Atelierele on-line ale programului de arte vizuale Eco Street Art (#eco, #streetart, #ecostreetart) au fost susținute, în luna septembrie a acestui an, de prof.univ.dr. Cosmin Paulescu, Decanul Facultății de Arte Decorative și Design – UNARTE București, lector.univ.dr. Bogdan Rata – Facultatea de Arte și Design, UVT, Timișoara, designerul biofilic Ana Constantinescu și artistul street art Irlo.
6 tineri artiști vizuali, studenți, masteranzi și doctoranzi ai Universității de Arte din București – Facultatea de Arte Decorative și Design și ai Facultății de Arte și Design din Timișoara – Ioana Cociș, Felix Cionte, Bogdan Matei, Sorina Popescu, Răzvan Răucescu, Andrei Șendrea, au interacționat, astfel, cu cei patru conferențiari și coordonatorii programului, artistul vizual Mihai Zgondoiu și scriitorul Dan Mircea Cipariu, despre practicile artistice street art și eco (moos art, dust art, pressure water art, folosirea unor materiale și tehnici eco și de street art, tipare ale imaginii poetice de tip eco street art etc).
În urma acestor ateliere on-line, cei 6 tineri artiști vizuali vor realiza experimente, intervenții și documentări artistice eco în spații publice din București și Timișoara, în urma cărora va fi prezentată o expoziție și un video-art al programului. Artiștii și curatorii invitați vor folosi materiale ecologice (mușchi viu, hârtie reciclată, pigmenți/tușuri naturale, materiale biodegradabile, ceară de soia 100% ecologică, sistem pressure water art etc.), documentând pe parcursul proiectului moduri de viaţă, tehnici și practici artistice eco.
Sub titlul ”O abordare botanică a artei urbane”, Ana Constantinescu a ponit de la următoarea premisă: ”Natura în spațiul antropomorf există în două stadii: controlat – în spații proiectate și executate ca parcuri sau grădini private; sau sălbatic – în zonele virane peste care pun stăpânire speciile ruderale, cele care pot supraviețui în condiții precare de spațiu și nutrienți. Încadrat în prima categorie, noua filosofie a designului peisager ”New Perenial”, susținut de designerul Piet Oudolf, caută să aducă habitatul uman mai aproape de cel natural, prin grădini moderne care sunt bazate pe sisteme naturale, asocieri de specii perene compatibile și cu un mare accent pus pentru crearea de hrană pentru insectele polenizatoare. Este o oglindire a sălbăticiei naturii, dar care se manifestă tot într-un cadru controlat. Scopul final al cercetării și designului de tip New Perenial este să creeze habitate autosustenabile pentru orice biom urban, semi-urban sau rural”. Prezentarea Anei Constantinescu a relevat mai multe tehnici și metode de includere a plantelor vii în intervenții de tip street art: moss graffiti, integrarea lianelor și arborilor în picturi murale, integrarea plantelor mici în intervenții de mici dimensiuni, murale anamorfice care integrează natura, guerilla gardening & seed bombs.
Cosmin Paulescu a arătat mai multe tehnici și practici eco inspirate din artele decorative și, de asemenea, a prezentat propria sa practică artistică motivată de intervenții eco sau upcycling, ilustrând cu prezența sa în programul Eco dosArt (#stămacasă) din anul 2020. „Locuiesc în proximitatea lacului-curgător „Băneasa” din București. În anumite porțiuni ale sale unde fluxul apei este încetinit sau oprit de topografia malului se adună cantități uriașe de sticle din plastic ce formează o masă de deșeuri unduitoare. Această „cortină” orizontală poluează ecosistemul prin toxicitatea materialului non-degradabil, dar și fonic datorita ciocnirilor repetate dintre peturi. Această stare de fapt ea fost cheia de pornire a proiectului meu eco-artistic care și-a propus construirea unui obiect utilitar prin reciclare (barcă/plută), realizată din peturile ce poluează lacul Băneasa, într-un gest de ecologizare a habitatului. Tot acest proces a fost documentat prin fotografii și filmări video, apoi expus în proiectul Eco dosArt alături de obiectul rezultat în urma colectării peturilor.”, a spus Cosmin Paulescu.
Bogdan Rata a prezentat practici artistice eco într-un spațiu public și/sau natural, ilustrând cu lucrări semnate de Agnes Denes, Giuseppe Penone, Giovanni Anselmo, Richard Long, George Rousse, Richard Wilson, Alexandra Pirici, Olafur Eliasson și Dumitru Gorzo.
IRLO a făcut o incursiune detaliată și exemplificatoare în diferitele tehnici de eco street art: praffiti, gravură picamer, paste up, upcycling sau intervenții și instalații care folosesc mediul natural.
