spot_img

“Din odihna impusă se pot ivi capodopere!”

De curând, la Editura Cartea Românească a apărut volumul “Trilogia îndepărtării. Odihna, Noaptea, Uitarea” de George Banu, “o meditaţie asupra condiţiei umane şi, în particular, asupra condiţiei omului de teatru, definind indirect existenţa lumii ca pe un amplu şi complicat spectacol”, cum a scris pe coperta a patra a volumului Mihaela Mihailov. Totodată, în cadrul Festivalului Naţional de Teatru organizat în acest an în perioada 30 octombrie – 7 noiembrie 2010, Fundaţia Culturală ”Camil Petrescu” va lansa pe 3 noiembrie 2010, ora 13.00, la Fundaţia Löwendal din Bucureşti, versiunea în limba română a volumului „Théâtre Ecorché” de Piotr Gruszczynski, cu sprijinul Institutului Polonez din Bucureşti şi al Festivalului Naţional de Teatru, prefaţa volumului fiind semnată de George Banu. Andra Rotaru a dialogat cu eseistul George Banu, în exclusivitate pentru AgenţiadeCarte.ro, despre volumul “Trilogia îndepărtării. Odihna, Noaptea, Uitarea”.

Cei mai mulţi dintre noi suntem speriaţi de cuvântul “odihnă” şi implicaţiile sale. Dacă suntem apţi să punem egal între ea şi formele negative sau distructive pe care le impune, care sunt aspectele pozitive, şi ce “nu” este odihna?

În textul pe care i-l consacru, încerc să explic pericolele proprii lumii actuale, care valorizează acţiunea şi rapiditatea, penalizând simptomele « obsoselii ». Ea marchează o epuizare ce permite să ne îndepărtăm de prezent, să asumăm « o distanţă », care ne invită să relativizăm cultul exacerbat al clipei şi al muncii.

Cum vă explicaţi că există şi oameni care ştiu să se odihnească? Faceţi o diferenţiere între cei ce ştiu să se odihnească, chiar şi în toiul unei activităţi, iar printre cei ce ştiu să se odihnească îi menţionaţi pe Brâncuşi şi Cioran.

A îndrăzni să te odihneşti în sensul adânc al cuvântului, implică o dorinţă de a întrerupe automatismele, de a-ţi deveni propriul stăpân, de a-ţi explora resursele neconsumate. Odihna e vestibulul ce conduce spre reînnoire. Ea nu se confundă cu isteria « vacanţelor » moderne, contrară odihnei, căci socialitatea primează, activităţile sunt demultiplicate, de fapt se reconstituie astfel « dublul » vieţii obşinuite.

Există o diferenţiere, pe vârste, a stadiului de odihnă la care poţi accede?

Evident, ciclurile, ritmurile diferă. E esenţial să ştii să le sesizezi şi să le răspunzi. Nu ne odihnim la fel în viaţă. Nu suntem « roboţii » odihnei.

Artiştii, indiferent de domeniu, au perioade de acumulări, de apogeu sau de retard creativ. Pentru a ajunge la un nou stadiu de evoluţie, odihna este aproape mereu un salvator al puterii de creaţie, un factor de regenerare?

Cred că ce spuneţi e just. Da, odihna e creator regeneratoare. Puţini sunt cei care o acceptă…ritmurile producţiei, perspectivele câştigurilor pierdute, teama de a părăsi lumea un timp, îi înspăimântă pe cei mai mulţi artişti moderni. Ei înlocuiesc « odihna » prin libertatea « extravaganţei », pentru a-şi demonstra libertatea faţă de sistemul general. Există însă şi un pericol al odihnei…acela de a nu mai reveni!

În afară de pensionare, mai există vreo formă a odihnei pe care o poate exercita societatea sau statul asupra unei fiinţe? Se poate folosi odihna ca formă de tortură?

Evident, e odihna care a fost impusă artiştilor interzişi! Odihna în sens de imposbilitate de acces la dialogul cu publicul, cu ceilalţi…însingurarea odihnei carcerale sau a exilului. Ovidiu la Tomis trebuia să se « odihnească » printre barbari….de aceea suferea. Dar până la urmă el nu s-a odihnit şi a scris cele mai splendide poeme ale sale. Din odihna impusă se pot ivi capodopere !

Uneori, pentru a crea e nevoie de prezenţa unui dezechilibru. Noaptea, prin ritmicitatea şi ciclicitatea sa, nu instaurează şi o rigoare în acest dezechilibru, dându-i în acelaşi timp şi confortul orelor de potenţă creativă unui artist? Iar, în opoziţie, ziua devine declanşatorul dezechilibrului?

Artiştii, fără îndoială, nu respectă ritmicitatea ciclurilor şi fac « din noapte zi », cum spunea Eminescu…ei sunt adesea nocturni. Filosofii, mai degrabă, sunt diurni. Dar această distincţie poate fi contestată. Ceea ce e propriu fiecăruia e ce-l ajută spiritual şi artistic. Fiecare îşi construieşte propriul dezechilibru!

Poate fi imaginaţia marele plus al uitării?

Dimpotrivă, prin imaginaţie nu uităm lumea, ci o găsim modificată conform propriilor noastre proiecţii. Imaginaţia ne permite să regăsim lumea astfel, cum ea ne apără pentru a o trăi şi a o cunoaşte dincolo de aparenţe.

Dacă am lega uitarea de fenomenele care se petrec de-a lungul unei zile, de staţionarea lor sporadică şi redusă, cu însemnătate de multe ori subiectivă, chiar artiştii folosesc “ritualurile” de dispariţie care se petrec pe parcursul unei zile (soarele care apune, o durere care dispare după o criză de plâns, emoţiile etc.). Există un fel de impresionism al uitării/ (dispariţiei, transformării), uitare pe care, de fapt, o folosim în scop creativ?

Oazle uitării şi ale odihnei sunt indispensabile. Dar de câte ori le evitam şi astfel …ne pierdem.

Există forme egocentrice ale uitării?

Da, uitarea de celălalt.

Ce urmează să ne pregătiţi nouă, cititorilor dvs., în viitor?

Pe moment mă …odihnesc !

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508