spot_img

”O zi din viața mea e ca o proză scurtă: nu mă plictisesc niciodată”

Ștefania Coșovei s-a născut la 27 decembrie 1960,  în București. • Din 1979 până în 1999 lucrează în Televiziunea Română, Departamentul Film • Din 2002 lucrează la Muzeul Național al Literaturii Române, biroul Relații Publice și din 2014, ca asistent manager • În 2003 participă ca redactor la editarea site-ului www calendarnichita.ro, site dedicat Anului Nichita Stănescu – 2003. Redactor al site-ului Uniunii Scriitorilor din România, www.uniuneascriitorilor.ro • Debut în presa literară : Revista Art Panorama – 1998 • Colaborări: Contrapunct, Art Panorama, Contemporanul – Ideea Europeană, Ziua Literară, Tomis, Itinerar, Viaţa Românească, Calende, Revista Sud, Luceafărul, Literatorul • Din 2007 redactor la revista EUROMUSEUM, revistă editată de Muzeul Național al Literaturii Române din București • Coparticipant la proiectul „Seri de literatură şi muzică la Cafeneaua La Muzeu” Cărți publicate: • Les annés folles du socialisme, proză scurtă (împreună cu Traian T. Coșovei), Ed. Eminescu, 2000. 108 Ștefania Coșovei • De la Piedras Negras la Nuevo Leon, balade mexicane povestite din auzite, traduceri, editura Aritmos, 2002. • Institutul de glasuri, antologie de versuri de Traian T. Coșovei, ediție îngrijită, Ed. Cartea Românească, 2002. • Deziluziiiluzii, roman, debut, Ed. Semne, 2002, carte nominalizată la Premiile Uniunii Scriitorilor, 2002. • Repetiție fără orchestră – în colaborare, antologie de proză realizată de Horia Gârbea, Editura Limes, 2004. • Diferența de a fi, proză scurtă, Editura Tomis, 2004 • Diferența de a fi, proză scurtă, Editura LiterNet, 2006 • Golful porcilor, roman, Editura MLR, 2006 • Anotimpul dropiilor, proză scurtă, Editura Tracus Arte, 2008 • Ochelarii de fum – antologie de proză realizată de Doina Ruşti, Editura Cartex (2011). Efectul de Madreperla, Editura Tracus Arte, 2016. Premii literare: • Premiul special al juriului la Festivalul de poezie Miron Radu Paraschivescu, Vălenii de Munte, 2oo2. • Premiul Asociaţiei Scriitorilor Bucureşti pentru romanul Golful porcilor (2006) Din 2005, membră a Uniunii Scriitorilor din România, Secţia Proză, Bucureşti. Tudor Voicu a dialogat, în exclusivitate pentru AgențiadeCarte.ro, cu scriitoarea Ștefania Coșovei.

V-am cunoscut în urmă cu mai bine de 7 ani la un eveniment ce se desfășura în Grădina Muzeului Național al Literaturii Române din Bulevardul Dacia. Se spune că ”omul sfințește locul”, vă lipsește, totuși, locul acela? Cum arată o zi din viața dumneavoastră  la Muzeul Național al Literaturii Române din București?

 

Am sfințit noi locul în Dacia 12, ce l-am sfințit până au venit unii… alții… cu un ordin de evacuare. Se întâmpla prin august 2014, când tocmai fusese numit director Ioan Cristescu. Frumoasă primire a mai avut! El visa la lucruri mari, cum ar fi hologramele lui Nichita Stănescu, Eminescu, Arghezi, plimbându-se prin muzeu și realitatea l-a întâmpinat cu o notificare de la noul proprietar prin care ni se aducea la cunoștință că ne taie curentul, apa…Ce dacă rămâneau manuscrisele lui Eminescu, Proust, Thomas Mann, Paul Valery, Papini, Ungaretti în condiții improprii? Cui mai păsa?

 

Așa că, sfințit sau nu, am părăsit locul. Am împachetat literatura română, ca pe o bocceluță de amintiri nefolositoare societății românești (deh, literatura nu aduce voturi!) și, conștiincioși, l-am despachetat în sediul dăruit cu ”mărinimie” de primarul capitalei din acele vremi: închisoarea de maximă siguranță Casa Presei – fosta redacție a ziarului Scânteia! Un coșmar atât de lung, încât nu ne mai puteam trezi. Dar mai voiam să ne trezim? Ne resemnasem: era curat, călduț, spațios, proaspăt renovat, departe de inima culturală a orașului… cine naiba să vină la un vernisaj sau la o lansare de carte în Casa Scânteii, aproape de calea ferată?!