Eco Street Art este un program de arte vizuale, curatoriat și coordonat de artistul vizual Mihai Zgondoiu și de scriitorul Dan Mircea Cipariu, realizat de asociația Euro CulturArt, în parteneriat cu Spațiul de Artă Contemporană ATELIER 030202 din București, Teatrul de Comedie, cu Universitatea de Arte din București – Facultatea de Arte Decorative și Design, Facultatea de Arte și Design din Timișoara, cu sprijinul financiar al AFCN (Administrația Fondului Cultural Național). Radio România Cultural, Propagarta.ro și AgențiadeCarte.ro sunt partenerii media ai programului Eco Street Art.
Felix Cionte (n. 1998) și-a început studiile în domeniul artei la Liceul de Arte din Baia Mare. A urmat apoi Facultatea de Arte și Design din Timișoara, unde în prezent este masterand la secția de Grafică publicitară și de carte. A fost dintotdeauna un admirator al artei urbane și a culturii hip-hop. Lucrările lui sunt realizate în tehnici diverse – el experimentează tehnici de gravură și lucrează cu materiale de la placaje de lemn la hârtie manuală. Temele abordate vizează în general omul contemporan și preocupările acestuia.
Ioana Cociș (n.1998) a terminat Liceul de Arte în Timișoara unde a cunoscut profesori care au inspirat-o și încurajat-o în parcursul artistic. Ea și-a continuat studiile la Facultatea de Arte și Design Timișoara, unde este în prezent masterandă la secția Grafică Publicitară și de Carte. Ea este pasionată de animație și cochetează cu tehnicile digitale de desen. Temele abordate de artistă sunt în principal ecologice și antropogene. În prezent lucrează să pună bazele unui brand de bijuterii.
Bogdan Matei (n.1995) este doctorand în cadrul Școlii Doctorale a Facultății de Artă și Design din Timișoara, cu o teză privind chestionarea statutului obiectului de artă în era inteligenței artificiale. Practica sa artistică se situează în jurul noilor media, dar și a celor tradiționale. Ironia, cinismul, critica instituțională sunt elemente care se regăsesc în abordarea sa artistică. Din 2016 a avut o activitate expozițională constantă. Printre cele mai importante participări ale sale se numără: instalația „The Room” realizată la sediul Fundației Triade, un proiect colateral al Bienalei Art Encounters, 2017; „Working Title 2”, expoziție de grup, Galeria MAGMA, Sfântu Gheorghe, 2018; „Seeing Time”, expoziție de grup, Kunsthalle Bega, Timișoara, 2019, Tot în 2019, a fost selectat de Facultatea de Arte pentru a participa la Bienala de Artă Contemporană din Mulhouse, Franța, „Later Edit”, expoziție de grup, Kunsthalle Bega , Timișoara, 2020; ,,Post-nothing”, expoziție de grup, kinema ikon: In Good Company, Muzeul de Artă din Arad, 2021; ,,may amnesia scratch our membrane”, expoziție de grup, IOMO Gallery, București, 2021; Apocalipsa elefantului alb, expoziție de grup, Comenduirea Garnizoanei, Timișoara.
Sorina Popescu este licențiată a Universității Naționale de Arte din București, secția Grafic Design. Evoluția sa în câmpul artelor vizuale a început din perioada liceului, unde a studiat arhitectura. În prezent activează ca grafician. În 2020 a participat în activități de grup precum Școală de vară de la Rășinari care a fost urmată de trei expoziții de grup “Ceci n’est pas un vote”
în spațiul Dialog, MNAC, București, “Ceci n’est pas un vote” la Galeria Art Point, Sibiu, “Online”, Poster Jam Offbeat x Diploma la Muzeul Național de Artă al României, București. În 2019 face parte din publicația Blank Poster book, volumul 1, pagina 56, cu posterul “Fake”.
Răzvan Răucescu a studiat la Liceul de Arte ,,Victor Brauner” din Piatra Neamț, secția Artă Monumentală, iar apoi a continuat studiile la Universitatea Națională de Arte din București, Facultatea de Arte Decorative și Design, secția Artă Murală. Cu timpul a experimentat diverse tehnici de lucru, de la cele tradiționale (ex: ulei pe pânză), la cele moderne (graffiti).
Întrebarea de la care au pornit majoritatea lucrărilor sale este: Cum transportăm sentimentul din exterior în interior? Proiectul pe care îl desfășoară este realizat pe diverse suporturi, iar în tot acest demers vedeta este un cuvânt format din cinci litere, și anume ROPER. Prin intermediul acestui pseudonim își dorește să investigheze capacitatea sa de a reprezenta ceva artistic și, de asemenea, un act de vandalism. Conceptul pe care îl dezvoltă în ultimele lucrări are la bază transformarea literei în mod firesc într-o formă oarecare, ce poate conține la rândul său propriul sens dar și valențe estetice.
