore Vieru . Legată, 128 pag. Preț: 49 RON/199 MDL
„Se întâmpla pe la începutul anilor ’80. Pe toate meridianele globului pământesc făcea furori filmul Şatra; valsul de nuntă din filmul Gingaşa şi tandra mea fiară răsuna pe marile şi micile ecrane din lumea întreagă. Ne pregăteam cu Emil Loteanu pentru filmările unei noi pelicule despre celebra balerină rusă Anna Pavlova (1881-1931). Şi tocmai atunci studioul «Moldova-film» mă anunţă că regizorul român Ion Popescu Gopo vrea să facă un film cu desene animate – şi cu actori vii în cadru – după opera marelui Ion Creangă, exprimându-şi dorinţa ca anume eu să compun muzica pentru acest film. Vestea m-a bucurat nespus, fiindcă până la acea oră colaborasem cu regizori de pretutindeni, numai cu regizorii români – nu. Echipa de filmare era alcătuită din ruşi de la Moscova, români de la Bucureşti şi două persoane de la Chişinău, poetul Grigore Vieru şi, fireşte, fiica Primului Secretar al Partidului Comunist din Moldova, Natalia Bodiul. Acesta a fost marele nostru noroc, fiindcă datorită protecţiei tatălui ei, am scăpat de problemele legate de plecarea în România, pe care nu o mai vizitasem până atunci. Şi iată-ne, cei «trei crai de la Răsărit», luându-ne zborul din aeroportul moscovit Şeremetievo spre Bucureşti. (Aşa era pe atunci – din Chişinău, nu se putea ajunge la Bucureşti decât via Moscova!) La aeroport, ne-a întâmpinat marele regizor şi om de o excepţională cultură universală Ion Popescu Gopo, invitându-ne să luăm cina la el acasă. Deja la masă, Gopo îmi zice, mai în glumă mai în serios, că trebuie să-i compun o muzică genială pentru filmul său! De unde s-o iau?!, îi răspund eu, dacă clasicii deja au scris toată muzica genială. Mie nu-mi rămâne decât să scriu şi mai frumos. Această glumă i-a înveselit pe comeseni, care au râs tare şi cu poftă încât l-au speriat şi pe cocoşul Co-Co care, ca o emblemă a casei, stătea de strajă pe pervaz.” (Eugen Doga)
Poți procura cărțile Cartier în toate librăriile bune din România și Republica Moldova.
Comandă cărțile Cartier oriunde ai fi, le livrăm rapid https://cartier.md/
Ne găsești pe twitter la https://twitter.com/EdituraCartier
și pe facebook la: