Începând de miercuri, 17 noiembrie 2021, ora 18.00, la ATELIER 030202 din București (str. Sf. Vineri, nr.11), poate fi vizitată expoziția Eco Street Art (#eco, #streetart, #ecostreetart), realizată de asociația Euro CulturArt, în parteneriat cu Spațiul de Artă Contemporană ATELIER 030202 din București, Teatrul de Comedie, cu sprijinul financiar al AFCN (Administrația Fondului Cultural Național). 6 tineri artiști vizuali, studenți, masteranzi și doctoranzi ai Universității de Arte din București – Facultatea de Arte Decorative și Design și ai Facultății de Arte și Design din Timișoara – Ioana Cociș, Felix Cionte, Bogdan Matei, Sorina Popescu, Răzvan Răucescu, Andrei Șendrea, au realizat în urma unor ateliere on-line și off-line dedicate unor practici artistice street art și eco (moos art, dust art, pressure water art, folosirea unor materiale și tehnici eco și de street art, tipare ale imaginii poetice de tip eco street art etc), experimente, intervenții și documentări artistice în spații publice din București și Timișoara.
În cadrul expoziției vor fi prezentate fanzin-ul Eco Street Art și video-art-ul programului, editat de artistul vizual Cătălin Burcea. Eco Street Art rămâne deschisă publicului până în data de 30 noiembrie 2021.
În cadrul atelierelor on-line au fost invitați prof.univ.dr. Cosmin Paulescu, Decanul Facultății de Arte Decorative și Design – UNARTE București, și lect.univ.dr. Bogdan Rata – Facultatea de Arte și Design, UVT, Timișoara, precum și designer-ul biofilic Ana Constantinescu și artistul street art Irlo.
Artiștii și curatorii invitați au folosit materiale ecologice, documentând pe parcursul proiectului moduri de viaţă, tehnici și practici artistice eco. T-REX TOURIST de Felix Cionte, PLEASE LOVE ME de Ioana Cociș, ”Give me another kunsthalle to survive” de Bogdan Matei, ”éphémère” de Sorina Popescu, ”R-oper” de Răzvan Răucescu și ”Basandofitti” de Andrei Șendrea REG sunt cele 6 eco-discursuri auctoriale realizate pentru Eco Street Art.
Astăzi Arta Urbană, în deosebi Pictura Murală Contemporană, a câștigat din ce în ce mai multă apreciere în marile orașe dezvoltate. Dacă în anii ’70 vorbeam de vandalism prin mișcarea Graffiti, în zilele noastre putem observa o ramnificare destul de proeminentă a fenomenului „free art”. Pentru o mai bună înțelegere a mișcării Street Art, avem nevoie de integrarea acestor forme de artă hibridă în sistemul educațional și mai ales în rândul celor tineri. Doar așa putem „corecta” ieșirile nereușite de pe zidurile ori cladirile urbane.
Eco Street Art este un program de arte vizuale, curatoriat și coordonat de artistul vizual Mihai Zgondoiu și de scriitorul Dan Mircea Cipariu.
Radio România Cultural, Propagarta.ro și AgențiadeCarte.ro sunt partenerii media ai programului Eco Street Art.
T-REX TOURIST este o lucrare satirică, ce pune în lumină reacția persoanelor care revizitează un loc pe care nu l-au mai văzut demult și care, inevitabil, s-a schimbat. Privitorii sunt îndemnați să facă un exercițiu comic de imaginație, în care vizitatorul este un T-REX. Dacă pentru locuitori renovarea unei fațade sau tăierea unui copac reprezintă o schimbare uriașă, ce părere ar avea acest animal extinct care nu a mai fost prin preajmă de mai bine de 66 de milioane de ani?
Lucrarea este realizată în tehnica xilogravurii pe 14 plăci A4 de mdf (material compus din lemn reciclat). Ea este imprimată folosind un medium de gravură combinat cu pigmenți naturali pe hârtie manuală, reciclată. Dimensiunea lucrării este de 120/84 cm. Lucrarea este plasată în diverse zone urbane, pe fațade, prin tehnica paste up, aplicată cu un adeziv eco compus din pudră de amidon și făină, lucrarea fiind o alternativă eco a acestei tehnici.
Felix Cionte (n. 1998) și-a început studiile în domeniul artei la Liceul de Arte din Baia Mare. A urmat apoi Facultatea de Arte și Design din Timișoara, unde în prezent este masterand la secția de Grafică publicitară și de carte. A fost dintotdeauna un admirator al artei urbane și a culturii hip-hop. Lucrările lui sunt realizate în tehnici diverse – el experimentează tehnici de gravură și lucrează cu materiale de la placaje de lemn la hârtie manuală. Temele abordate vizează în general omul contemporan și preocupările acestuia.
***
PLEASE LOVE ME este o lucrare care se referă la nevoia individului de a fi acceptat și înțeles. Lucrarea expune public dorința comună de integrare în societate, mesajul depășind problematica toleranței de ordin cultural, religios și rasial, făcând referire și la acceptarea opiniilor și deciziilor personale diferite. Procesul în execuția lucrării a constat în excavarea pământului dintr-o anumită zonă geografică și introducerea lui într-un sol complet diferit, într-un alt mediu, gest care poate fi interpretat și simbolic. Intenția în alăturarea celor două materiale de aceeași natură, dar diferite, a fost de a urmării procesul de omogenizare a acestora odată cu trecerea timpului. Lucrarea este amplasată într-o grădină comunitară din oraș, creată tocmai pentru a aduce oamenii împreună și a crea o comunitate unită.
PLEASE LOVE ME, 2021, land art
430/380 cm, pământ galben și negru
Ioana Cociș (n.1998) a terminat Liceul de Arte în Timișoara unde a cunoscut profesori care au inspirat-o și încurajat-o în parcursul artistic. Ea și-a continuat studiile la Facultatea de Arte și Design Timișoara, unde este în prezent masterandă la secția Grafică Publicitară și de Carte. Ea este pasionată de animație și cochetează cu tehnicile digitale de desen. Temele abordate de artistă sunt în principal ecologice și antropogene. În prezent lucrează să pună bazele unui brand de bijuterii.
***
Give me another kunsthalle to survive de Bogdan Matei
Give me another kunsthalle to survive reprezintă o lucrare site-specific realizată cu ajutorul tehnicilor non-invazive și eco friendly ce presupun curățarea cu un jet de apă a stratului rezidual de pe asfalt. Bazată pe scrierea unui text, lucrarea prezintă cu note ironice statutul tânărului artist aflat la începutul integrării sale în scena de artă locală, respectiv internațională. Fiind o lucrare auto-referențială, dar cu o aplicabilitate reală și asupra altor demersuri, Give me another kunsthalle to survive notează sintetic experiența pe care am avut-o odată cu realizarea instalației din cadrul expoziției Seeing Time, curatoriată de Liviana Dan în 2019, și perioada în care am realizat lucrările în spațiul Kunsthalle Bega. Intervenția a fost realizată în arealul Kunsthalle Bega din Timișoara în anul 2021 și are o dimensiune de 4×6 m. A fost realizată cu ajutorul unui jet de apă cu presiune datorită caracterului efemer pe care îl oferă lucrării.
Give me another kunsthalle
Dimensiune: 4×6 m
Tehnica: desen cu jet de apă pe asflat
Anul realizării: 2021
Locație: în fața clădirii Kunsthalle Bega, Timișoara
Lucrare realizată tehnic cu ajutorul artiștilor: Andreea Ioniță, Alexandru Cartuș, Andrei Pituț
Cu sprijinul: Bogdan Rața, Alina Cristescu, Lajos Ugron, Mihai Zgondoiu
Lucrare realizată în cadrul proiectului Eco Street Art
Bogdan Matei (n.1995) este doctorand în cadrul Școlii Doctorale a Facultății de Artă și Design din Timișoara, cu o teză privind chestionarea statutului obiectului de artă în era inteligenței artificiale. Practica sa artistică se situează în jurul noilor media, dar și a celor tradiționale. Ironia, cinismul, critica instituțională sunt elemente care se regăsesc în abordarea sa artistică. Din 2016 a avut o activitate expozițională constantă. Printre cele mai importante participări ale sale se numără: instalația „The Room” realizată la sediul Fundației Triade, un proiect colateral al Bienalei Art Encounters, 2017; „Working Title 2”, expoziție de grup, Galeria MAGMA, Sfântu Gheorghe, 2018; „Seeing Time”, expoziție de grup, Kunsthalle Bega, Timișoara, 2019, Tot în 2019, a fost selectat de Facultatea de Arte pentru a participa la Bienala de Artă Contemporană din Mulhouse, Franța, „Later Edit”, expoziție de grup, Kunsthalle Bega , Timișoara, 2020; ,,Post-nothing”, expoziție de grup, kinema ikon: In Good Company, Muzeul de Artă din Arad, 2021; ,,may amnesia scratch our membrane”, expoziție de grup, IOMO Gallery, București, 2021; Apocalipsa elefantului alb, expoziție de grup, Comenduirea Garnizoanei, Timișoara.