Andrei Șendrea s-a născut în 1997 în București, România. A studiat Grafic Design la Universitatea Națională de Arte din București. Pe parcursul celui de-al treilea an academic, a studiat Design și Tehnologii Creative la Universitatea Politehnică din Valencia, în cadrul Facultății de Arte și Design. Recent, a absolvit programul de masterat – Comunicații Vizuale la Universitatea Națională de Arte din București. Călătoria sa artistică a fost una experimentală, începând cu grafica tradițională, graffiti, pictură, artă murală, iar în ultimii cinci ani, s-a concentrat mai ales asupra designului grafic și cercetării tipografice. În anul 2017, a fondat Hot Lagoon, un târg de artă contemporană care își propune să aducă împreună comunitatea creativă și să promoveze noile generații de tineri artiști și designeri.
Eco Street Art este organizat de Asociația EURO CULTURART, care deține Spațiul de Artă Contemporană ATELIER 030202 din București (www.atelier030202.ro / www.atelier030202.blogspot.com), în parteneriat cu Universitatea de Arte din București – Facultatea de Arte Decorative și Design, Facultatea de Arte și Design din Timișoara, și se desfășoară între 3 august 2021 și 12 noiembrie 2021, la sediul ATELIER 030202 din București (Sala Nouă a Teatrului de Comedie, str. Sfânta Vineri nr. 11).
***
Dan Mircea Cipariu s-a născut la 7 septembrie 1972, București. Este licențiat al Universității București, Facultatea de Jurnalism și Științele Comunicării. Este scriitor, jurnalist și manager de proiecte și programe culturale. A debutat în presa literară în 1988 (SLAST), iar editorial, în 1999, cu volumul Hai să ne-ntâlnim pe site sâmbătă seara (Editura Libra). În 2007, volumul său de poeme Tsunami (Editura Brumar, 2006) a primit Premiul Asociației Scriitorilor din București. În 2008, a inițiat și coordonat proiectul ,,Scriitori pe Calea Regală”, iar din 2009 până în prezent, proiectul „Maratonul de Poezie și Jazz”. Între 2011 și 2021, de Ziua Culturii Naționale, a inițiat și coordonat proiectul „Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului”. Este fondatorul și președintele asociației Euro CulturArt, ce deține o galerie dedicată tinerilor artiști vizuali din Europa – „Atelier 030202”, coordonată de artistul vizual Mihai Zgondoiu. Dan Mircea Cipariu este un apreciat comentator de artă contemporană, cu cronici apărute în revista “Arta” (revista Uniunii Artiştilor Plastici din România), “Cultura”, “Luceafărul”, “Altitudini” şi AgenţiadeCarte.ro. A fost curatorul unor expoziţii la Bucureşti şi New York semnate de câţiva dintre cei mai importanţi tineri artişti vizuali din România: Mihai Zgondoiu, Francisc Chiuariu, Cristian Răduţă, Albert Sofian, Irina Tănase, Florin Tomescu, Bogdan Raţa, Miruna Moraru, Adrian Sandu, Anamaria Şerban, Daniel Brici, Virgil Scripcariu, Aurel Tar, Adrian Alexandru Ilfoveanu, Peter Madaras şi Dan Vişovan. Este directorul www.AgențiadeCarte.ro, spațiu virtual în care sunt prezentate la zi evenimentele de carte și artă. Este președintele Opera Scrisă.Ro, societate de gestiune a drepturilor de autor. Volumul său singurătatea vine pe facebook, publicat în anul 2012 la Editura Tracus Arte din București, este considerat de editorul Cosmin Perța „unul dintre cele mai bune volume de poezie ale anului 2012 și nu numai”. În decembrie 2002 a obținut titlul de Doctor în Filologie pentru tema doctorală de cercetare „Tipare ale imaginii poetice”, sub coordonarea prof. univ. dr. Silviu Angelescu, la Școala Doctorală a Facultății de Litere, Universitatea din București.
Ana Constantinescu a studiat arhitectură și design și este pasionată de tendința înnăscută a omului de a căuta legături cu natura și alte forme de viață. Ea își propune să dezvolte obiecte și instalații axându-se pe tehnologiile bio-artă, designul biofilic și arhitectura durabilă. A pus bazele studioului CRESC unde studiază și produce design de obiect, design interior și exterior peisager, caută limitele și intersecțiile dintre toate spațiile umane și natură, considerând ca integrarea florei și sistemelor designului biofilic în spațiul antropomorf este esențială pentru o viață sănătoasă și fericită.