 

Un singur om, însă, nu s-a resemnat în acest ”călduț”: noul director, Ioan Cristescu. Au urmat doi ani de alte și alte petiții, memorii către mai marii zilei, promisiuni, emisiuni tv, indignări mai mult sau mai puțin jucate, minciuni, trădări, vorbe… vorbe! În tot acest timp, noi ne-am văzut de ceea ce știam noi să facem: conservarea, restaurarea și promovarea literaturii române și a valorilor sale.

 

Și recunoașterea venit. Avem două sedii grandioase, de nivel european (spune gura lumii), în Crețulescu nr 8 și în Calea Griviței 64-66, iar Muzeul Național al Literaturii Române  a devenit unul dintre cei mai importanți organizatori de evenimente culturale, care acoperă domenii din ce în ce mai variate, de la festivaluri, lecturi de poezie, spectacole de teatru, muzică, proiecții de film, la expoziții internaționale și evenimente dedicate mediului academic românesc, dar și de dincolo de granițe.

 

Așa că, în luminoasele birouri din Griviței 64-66, o zi din viața mea e ca o proză scurtă: nu mă plictisesc niciodată.

 

Deși au trecut trei ani de la cea mai recentă apariție editorială (2016, editura Tracus Arte), „Efectul de Madreperla” e încă puternic. Ce vă inspiră și când credeți că vom putea citi o nouă carte semnată Ștefania Coșovei?

 

Luminile sunt tot mai mici, iar norii risipiți și risipitori îmi dau ghes să scriu teatru. Dintotdeauna m-a fascinat teatrul, această iubire nemărturisită, acest miraj care ne alunecă noapte de noapte printre degete – un labirint de neliniști, îngeri și demoni care ni se pare atât de la îndemână, dar despre care nu știm aproape nimic. Da, mi-aș petrece acest anotimp cu personajele unei piese de teatru, pentru că mereu e câte ceva în trecutul nostru de retrăit altfel…

 

Cum se vede, din perspectiva dumneavoastră discretă, dar bine conectată, lumea literară din România lui 2019, unde suntem și unde vom ajunge?

Iubesc literatura română și cred în ea. Și mă încred, mai cu seamă, în tânărul poet român. Cioran spunea că soluția ca românii să se salveze din malul stagnării este numai ”o schimbare la față”, o ieșire subită și violentă de afirmare a propriilor valori: ”Culturile mici n-au o valoare decât în măsura în care încearcă să-și înfrângă legea lor, să se descătușeze dintr-o condamnare care le fixează în cămașa de forță a anonimatului. Legile vieții sunt unele la culturile mari și altele la cele mici”. Și lumea literară românească a înțeles bine asta redescoperind voluptatea de a spune o poveste, ieșirea din real prin refugiu în tărâmul imaginar, ori a realismului magic, cultivarea fabulosului, a poveștii…

 

Apetitul pentru poveste umbrește tot mai mult monotonia ficțiunilor autenticiste, nevoia de poveste este tot mai mare. Căci ”numai în cuvintele limbii tale se întâmplă să-ți amintești lucruri pe care nu le-ai învățat niciodată.”

 

Sunteți implicată în organizarea mai multor evenimente internaționale care au loc la București. Spuneți-mi, vă rog, figura cărui scriitor străin v-a impresionat sau ce întâmplare cu vreunul dintre oaspeții din afara țării o păstrați ca fiind memorabilă?

 

Mi-a dat mult timp insomnii întâlnirea cu Amos Oz. Pentru că știa să se uite la oameni.

 

Închei cu versurile lui Traian T. Coșovei: „Am închis ochii și am auzit cum nimeni nu se gândește la mine”. Se mai gândesc oamenii la poezie? Credeți că opera lui Traian T. Coșovei este receptată așa cum merită?

 

Chiar dacă nu se gândesc ei la ea, se gândește poezia la oameni. Nu la toți, căci, după cum spunea e.e. cummings, poezia nu e pentru toată lumea. Și nici Traian nu era pentru toți. Consider că atât timp cât voi, Direcția 9, îi duceți numele și opera mai departe, poezia lui Traian T Coșovei va fi ca o creangă de cireș răbdătoare. Adică va înflori în fiecare an până la sfârșitul tuturor anotimpurilor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508