***
Lucrarea “éphémère”, realizată din carton ondulat reciclat, propune coexistența artei cu natura în spațiul public fără deteriorarea mediului înconjurător. Lucrarea este realizată prin tăierea și îmbinarea cartonului într-un puzzle 3D. “Éphémère” conține șase portrete de dimensiunile 270×425 mm ce vor să pună în paralel degradarea materialului și a omului. Intervenția a fost realizată pe coloanele din fața Sălii Palatului din București, portretele fiind amplasate câte două pe fiecare coloană, creându-se ideea unui dialog. Omul în sine se auto plasează în vârful existenței. Firavi și totodată cu speranța eternului, ne uităm efemeritatea.
Sorina Popescu este licențiată a Universității Naționale de Arte din București, secția Grafic Design. Evoluția sa în câmpul artelor vizuale a început din perioada liceului, unde a studiat arhitectura. În prezent activează ca grafician. În 2020 a participat în activități de grup precum Școală de vară de la Rășinari care a fost urmată de trei expoziții de grup “Ceci n’est pas un vote”
în spațiul Dialog, MNAC, București, “Ceci n’est pas un vote” la Galeria Art Point, Sibiu, “Online”, Poster Jam Offbeat x Diploma la Muzeul Național de Artă al României, București. În 2019 face parte din publicația Blank Poster book, volumul 1, pagina 56, cu posterul “Fake”.
***
Modelarea literelor și transformarea acestora în diverse compoziții a devenit o practică des întâlnită în lucrările mele cu câțiva ani în urmă. Realizând constant intervenții de tip graffiti în spațiul public am conștientizat cât de importante și utile sunt spray-urile în acest proces, deși, lăsate la voia întâmplării, acestea constituie un real pericol pentru mediul înconjurător. Prin urmare, prima etapă a acestui proiect a fost decontaminarea unor spații în care se realizează frecvent astfel de intervenții, deoarece spray-urile goale nu au constituit niciodată o prioritate pentru grafferi. După colectarea câtorva sute de recipiente în doar câteva ore, m-am hotărât să realizez un obiect cu ajutorul acestora. Întrebarea care a stat la baza proiectului meu a fost următoarea: Dacă spray-urile sunt un instrument care facilitează realizarea unui graffiti, de ce nu pot fi ele însele vedeta (graffiti-ul)? A urmat, apoi, lipirea efectivă a recipientelor pe formă. Obiectul este construit pe patru module, acestea alăturate formează litera R. Ultima etapă a proiectului a fost amplasarea obiectului în spații cât mai diverse, care îl pot pune în evidență sau îl pot distruge. De cele mai multe ori asta se întâmplă cu orice intervenție de tip graffiti, aceasta poate evidenția spațiul în care este realizată sau îl poate distruge.
R-oper
Obiect, Dimensiune: 150 x 150 cm, 40 cm h.
Tehnică mixtă (tuburi de aluminiu fixate cu silicon)
Răzvan Răucescu a studiat la Liceul de Arte ,,Victor Brauner” din Piatra Neamț, secția Artă Monumentală, iar apoi a continuat studiile la Universitatea Națională de Arte din București, Facultatea de Arte Decorative și Design, secția Artă Murală. Cu timpul a experimentat diverse tehnici de lucru, de la cele tradiționale (ex: ulei pe pânză), la cele moderne (graffiti).
