Grădina Institutului Francez din Timișoara a devenit un spațiu deschis de explorare pentru artiști. Inițiativa „Carte blanche à un artiste” își propune să lase libertate totală de creație artiștilor, într-un spațiu ofertant, cum este cel al grădinii de pe Bulevardul C.D. Loga, de la numărul 46. După expoziția efemeră a artiștilor Pusha Petrov și Miki Velciov din luna aprilie, a venit rândul unei instalații permanente care se integrează perfect în peisaj. Artista Liliana Mercioiu Popa a imaginat un „spațiu ulterior” ce provoacă la interacțiune și interconexiune. Publicul este invitat să-l descopere la vernisajul care va avea loc vineri, 4 iunie 2021, de la ora 20, la Institutul Francez.
Intervenţia Spațiu ulterior propune o structurare a spaţiului grădinii, printr-o construcţie flexibilă, realizată din benzi elastice. Aceasta creează aparenţa unor delimitări și provoacă, în același timp, la a fi traversată. Instalația pune astfel vizitatorii într-o relaţie aparte cu datul natural existent (plante, insectele sau pietre), incitând la interconexiune între sfere, persoane, entităţi diferite.
Titlul sugerează şi nivelurile multiple la care această relaţionare are loc efectiv, dincolo de percepţia nemijlocită şi de voinţa umană, aceasta întâmplându-se mai degrabă în plan invizibil, cum ar fi cel genetic, psihologic, fiziologic şi, în ultimă instanţă, cel al materiei efective dusă până la cele mai mici elemente structurale ale acesteia.
Conceptul lucrării continuă preocupările din expoziţia personală a Lilianei Mercioiu Popa de anul trecut de la MNAC Moduri de a construi (2020), dar îşi găseşte unele corespondenţe şi în expoziţia Spaţiul medial – Nu sunt acolo unde exist şi nici acolo unde gândesc (2016) sau seriile de picturi timpurii: Mineral, Vegetal, Organic (2003-2005) şi Despre fluiditate (2011-3013).
Născută în Târgu-Jiu, Liliana Mercioiu-Popa trăieşte şi lucrează la Timişoara. Este absolventa Facultății de Arte şi Design, Secţia Pictură, din Timişoara, unde predă din 1999. În 2008 susţine doctoratul în Arte vizuale cu teza Arte poetice în arta plastică a secolului al XX-lea.
Artista foloseste mai multe forme de expresie artistică precum pictura, desenul, instalaţia fotografia şi textul. Preocupările sale acoperă un spectru larg de problematici raportate la contexte macro- şi micro-istorice. Propria devenire în relaţie cu dezvoltarea lumii, evoluţia istorică a climatului social şi cultural în care trăieşte, echilibrul de forţe şi determinări care creează identitatea unei comunităţi, a unui grup social sau a unui individ, sunt aspecte recurente din arta ei. Ea este, de asemenea, interesată de descifrarea acelor „incidente/accidente”, ce fac posibilă accesarea unor aspecte ale existenţei de dincolo de vizibil.
Mai multe informații: https://fb.me/e/BlOqDvgd