Miercuri, 26 februarie 2020, la ora 18.30, Accademia di Romania in Roma organizează întâlnirea dintre celebrul dramaturg Matei Vișniec și prof. Bruno Mazzoni, cunoscut și apreciat atât ca specialist în literatura română, cât și ca traducător. Evenimentul este organizat cu patronajul Ambasadei României în Italia. Ideile în jurul cărora se va construi dialogul vor fi legate de tematica, poetica și receptarea teatrului lui Vișniec în Italia.
În ultimii ani, dramaturgul Matei Vișniec a intrat în atenția publicului și a creatorilor din Peninsulă, unde, însă, s-ar cuveni ca publicul larg să cunoască mai îndeaproape forța textului dramatic, actualitatea temelor abordate și caracterul insolit al stilului său poetic. În acet sens, întâlnirea directă cu publicul italian de specialitate sau pasionat de teatrul contemporan, întâlnire în care creatorul să își dezvăluie atelierul de creație și să răspundă stimulilor unui cunoscător al prozei și al dramaturgiei române contemporane – cum este prof. Bruno Mazzoni – reprezintă fără îndoială o oportunitate culturală de excepție.
Asociația culturală MetisTeatro este a doua companie teatrală din Roma, după compania de teatru profesionist Eranos, care în ultima vreme atrage atenția prin punerea în scenă a unor piese ale dramaturgului român. Într-adevăr, în luna februarie a acestui an, MetisTeatro reia suita de spectacole semnate de Vișniec ce au fost incluse în stagiunea din toamna trecută, suită îmbogățită prin trei noi piese de autor. De altfel, ARR a acordat patronajul său pentru suita de spectacole (v. programul mai jos) care vor avea loc în teatre underground și în spații din hub-uri culturale binecunoscute pentru efervescența lor, în mediul cultural din capitala italiană.
Maestrul Matei Vișniec a răspuns invitației companiei de a fi prezent la spectacole și, cu această ocazie, și-a arătat interesul de a participa la o întâlnire cu publicul și cu exponenți ai lumi teatrului din Roma, întâlnire organizată de ARR. În cadrul întâlnirii, compania MetisTeatro din Roma va oferi ca intermezzo publicului câteva scene din piesele dramaturgului Matei Vișniec pe care le-a montat în această perioadă într-o serie de spectacole și performances pe scenele mai multor teatre din Roma.
Publicul prezent va avea ocazia să intre în dialog cu Matei Vișniec, stimulând prin întrebări și observații disponibilitatea autorului de a dezvălui resorturile creației sale.
Matei Visniec a studiat filozofia la Universitatea București și a devenit un membru activ al Generației Optzeci, care a lăsat o amprentă clară asupra literaturii române. El crede în rezistența culturală și în capacitatea literaturii de a demola totalitarismul. Mai presus de toate, Matei Visniec consideră că teatrul și poezia pot denunța manipularea prin „idei mari”, precum și spălarea creierului prin ideologie.
Înainte de 1987, Matei Vișniec își făcuse un nume în România cu poezia sa clară, lucidă și amară. Începând cu 1977, a scris teatru; piesele sale au circulat mult în spațiul literar, dar punerea lor în scenă a fost interzisă. În septembrie 1987, Vișniec părăsește România pentru Franța, unde i se acordă azil politic. Începe să scrie în franceză și să colaboreze cu Radio France Internationale. În prezent, piesele sale sunt puse în scenă în mai mult de 20 de țări. În România, după căderea comunismului, Matei Vișniec a devenit unul dintre autorii cu cele mai multe piese puse în scenă.
Bruno Mazzoni a studiat filologie romanică la Universitatea „Federico II” din Napoli, pe care a absolvit-o în 1969. În 1967, a primit o bursă la cursurile de vară de la Sinaia, organizate de Boris Cazacu, iar în anul III s-a hotărât să facă o cercetare legată de România pentru teza de diplomă despre Ideologie şi limbă la Şcoala Ardeleană – un subiect puţin cunoscut în Italia. Între 1970 şi 1973, a fost lector de italiană la Universitatea din Bucureşti şi conferenţiar la Universitatea din Cluj. Drumurile între Bucureşti şi Cluj, între două medii universitare diferite, între redacţia celebrei reviste clujene Echinox şi Uniunea Scriitorilor l-au făcut să se ataşeze de cultura română. Aşa a descoperit o ţară în care literatura era vitală, ceea ce nu se întâmpla în Italia. În România a văzut cozi la librării în momentul în care se vindeau cărţi de poezie semnate de Marin Sorescu, Ana Blandiana sau Nichita Stănescu. A predat limba şi literatura română la Universitatea din Pisa, unde a fost decan al Facultăţii de Limbi Străine și unde a format generații de cunoscători, iubitori și cercetători ai culturii și literaturii române. Este Doctor Honoris Causa al Universităţii din Bucureşti şi a fost premiat de Preşedintele Republicii Italiene pentru activitatea de traducător, în 2005. A tradus în italiană mai multe volume de Mircea Cărtărescu, Ana Blandiana, Max Blecher, a publicat studii despre Tudor Arghezi, Ion Barbu, Nichita Stănescu. Timp de 20 de ani nu s-a ocupat de traduceri, fiindcă în Italia există ideea că un profesor universitar nu trebuie să facă traduceri, ci să se ocupe exclusiv de cercetare. Cu timpul, și-a dat seama că, pentru promovarea unei culturi, trebuie să te implici, să ai legături cu editurile şi să propui cărţi.
MetisTeatro s-a născut din pasiunea și dorința Alessiei Oteri, actriță, regizoare și profesor de teatru, de a crea un loc în care poți face teatru, în ideea valorii practicii ca posibilitate de transformare, împărtășire și creștere, educație și cultură. MetisTeatro este un spațiu liber și autentic de exprimare și relaționare, un loc caracterizat de respect, pentru sine și pentru ceilalți. De-a lungul anilor, asociația a produs și organizat peste 100 de spectacole, în cele mai variate spații și pentru cele mai eterogene audiențe. A câștigat numeroase premii (2011 cu spectacolul „Laudes” la Festivalul Teatri del Sacro, „AltreScenari” premiat pentru cea mai bună regie, cel mai bun spectacol, cea mai bună interpretare în concursuri de teatru, câștigător în 2019 al Festivalului Comic Off din Roma al premiului pentru cea mai bună actriță în rol principal, cel mai bun regizor, spectacol, scenografie).
Programul reprezentațiilor teatrale ale companiei MetisTeatro:
1 februarie 2020 – h 21.00 (Teatro Furio Camillo) Il Teatro decomposto o l’Uomo pattumiera
2 februarie 2020 – h 21.00 (Teatro Furio Camillo) „Attenzione alle vecchie signore corrose dalla solitudine”
16 februarie 2020 – h 21.00 (Carrozzerie NOT) „Migraaanti o Troppi (ormai) su questa vecchia chiatta”
21 februarie 2020 – h 21.00 (Teatro Centrale Preneste) „Occidental Express”
28 februarie 2020 – h 21.00 (Carrozzerie NOT) „Il comunismo spiegato ai malati di mente”
29 februarie 2020 – h 17.00 (Carrozzerie NOT) „Migraanti o Troppi (ormai) su questa vecchia chiatta” reluare
29 februarie 2020 – h 21.00 (Carrozzerie NOT) „Il comunismo spiegato ai malati di mente”