În ultima săptămână a acestei luni, Institutul Cervantes din București le oferă cinefililor o nouă serie tematică de filme cu acces gratuit. Începând de luni, 26 octombrie, ora 19:00, până sâmbătă, 31 octombrie 2020 inclusiv, ora 19:00, iubitorii de film din România vor avea ocazia să vadă o serie de proiecții dintr-o categorie mai puțin cunoscută la noi – cine-dans. Programul complet va fi disponibil utilizatorilor rețelei centrelor Institutului Cervantes pe pagina vimeo.com/showcase/fiver.
Filmele selecționate fac parte din Programul FIVER – Platforma internațională de sprijin, expunere și producție de dans audiovizual, care organizează, din 2012, un festival anual care stimulează profesionalizarea genului cine-dans. Creațiile alese poartă semnătura unor regizori prestigioși din trei generații, care au evidențiat modul în care cine-dansul a devenit un limbaj specific al mișcării, creatorii dând viață dansului prin ecran.
Programul ediției din acest an include și Fiver-Cervantes care, printr-o selecție de filme ale unor artiști spanioli și latino-americani al căror curator este Samuel Retortillo, își propune să ofere o viziune actuală asupra dansului audiovizual cu ajutorul creațiilor produse de Fiver sau care au fost finaliste în competiția sa internațională.
În cadrul programului Fiver-Cervantes 2020, vor putea fi urmărite cinci creații: câștigătoarea premiului special FIVER 2019 („Amo a las criadas por irreales” / „Menajerele” de Sofia Castro – Argentina), finalista („Babelian Circles” / „Cercurile babilonice” de Ferrand Romeu) și creațiile în colaborare cu Fiverlabs 2019 („Cuerpo a cuerpo 2.0” / „Corp la corp 2.0”, coordonată de Esteban Crucci și Jordi Cortes, „Wine or Grape?” / „Vin sau struguri?”, coordonată de Álex Pachón și „Bailaora” / „Dansatoarea de flamenco” de Rubin Stein).
Programul este completat de „Cuerpos confinados”/„Corpuri izolate”, o serie de videoclipuri realizate în timpul carantinei, cu scopul de a analiza și a valorifica propunerile creative dezvoltate în această perioadă de autori de talia lui Elías Aguirre, Richar Mascherin, Asun Noales, Alex Pachón, Jesús Rubio, Antonio Ruz, Guido Sarli și Pablo Venero. Este vorba despre opt producții: opt regizori și regizoare au fost aleși pentru creațiile lor, care se dezvăluie drept probe magnifice de speranță, de adaptare, de imaginație și creativitate, și sunt relevante prin caracterul lor colaborativ, poetic și prin mărturia pe care o oferă.
Anul acesta, proiecțiile de filme au ocupat un rol important în programul Institutului Cervantes din București: două serii ale proiectului „Clásicos contigo” / „Clasicii alături de tine”, seria „Contemporáneos”, reunind filme spaniole contemporane, cărora li s-au adăugat două programe dedicate scurtmetrajelor (unul reunind filme scurte sud-americane, iar celălalt realizat în colaborare cu prestigiosul Festival Internațional de Film de la Huesca). Acestor proiecții online cu acces gratuit li se adaugă programul de filme peruane în aer liber, proiectate în iulie în EL PATIO, terasa Institutului Cervantes din București.
***
Finaliști iberoamericani 2019/2020 (27-31 octombrie)
Amo a las criadas por irreales/Menajerele
5 min. Sofía Castro (2018)
Regie: Sofía Castro
Coregrafie: Julieta Ferraro y Marlon Nazate
Prezentare: Inspirat din Las criadas/Menajerele de Augusto Monterroso, acest scurtmetraj comic, care pendulează între ficțiune și cine-dans, o are în centru pe o dansatoare care întruchipează vocile a doi amanți tipici de dramă radio, care conspiră să o asasineze.
Într-un plan-secvență circular, filmat într-un spațiu teatral, se creează un univers propriu în care obiectivul se dezvăluie a fi subiectiv, iar corpul se străduiește să reprezinte intangibilul. Se naște întrebarea: Care este limita între ceea ce ține de minte și ceea ce se manifestă în exterior?