Întrebarea de la care au pornit majoritatea lucrărilor sale este: Cum transportăm sentimentul din exterior în interior? Proiectul pe care îl desfășoară este realizat pe diverse suporturi, iar în tot acest demers vedeta este un cuvânt format din cinci litere, și anume ROPER. Prin intermediul acestui pseudonim își dorește să investigheze capacitatea sa de a reprezenta ceva artistic și, de asemenea, un act de vandalism. Conceptul pe care îl dezvoltă în ultimele lucrări are la bază transformarea literei în mod firesc într-o formă oarecare, ce poate conține la rândul său propriul sens dar și valențe estetice.
***
Basandofitti de Andrei Șendrea REG
(basorelief, sand, graffiti)
Basandofitti dezvoltă o formă non-invazivă de manifestare vizuală în mediul exterior cât și în cel interior. Proiectul adoptă ideea de bază a activității de recreere abordată în special în rândul celor tineri, atunci când se localizează în apropierea plajelor cu mal de nisip sau parcurilor ce dețin zone de nisip bine delimitate și special amenajate pentru a servi ca spațiu de joacă. Decontextualizarea acestui concept și amplasarea lui in zone pietonale ale orașului, populate și intens tranzitate, este o caracteristică care crește puternic impactul pe care o astfel de instalație îl are asupra spațiului public. Utilizarea acestei metode pentru a reprezenta litere împrumutate din universul estetic al graffiti-ului ca formă de vandalism este o alegere ce are la bază dorința de a realiza o punte directă între materia primă utilizată pentru această instalație efemeră și una din caracteristicile orașului.
Materiale:
30 kg nisip de pe plajă
20 kg nisip construcții
40 l apă
25 g albastru de metil
1 pulverizator
Andrei Șendrea s-a născut în 1997 în București, România. A studiat Grafic Design la Universitatea Națională de Arte din București. Pe parcursul celui de-al treilea an academic, a studiat Design și Tehnologii Creative la Universitatea Politehnică din Valencia, în cadrul Facultății de Arte și Design. Recent, a absolvit programul de masterat – Comunicații Vizuale la Universitatea Națională de Arte din București. Călătoria sa artistică a fost una experimentală, începând cu grafica tradițională, graffiti, pictură, artă murală, iar în ultimii cinci ani, s-a concentrat mai ales asupra designului grafic și cercetării tipografice. În anul 2017, a fondat Hot Lagoon, un târg de artă contemporană care își propune să aducă împreună comunitatea creativă și să promoveze noile generații de tineri artiști și designeri.
***
Invitați
Concepte artistice spre eco-diversitate
Proiectul Eco Street Art a apărut, așa cum este și firesc, în contextul schimbărilor majore ce animă gândirea cât și practicile contemporane cu privire la încercarea de a reduce poluarea și efectele ei cât mai repede posibil. Consecințele produse de poluare sunt din ce în ce mai vizibile, influențând schimbările climatice, conducând la adevărate dezastre. Cu această ocazie apar și primele schimbări concrete în comportamentul de producție și consum. Industria constructoare de mașini anunță realizarea ultimului lot de mașini poluante, începând producția la scară largă a mașinilor electrice. Vectorii schimbării își fac apariția în toate layerele societății. Arta intră și ea în rezonanță cu aceste practici, încercând să-și plieze conceptele artistice spre eco-diversitate, sustenabilitate și practici de reciclare în procedeele artistice.
Lectorii prezenți în cadrul proiectului Eco Street Art au prezentat studenților proiecte de mare impact ecologic, foarte interesante și educative, cu scopul de a-i familiariza în abordarea acestor concepte, dezvoltându-le gândirea prietenoasă cu mediul înconjurător în proiectele pe care le vor realiza în viitor.
Personal, în prezentarea mea, am extras din activitatea mea artistică, ce depășește 25 de ani de activitate, lucrări ce au avut la bază concepte ce țin de ecologie, artă sustenabilă, reciclare și reconversie, fiind convins că prin diseminarea acestora influențez în bine practicile artistice ale generațiilor tinere.
