Nume cunoscut pe scena artei contemporane locale și internaționale, cu precădere a street-art-ului, Obie Platon este un artist vizual a cărui practică gravitează între pictură murală, post-graffiti, video-mapping și instalație-obiect, cu tendința constantă de extindere a câmpului de exprimare artistică. Cel mai recent vernisaj al său din București a fost o manifestare cultural-artistică inedită din mai multe puncte de vedere: în primul rând locația (Palatul Maurice Blank, fostul sediu al Ambasadei Statelor Unite ale Americii din strada Tudor Arghezi, nr. 9), pe urmă asocierea de muzici (un DJ set, un cvartet de coarde și interpretarea unei arii de Verdi de către o tânără soprană), modalitatea de expunere a lucrărilor și, nu în ultimul rând, publicul și invitații care au participat. Toate aceste elemente au contribuit la organizarea unui eveniment unic, cu care, asemenea unui moniker (graffiti realizat de obicei în cretă cerată pe trenurile de marfă) nu știi când ai să te mai (re)întâlnești.
Atmosfera de squat party cu influențe suprarealiste a vernisajului „Prime Time”, care a avut loc în data de 24 octombrie 2019, s-a datorat în mare parte fabuloasei locații, un adevărat reper arhitectural al clădirilor de secol XIX târziu, dar și reflectoarelor colorate, montate la interior și la exterior. De asemenea, conceptul de iluminat al expoziției a reușit pe de o parte să scoată în evidență lucrările lui Obie Platon și pe de altă parte să indice, în lipsa unui text curatorial, un fir roşu narativ. Oricum, această eventuală omisiune, ca de altfel și ambiguitatea asupra duratei de desfășurare a expoziției pot fi ușor trecute cu vederea, dat fiind statutul de artă nouă și rebelă a street-art-ului.
Dacă DJ set-urile sunt destul de des întâlnite la vernisajele de acest gen, nu tot atât de des se întâmplă să întâlnești la un astfel de eveniment, pe lângă beat-uri electronice, un cvartet de coarde și o solistă vocală, soprană de formație, precum Daniela Cârstea, care a interpretat aria „Addio del passato!” din „La Traviata” de Verdi. Inedita asociere de muzici este însă pe deplin justificată, din moment ce frescele de tavan, sobele sau detaliile ornamentale ale Palatului Maurice Blank fac, voit sau nu, parte din display-ul expoziției „Prime Time”, constituind cadrul în care Obie Platon și-a prezentat cele 11 lucrări recente în ulei pe pânză. Expuse pe șevalete și șemineuri, pentru a nu interveni și mai mult în arhitectura interioară a clădirii, acestea se revendică stilului caracteristic al muralelor sale legendare, abordând, ca tematică, universul de zi cu zi al paradigmei consumeriste din care facem parte cu toții. Cu vădită atenție pentru detalii, logo-uri ale celor mai cunoscute branduri: MasterCard, OCB, iPhone, Starbucks, McDonald’s, etc… sunt inserate în picturile sale, oferind un comentariu critic la adresa statu quo-ului global.
Chiar dacă în utilizarea amplelor suprafețe de lucru îi este de folos studiul și experiența din domeniul arhitecturii, pictura – „regina artelor”, cum a numit-o în discursul de deschidere al expoziției Petru Lucaci, Președintele Uniunii Artiştilor Plastici din România (el însuși pictor de formație) – rămâne predilectă în practica artistică a lui ObiePlaton.
Ana-Daniela Sultana-Cipariu
Foto: CHILLEANA