Babelian Circles/Cercurile babilonice
6 min. Ferran Romeu Sunyer (2018)
Regie: Ferran Romeu Sunyer
Dansatoare: Emma Villavecchia
Director de imagine: Victor Catalá
Muzică: Mauricio Villavecchia
Prezentare: Babelian Circles/Cercurile babilonice este o lucrare imersivă și hipnotică în care muzica și dansul trasează un parcurs sinuos printr-un peisaj solemn în deșert, venind cu o explicație pe cât de surprinzătoare, pe atât de criptică: „Am străbătut un drum în singurătate. Am asistat la tăcerea peisajului. Am măsurat cu gesturi spațiul și am trasat cercuri în timp. Mi-am afundat picioarele în pământ și mi-am înălțat mâinile spre cer. M-am transformat într-o furnică minusculă și am dispărut în ochii lumii”.
Bailaora/Dansatoarea de flamenco
15 min. Rubi Stein (2019)
Regie: Rubi Stein
Interpretă principală: Ana Blanco de Córdova
Muzică: Juan Carlos Casimiro
Producție: Nirvein Films
Prezentare: Nominalizată la Premiul Goya pentru cel mai bun scurmetraj de ficțiune, cu zece nominalizări la Premiile Fugaz 2019 și selecționată în secțiunea oficială a Festivalului Internațional de Film Lebu, Chile, această producție de 15 minute se definește prin trei cuvinte: un război; o fetiță; un vis.
Cuerpo a Cuerpo 2.0/Corp la corp 2.0
8 min. Jordi Cortés și Estaban Crucci (2018)
Cinematorgafie: Esteban Crucci
Coregrafie: Jordi Cortés
Presentare: Acest scurtmetraj, realizat în colaborare cu Bienala Artelor Corpului, Imaginii și Mișcării din Madrid și cu Festivalul Ídem / La Casa Encendida, este axat pe creația coregrafică și pe realizarea dansului audiovizual, cu participanți cu și fără dizabilități (diversitate funcțională).
În domeniul coregrafic, sub coordonarea lui Jordi Cortés, s-a lucrat pe atenție și colaborare, improvizație și intuiție, pentru a evidenția importanța diversității în grupuri și dinamicile create în interiorul lor când aceasta este încurajată; în mediul audiovizualului, Esteban Crucci s-a axat pe corp și pe materialul coregrafiat, îmbinat cu elemente ale limbajului audiovizual aplicate pe disciplina dansului.
Nu este filmarea liniară a unei coregrafii: camera investighează mișcarea, într-o manieră diversă și integrând diferite corpuri astfel încât legătura cameră-corp generează un nou concept spațiu-timp.
Wine or grape/Vin sau struguri
10 min. Creație colectvă (artiști iberoamericani) – FIVER (2019)
Regie: Creație colectivă – FIVER
Montaj: Álex Pachón
Dansatori: Arnau Pérez, Miriam Aguilera, Esteban Crucci, Luciana Croatto, Unai Álvarez, June González, Keyvin Martinez, Dairi Martinez Broun, Niall Tyzark-Carlin, Lucía Marote, Teresa Magallón și Martín Ugalde.
Producție: Madrugada
Prezentare: Laboratorul de creație Wine or grape?/Vin sau struguri? propune acest scurtmetraj colectiv centrat pe dans, rezultat al unui atelier intensiv, desfășurat pe durata a trei zile, filmat în diferite locuri din Logroño și din împrejurimi în timpul celei de-a șaptea ediții a FIVER, în cadrul festivalului din 2018.
Performance-ul este realizat de 12 artiști aleși în urma unui anunț național de ajutoare pentru formare.
Cuerpos confinados/Corpuri izolate
- Antonio Ruz – Soliloquio/Solilocviu
Idee și improvizație: Antonio Ruz
Lumini: Julián Lazzaro
Muzică: Orfeu și Euridice: Improvizație pentru Pian Solo, Christoph Willibald Gluck (interpretată de James Rhodes)
Prezentare: Filmat în după-amiaza zilei de 24 aprilie la ferma La Piedra, în Córdoba, în timpul carantinei impuse de pandemia Covid-19, autorul descrie opera sa astfel: „În timpul celor aproape trei luni de izolare la moșia familiei mele din Córdoba, înconjurată de măslini, singurul videoclip pe care l-am făcut cu mine dansând este acesta și are o mare doză de improvizație. Corpul meu s-a eliberat câteva minute într-un dialog cu lumina, cu penumbra și cu muzica, dispre interior spre exterior”.