Prof. univ. dr. Cosmin Paulescu
Tehnici de integrare a plantelor în forme de eco-street art
Prezentarea mea din cadrul proiectului a vizat relația dintre mediul urban antropormofizat și floră, aceasta este pe de-o parte controlată în grădini și parcuri amenajate și întreținute, în contrast cu flora spontană, rezilientă, a speciilor ruderale.
Asemănător cu arta urbană, aceste buruieni apar invaziv în mediul construit urban, dar conțin un mesaj de rezistență: oricât ne-am dori, mediul natural nu poate fi înlăturat, iar perspectiva artistică și arhitecturală asupra orașului trebuie să integreze un ecosistem natural, sustenabil, un habitat divers.
Urmând acest mesaj, am prezentat diferite tehnici de integrare a plantelor în forme de eco-street art: murale printre liane, moss art, seed bombing.
Ana Constantinescu
Ecologie în arta stradală și de for public
Ceea ce numea criticul Rosalind Krauss “sculpture in the expanded field” cunoaște în arta actuală stradală și mai ales în cea ecologică o dezvoltare în sensul explodat al esteticii conceptelor. De la intervențiile ce fac aluzie la monumentalitatea efemeră a unui lan de grâu (Agnes Denes), la acțiunile performative în spațiul public ce pot fi înțelese prin prisma sculpturii (Alexandra Pirici), de la implicarea minorităților din sectorul reciclării deșeurilor (Vik Muniz) la cutouturile brutale ce traforează și revalorifică arhitectura îmbătrânită (Gordon Matta-Clark, Richard Wilson), arta stradală recontextualizează și conceptualizează viața și societatea urbană.
Reușind să adune lectori, artiști și studenți din două medii universitare prolifice, Timișoara și București, proiectul Eco Street Art concentrează ideea extinsă de ecologie în arta stradală și de for public.
Bogdan Rața
Proiectele pe care le prefer sunt cele care au o implicare ecologică. Consider că dincolo de orice altă luptă, cea pentru mediu e esențială. Artă urbană, prin definiție, ține de mediul artificial. Asta nu înseamnă că nu poate fi pusă în scenă prin metode organice. Cu cât mai multă atenție atrage asupra naturalului, de a folosi minimum de resurse, cu atât ea devine mai puternică.
Irlo
***
Eco Street Art este un program de arte vizuale prin care 6 tineri artiști vizuali, studenți, masteranzi și doctoranzi ai Universității de Arte din București – Facultatea de Arte Decorative și Design și ai Facultății de Arte și Design din Timișoara – Ioana Cociș, Felix Cionte, Bogdan Matei, Sorina Popescu, Răzvan Răucescu, Andrei Șendrea – au realizat, în urma unor ateliere on-line și off-line dedicate unor practici și viziuni artistice de tip upcycling și ecoart (dust art, pressure water art, folosirea unor materiale și tehnici eco), experimente, intervenții și documentări artistice în spații publice din București și Timișoara, în urma cărora prezintă o expoziție la Atelier 030202 din București, un fanzin și un video-art. Cei 6 tineri artiști vizuali au realizat împreună cu curatorii și conferențiarii programului ”Eco Street Art” sesiuni de creație on-line și off-line, un program de cercetare a imaginii artistice și a imaginii poetice propuse de upcycling și ecoart, de re-creație și intervenție artistică.
Diversitatea temelor și perspectivele diferite ale fiecăruia dintre cei 6 tineri artiști vizuali ne oferă, astfel, un mix de voci auctoriale prin care sunt filtrate informații și viziuni noi despre arta eco atât la nivel național cât și global.
Dan Mircea Cipariu & Mihai Zgondoiu, coordonatori
Eco Street Art este un program de arte vizuale, curatoriat și coordonat de artistul vizual Mihai Zgondoiu și de scriitorul Dan Mircea Cipariu, realizat de asociația Euro CulturArt, în parteneriat cu Spațiul de Artă Contemporană ATELIER 030202 din București, Teatrul de Comedie, cu Universitatea de Arte din București – Facultatea de Arte Decorative și Design, Facultatea de Arte și Design din Timișoara, cu sprijinul financiar al AFCN (Administrația Fondului Cultural Național). Radio România Cultural, Propagarta.ro și AgențiadeCarte.ro sunt partenerii media ai programului Eco Street Art.
Proiectul Eco Street Art nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.