Luni, 13 decembrie 2010, ora 17:00, la Facultatea de Ştiinţe Politice – Cluj, sala II/4 (Str. G-ral Traian Moşoiu nr. 71, Cluj) are loc prelegerea “Artă şi revoluţie. De la reprezentare la construcţia de situaţii”, pe care o va ţine teoreticianul, curatorul, managerul cultural şi activistul politic Răzvan Ion. Evenimentul este organizat de UBB Cluj, Facultatea de Ştiinţe Politice şi “Pavilion – journal for politics and culture”.
“G. W. F. Hegel a preluat conceptul de situaţie din discursul teatrului de secol XVIII şi l-a introdus în „Prelegeri de estetică” (ţinute pentru prima dată în 1818 în Heidelberg, apoi dezvoltate în Berlin de-a lungul anilor 1820) ca un termen-cheie general, ce poate fi aplicat tuturor formelor de artă. Ce este specific utilizării conceptului de situaţie la Hegel este deschiderea oferită, ce a iniţiat o mişcare cu destul de multă vervă încât situaţia, bazându-se pe calitatea sa de categorie estetică în utilizarea proprie, să poată fi dezvoltată dincolo de Hegel şi dincolo de cadrul esteticii convenţionale. Întrebările pe care Hegel le-a ridicat asupra relaţiei dintre reprezentare şi acţiune au condus la eterogenitatea practicilor artistice concrete în secolul al XX-lea de la reprezentarea situaţiilor prin diverse stadii ale extinderii reprezentării către orgiastic la postulatul construirii situaţiilor. Aceasta implică în primul rând înţelegerea construirii de situaţii ca prezent, ce se desfăşoară şi devine aici şi acum, exact în planul imanenţei capitalismului globalizat, în centrul societăţii spectacolului, în mijlocul teritoriului a ceea ce încearcă să detroneze.
Prelegerea-seminar, optimistă şi incisivă, încurajează participantii să refuze participarea în reţetele obosite ale pieţei şi autorităţii şi să creeze în schimb metode de implicare noi şi radicale. De la reprezentarea situaţiilor la construcţia de situaţii încearcă să dezvolte un nou, indispensabil şi comtemporan concept de schimbare politică. Un concept ce transcede formulele stereotipe ale insurecţiei şi rezistenţei (resistance). Prea mult sânge şi prea multă cerneală a curs pentru ca maşinăria artistică să stea separată de cea revoluţionară.
Cea mai importantă misune a artei este „să descopere situaţii interesante” (Hegel). Modelul politic alternativ al expoziţiilor sau publicaţiilor curatoriate poate transforma cercetătorul i.e. curatorul într-un agent liber al unui nou discurs social şi politic. Sau îl putem cita pe Boris Groys: „Spaţiul public creat de instalaţie şi de bienală, în special, poate să fie un nou model de ordine politică”., a scris Răzvan Ion.
Răzvan Ion (b. 1970) este teoretician, curator, manager cultural şi activist politic. Este co-editor al PAVILION – journal for politics and culture, director al BUCHAREST BIENNALE – bienala internaţională de artă contemporană Bucureşti, iar din 2008 a fost numit director al PAVILION UNICREDIT – centrul de artă şi cultură contemporană. A ţinut conferinţe şi prelegeri la diverse universităţi şi instituţii de artă precum University of California, Berkeley; Headlands Center for the Arts, San Francisco, California; Facultatea de ştiinţe Politice Cluj; Academia de Artă, Timişoara; La Casa Encedida, Madrid; Calouste Gulbenkian Foundation, Lisbon; Universitatea din Lisabona, Universitatea din Londra. Scrie pentri diverse reviste şi ziare, iar recent a curatoriat expoziţia „Exploring the Return of Repression” la Pavilion, Bucureşti şi rum46, Aarhus. În prezent lucrează la volumele „Exploring the Return of Repression” şi „Rhizomic Structures Of Art Institutions. Neo-Politics Of Culture”, ce urmează să fie publicate în limba engleză. Următoarele sale proiecte curatoriale includ “Smash the Church! Smash the State!”, care dezbate problema anarhismului, activismului colectiv şi a mişcărilor socio-politice în arta contemporană, şi „Disruptive Monsters: From Representing to Constructing Situations”, ce vor fi intinerate în 2011 în mai multe spaţii europene. Din 2010 este profesor la Universitatea din Bucureşti. Trăieşte şi lucrează la Bucureşti.