Miercuri, 12 decembrie 2018, de la ora 19.00, în sala “George Enescu”a Universității Naționale de Muzică București, Institutul Cultural Român, în parteneriat cu Universitatea Națională de Muzică din Bucureşti, organizează un concert de colinde contemporane. Evenimentul este dedicat tinerilor compozitori români şi încheie proiectul „Dincolo de colind“ iniţiat de ICR în anul 2018. Vor fi asculte, în primă audiție, lucrări semnate de zece tineri compozitori români, inspirate din colinde românești compuse de Béla Bartók, în interpretarea ansamblului de muzică nouă SonoMania.
Program:
Aurelian Băcan – Variațiuni de colind(d)at:1. Colind original, 2.Voalat, 3. Pe fugă, 4. Cadență, 5. Capricios, 6. De joc – pentru oboi, clarinet, violă, pian
Bogdan Pintilie – Reconstruction –pentru vioară, violoncel şi pian
Alexandru Sima – weave.tear –pentru clarinet, vioară, violă, violoncel
Sebastian Androne – Luminous –pentru vioară, violă şi violoncel
Vlad Răzvan Baciu – Let it Ring –pentru oboi, clarinet şi pian
Áron Török-Gyurkó – Plai de munte –pentru ansamblu
DanDe Popescu – Creşte-mi, Doamne, creştiu –aranjament şiÎndrea– pentru ansamblu
Sebastian Țună – Perpetuum –pentru oboi, clarinet, vioară, violă, violoncel
Alexandru Ștefan Murariu – Colind-meditațiedupă colinda laică „Pă dealu cu stînjenile” – pentru ansamblu
Andrei Petrache – Colindomania –pentru ansamblu
Ansamblul SonoMania
Dirijor: Simona Strungaru
Raluca Stratulat (vioară),Valentin Ghita (oboi), Mihai Pintenaru (clarinet), Tamara Dica (violă), Eugen-Bogdan Popa (violoncel), Mihai Murariu (pian)
Ce se află “dincolo de colind”? Compozitorii români au fost fascinați de farmecul şi încărcătura expresivă a vechilor colinde româneşti, folosindu-le fie ca material brut de explorare, fie într-o manieră stilizată, subtilă, care a fost inițiată de George Enescu la începutul secolului XX. În explozia de curente, genuri şi tehnici de scriitură, interesul pentru colinde a devenit însă din ce în ce mai puțin vizibil în creația muzicală românească în doua jumătate a secolului XX.
Proiectul “Dincolo de colind” urmărește să readucă în atenția publicului colindele tradiționale româneşti, reinterpretate de noua generație de compozitori prin prisma propriului limbaj muzical și cu ajutorul tehnicilor contemporane.
În primăvara anului 2018, Institutul Cultural Român a organizat un concurs dedicat tinerilor creatori români, în urma căruia comisia alcătuită din compozitorii Dan Dediu, Doina Rotaru și Călin Ioachimescu a selectat zece candidați din Bucureşti şi Cluj-Napoca. Acestora le-au fost comandate câte o lucrare camerală având ca punct de plecare colecția lui Béla Bartók, care a armonizat pentru pian în 1918 douăzeci de colinde româneşti de Crăciun. Rezultatul este unul proaspăt şi divers, care acoperă o paletă largă estetică şi expresivă, de la meditație sau clopote nostalgice la joc frenetic, de la melancolia ritmului parlando-rubato, la optimismul dansant al ritmului giusto.
Concertul, organizat în luna colindelor de Institutul Cultural Român în parteneriat cu Universitatea Națională de Muzică din Bucureşti, va prezenta cele zece lucrări noi în primă audiție în interpretarea ansamblului de muzică nouă SonoMania (director artistic Diana Rotaru), un ansamblu care a stimulat şi promovat tânăra generație de compozitori români încâ de la înființarea sa în anul 2012. Ansamblul SonoMania caută să se implice mereu în proiecte non-convenționale şi incitante care să apropie publicul de muzica contemporană, “Dincolo de colind” fiind unul dintre ele.