- Jesús Rubio – Ay, amor, ¿qué haré yo con toda esta movilidad?/ Ah, iubire, ce voi face eu cu toată această mișcare?
Concept, coregrafie și regie: Jesús Rubio Gamo
Artist video: Élida Dorta
Muzică: Antonio Soler
Dansatori: Jamal Abrams, Eva Alonso, Diana Amalfitano, Gwen Baraniecki-Zwil, Jorge Brea, Ryan Carlough, Élida Dorta, Natalia Fernandes, Abby Leithart, Clara Pampyn, Jesús Rubio Gamo, José Ruiz și Kathryn Sydell Pilkington
Voci: Gwen Baraniecki-Zwil, Naldi Fernandes, Natalia Fernandes, Emmanuelle Guérinet, Arantza Iglesias, Sonia Koprivica, Kathryn Sydell Pilkington, Andrzej Szkandera, Malgosia Szkandera, Minke Wang și Natalia Zimny
Prezentare: Creată în timpul lunilor de carantină prin intermediul întâlnirii virtuale cu un grup de dansatori din Washington și Madrid, această lucrare audiovizuală este un compendiu de mici dansuri realizate utilizând uneltele internetului. Cu acestea s-a umplut o parte din timpul pe care artiștii l-au avut la dispoziție în acele luni neobișnuite, în care limitările exterioare au făcut să se multiplice spațiile interioare.
Titlul lucrării, Ay, amor, ¿qué haré yo con toda esta movilidad?/ Ah, iubire, ce voi face eu cu toată această mișcare?, ridică întrebarea care ne-a lovit în plin în acele zile și propune un destinatar posibil pentru reflecțiile creatorilor, căci acele scurte arhive cu dansuri pe care le-am schimbat între noi atunci au fost ca niște scrisori de dragoste.
- Elías Aguirre – El confín del mundo. La hábil tarea de burlar el secuestro del movimiento/ Pământul paralizat. Demersul inteligent de a păcăli sechestrul pus pe mișcare
Regie și interpretare: Elías Aguirre
Muzică: Ignacio Valbuena
Prezentare: Filmul are în centru o rebeliune grotescă a personajelor specacolelor lui Elías Aguirre în timpul pandemiei COVID-19: 87 grillos, White Room, Entomo, Escuálido Marsupial, Longfade, Lucha o vuelo, Flightless, Shy Blue, Pez Esfinge, Puk și Nuk, Rarewalk, Insecto Primitivo…
După cum descrie Aguirre: „Ne-au sechestrat mișcarea, dar nu și neliniștea și nici forța imaginației. Suntem un complex insectar dansant, care nu se oprește nici măcar când este închis în bârlogul său.
În momente unice precum acesta, este imperios necesar să dezvolți abilități proprii de supererou sau poate să ne inspirăm din fascinantul și mult mai apropiatul micro-univers entomologic: furnici care se bat cu acid formic, purici care fac salturi uriașe, licurici luminescenți, gândaci-frunză cu o incredibilă abilitate de camuflare… Ne folosim de puternicul nostru anticoagulant creativ și de limbajele care se regăsesc în spațiul închis; acele limbaje care ne permit să călătorim, să ne vindecăm și să ne metamorfozăm.
Poate că asistăm la finalul dansului așa cum îl știam până acum. Poate că ne dăm seama de adevărata putere a acestei arte neglijate. Poate că există o nouă lume scenică ce așteaptă să o descoperim. Eliberarea noastă ar putea fi însoțită de o apropiere vertiginoasă de naturalețea invizibilului care recucerește teritoriile din care a fost smuls. În acest caz, am avea ocazia de a retrăi experiențele vechilor exploratori, de a pătrunde în peisaje necunoscute care să ne inspire și care ar putea constitui noile scene.”