Cosmin Paulescu (n. 1970) a absolvit în anul 1996 Academia Națională de Arte din București, la secția Artă Murală, clasa profesorului Ion Stendl. Din 1997, este cadru didactic universitar, iar în prezent este Decanul Facultății de Arte Decorative și Design, UNArte București. S-a făcut remarcat la începutul anilor ’90 datorită acțiunilor sale artistice neconvenționale, activând cu precădere în zona instalației și a performance-ului. Este membru al Uniunii Artiștilor Plastici, expert evaluator ARACIS, publică volume și articole în reviste de specialitate despre arta cu caracter temporar și efemer. Organizează expoziții, conferințe științifice și realizează lucrări de artă decorativă în spațiul public.
Bogdan Rața (n. 1984) este artist, Lector al Facultații de Arte și Design Timișoara, director artistic al Kunsthalle Bega și inițiator al Bibliotecii Pavilion. Este doctor în arte vizuale cu o teză susținută la Universitatea de Vest despre noile materiale în sculptura contemporană.
A avut expoziții personale la Slag Gallery New York, Galeria Farideh Cadot Paris, Muzeul Național de Artă Contemporană București, Nasui Collection & Gallery București și Fundația Calina Timișoara. A participat printre altele la 4 Moscow Biennale of Contemporary Art, Independests Liverpool Biennale, 55 Venice Biennale, 10 Manifesta Sankt Petersburg si a 8-a ediție a Bucharest Biennale. Lucrările sale monumentale au fost expuse în cadrul proiectului Moving Monuments în Liverpool, Bruxelles, Cascais, Porto, Kiev și, de asemenea, în București și Timișoara. În 2017, a predat ca profesor invitat în cadrul Academiei de Artă și Design din Bratislava și a realizat. în parteneriat cu Fundația Calina, proiectul educațional ARTISTHETEACHER. Împreună cu Alina Cristescu și Liviana Dan este fondator al Kunsthalle Bega și al Bega Artprize (premiul anual pentru un curator român).
IRLO a studiat Arte în liceu, în Arad, iar apoi și-a continuat studiile la Facultatea de Arhitectură și Urbanism Timișoara. A început să deseneze în 1997, ca membru al culturii graffiti în orașul natal, Bistrița. În Arad a inițiat AKAcrew, unul dintre primele crew-uri de graffiti din România, precum și Deja22, un grup de street-art. Cu un stil de viață nomad, a continuat să călătorească și să locuiască în diverse orașe din România, revenind în București unde locuiește și lucrează ca pictor și muralist.
Stilul lui IRLO este cunoscut în special în raport cu mișcarea lowbrow, comics și graffiti, dar și datorită variațiunilor de teme pop suprarealiste și fantasy. În lucrările lui, personajele supranaturale se îmbină de fiecare dată cu teme mistice, uneori sub forma unor satire sau ironii controversate. Dialogul aparent repetitiv al personajelor sale reprezintă deseori înălțarea, trezirea conștiinței, o transformare ludică a sacrului evidențiată de contraste.
Dintre lucrările mai cunoscute putem amintii expoziția de la ICR New York – ”Freedom for lazy people”, 2008, care a devenit foarte mediatizată în urma scandalului poneiul roz, expoziție de grup, realizată împreună cu Linda Barkasz aka newclearfairy și OMAR.
Mihai Zgondoiu (n. 1982) este artist, curator și galerist independent cu studii doctorale în domeniul artelor vizuale. Începând cu anul 2014 predă la Universitatea Națională de Arte din București, iar din 2018 (în paralel) la Facultatea de Arte și Design din Timișoara. De asemenea, Mihai Zgondoiu a fost iniţiator şi coordonator al galeriei Atelier 030202 din București (2009 până în prezent), co-curator al galeriei geamMAT a Muzeului de Artă din Timișoara (2012 – 2014) și Co-Curator al proiectului „Atelier în tranziție” (2009-2013). A câștigat Premiul Uniunii Artiștilor Plastici din România pentru „Artă în spațiul public” (2017), și Premiul JCE Contemporary Art Bienalle – selecția românească (2019). În 2018 a curatoriat expoziția „Urban Steps” la Muzeul Național de Artă Contemporană – București, iar în 2019 expozițiile „Young Blood” din Pavilionul Supercontemporan Art Safari- București și „Electrecord – Romania in vinyl covers” din cadrul Festivalului de Artă Europalia – Bruxelles. Cele mai recente expoziții în care a participat sunt: „Re-Conception”, Triennials of Extended Media, Pavilion Cvijeta Zuzoric, Belgrad (2019), “The Uslan International Woodcut Biennale”, Uslan (2019), “JCE Contemporary Art Bienalle”, The Belfry – Montrouge, “Fragments”, BOZAR Centre for Fine Arts, Brussels (2019), “HIT” – Kanal Centre Pompidou, Brussels (2019), și “Bucharest Artworlds at The Wrong Biennale #4”, Rezidența 9, București (2020).
***
Proiectul Eco Street Art nu reprezintă în mod necesar poziția Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.