- Asun Noales – Honesty terraza/Terasa Honesty
Regie și interpretare: Asun Noales
Prezentare: După multe zile petrecute în spital, cu un sentiment de nesiguranță și într-un carusel al emoțiilor, în sfârșit mama lui Asun Nogales se întoarce acasă: „Necesitatea de a exprima și de a aduce un strop de frumusețe și de poezie în această viață m-a dus la realizarea acestui videoclip transparent, beneficiind de ajutorul prietenului meu Antonio Ballester, un violoncelist prețuit, care a intepretat lucrarea lui Bach, și de cel al partenerului meu Germán Antón, care a înregistrat și editat videoclipul. O după-amiază petrecută acasă poate să inspire la crearea de noi peisaje”.
- Guido Sarli – Source/Sursa
Regie, coregrafie și interpretare: Guido Sarli
Director de imagine: Tommaso Cassinis
Coloană sonoră: Pablo Esbert Lilienfeld
Producători: Tommaso Cassinis și Guido Sarliç
Prezentare: Inclus în selecția oficială a Choreoscope, International Dance Film Festival Barcelona 2020, Source reprezintă o călătorie interioară în căutarea izvorului unei identități care nu este afectată de caracterul schimbător al existenței.
- Richard Mascherin – Caer, caer, caer/În cădere
Regie: Richard Mascherin
Prezentare: Mascherin însuși își descrie opera, creată în jurul casei și satului său, căutând o modalitate de a vorbi despre căderile sale emoționale și fizice în timpul carantinei și despre cum a încercat apoi să recompună bucățile rămase: „Ce anume cauzează haosul într-un peisaj-societate ordonat/ă? Cum este corpul meu când devine haotic într-un mediu organizat și meticulos? Pierderea controlului va deveni dominantă prin corp, pentru traversându-l. Cum pot, prin mișcare, să transform căderea într-un corp fără cale de întoarcere? Inevitabilul căderii – generat de forța gravitației – și un umor specifice vulnerabilității corpului și, implicit, condiției umane. Străbătute de tragedie și de eșec. În cădere – o acțiune cotidiană repetată în contexte diferite”.
- Pablo Venero – Subterránea/În subteran
Regie: Pablo Venero Aguirre
Prezentare: Subterránea se naște din pura necesitate de a face ceva. Posibilitatea de a intra într-o parcare publică favorizează deschiderea unui nou spațiu scenic, unde poți să faci repetiții, să te pregătești și să aștepți să se ridice poarta ca și cum ar fi o uriașă cortină.
Subterránea/În subteran este o călătorie în interior, o ieșire de urgență și o oportunitate de a redescoperi un spațiu-timp parcat, care se transformă în vizuină, în refugiu și într-un loc unde poți să numeri zilele.
- Álex Pachón – One second everyday/Câte o secundă pe zi – Dantzerti quarantine screendance project
Coordonator: Alex Pachón
Interpreți: Sara Calderón, Maddi Argote, Zoemar Martínez și Marta Ortega
Prezentare: Video-dans coordonat de Álex Pachon (echipa de regie Fiver), profesor invitat la Școala Superioară de Artă Dramatică și Dans din Țara Bascilor, să predea materia „Dans și tehnologie” – proiectul coincide cu perioada carantinei impuse de Covid-19 și durează 10 ore împărțite într-un masterclass deschis, realizat în colaborare cu proiectul Atalak, și patru sesiuni dintr-un atelier online cu studenții din ultimul an, în care s-au discutat posibilitățile legăturii între cinematografie, dans și noile media, timp în care s-a lucrat la conceptul și crearea lucrării.
Parte activă din acest proces au fost profesorul titular al materiei, Gorka Martín, și studentul stagiar Raúl Gil.
Inspirându-se din aplicația Second Everyday și pornind de la acel limbaj, vide-dansul își propune să ofere o poveste hipnotică ce redă, progresiv, atmosfera din acele săptămâni stranii de urgență națională, trăite de patru dansatoare înainte de absolvire.
În plus, s-a realizat un exercițiu de rotoscopie și animație frame by frame de tip GIF, al cărui rezultat a fost inclus în montaj sub formă de credite.