- Pentru copii ca Tania, Narada lansează programul „Nevoi ordinare pentru copii EXTRAordinari” care are ca obiective o schimbare în atitudinea colectivă când vine vorba de educație, în general, și o schimbare în rândul profesorilor, în particular, aceștia urmând să deprindă abilitatea de a identifica copii cu talente ascunse, născute în medii adverse din cauza vulnerabilităților sociale și de a fructifica aceste talente către performanță școlară.
În luna decembrie, organizația Narada lansează un nou exercițiu de mobilizare a comunităților și liderilor din educație, ce își propune susținerea copiilor cu talente ascunse și cu abilități dobândite în contextul unor vieți dificile. Programul Nevoi ordinare pentru copii EXTRAordinari îi vizează pe acei copii care, din cauza lipsei de resurse (atât în familie, cât și în comunitate) și din cauza experiențelor stresante la care au fost expuși de-a lungul vieții, au dezvoltat o serie de abilități practice și sociale care nu sunt valorizate în primul rând în școală. Acești copii, cu rezultate mai scăzute, riscă fie să abandoneze școala, fie ca viitori adulți să nu își poată îndeplini acest potențial valoros pentru ei sau pentru societate.
Pornind de la studiul Cambridge „Hidden Talents in harsh Environments”, Narada a desfășurat o cercetare calitativă sub îndrumarea sociologului Carmen Voinea, iar rezultatele studiului au confirmat că mediul academic românesc se concentrează și îi încurajează pe copiii care au note bune, rezultate deosebite la concursuri și olimpiade, ceilalți fiind lăsați în umbră. Din această ultimă categorie fac parte copiii care au învățat să gătească din nevoia de a avea grijă de proprii frați, să descopere secretele naturii fiind nevoiți să aibă grijă de animale și să cultive câmpurile familiei, precum și pe cele ale fizicii și chimiei lucrând în ateliere meșteșugărești, din nevoia de a aduce un venit în plus în casă, dar și aceia care au învățat empatia în condiții foarte grele, copii care nu provin dintr-un mediu în care singura lor preocupare este școala.
Povestea Taniei este un astfel de exemplu ce strălucește prin putere, hotărâre și inspirație. Este povestea unui copil lider, a cărui abilitate s-a născut din provocările vieții și care are puterea să dăinuie, atâta vreme cât este încurajată, auzită și văzută. Tania a venit pe lume într-o familie extrem de unită și iubitoare, formată din doi părinți ce și-au concentrat toată energia asupra fetelor lor, trei la număr, cărora au încercat să le insufle mereu dragostea de școală, de semeni, valori legate de curaj, încredere și compasiune. Atât tatăl, cât și mama au muncit enorm, făcând eforturi foarte mari ca fiicelor lor să nu le lipsească nimic, să se bucure de tot sprijinul pentru a merge pe calea educației. Dar viața lor s-a schimbat atunci când tatăl s-a prăpădit, atacat de urs în pădure. Șocul a fost inițial mai mare decât durerea, iar mama Taniei a preluat frâiele familiei. Și în prezent, dimineața merge la serviciu unde lucrează ca sudor, iar după-amiaza se ocupă de casă și de fiicele ei. Face mâncare, face curat, deretică prin curte, le duce pe fete cu mașina la cursuri, aplaudă în sală atunci când au spectacole și face tot posibilul să nu le lipsească nimic, ba dimpotrivă. Fiica cea mare este deja elevă la unul dintre cele mai bune licee din județ și urmează să devină învățătoare, Tania merge la cursuri de canto și dans, iar cea mică le calcă pe urme. De la o mamă ca a ei, nu poți învăța decât să fii puternic, asumat, hotărât și empatic. Aceasta este Tania. Mai mult decât atât, și-a concentrat toată energia asupra școlii, așa cum și-a dorit tatăl său și cum insistă mama sa. „Ce este Tania azi, e numai meritul ei”, spune mama, vorbind despre rezultatele copilei la școală, care sunt excelente. „Este o fire sensibilă și empatică, lucrează excelent în echipă, e muncitoare și responsabilă, e ambițioasă, sociabilă și comunicativă. Este un adevărat lider, o inspirație pentru colegii ei”, spune directoarea școlii la care învață. În timpul liber participă la cursuri de dans și canto, are spectacole cu ansamblul la care este înscrisă și nu pare să obosească niciodată.
Cum se nasc aceste talente? Orice specialist ne va spune că mama îi este inspirație, că Tania o urmează din dorința de a o ajuta. În acest caz, povestea pare a fi una fericită, cu un astfel de exemplu în casă. Însă resursele pot fi limitate și viața grea poate să îngrădească această creștere.
Cum poate fi transformat acest talent? La această întrebare răspunde campania Narada, Nevoi ordinare pentru copii EXTRAordinari. Printr-un ecosistem creat în jurul acestor copii și prin activități extrașcolare pot fi fructificate multe talente către următorul nivel al performanței. Prin HartaEdu, Narada selectează 10 școli în cadrul acestui program, cu scopul de a crea un ecosistem în jurul copiilor EXTRAORDINARI din comunitățile respective. În acest spațiu dedicat în cadrul unui laborator EXTRA pe care Narada îl construiește în fiecare școală, organizația își propune să aducă laolaltă copii cu rezultate academice bune, dar care nu au avut contextul și timpul să dezvolte și alte abilități cu aplicare practică, alături de copiii care au dezvoltat mai degrabă a doua latură și au o altfel de experiență de viață. Ei vor fi ghidați să lucreze împreună de profesori care îi vor sprijini într-un ritm de 1 la 1. În fiecare din cele 10 școli organizația investește în construirea capacității profesorilor de a identifica acei copii cu talente ascunse și de a le fructifica abilitățile în mediul academic. După o intervenție continuă preț de șase luni, în vara anului următor, Narada va trage concluziile acestui pilot, pentru a putea oferi practicile și modalitățile de scalare prin HartaEdu.
Pentru construirea acestei intervenții integrate care vizează schimbarea de perspectivă și a normelor sociale în ceea ce privește etichetarea copiilor și construirea pe baza potențialului lor este nevoie de investiții pe multiple paliere și ajustări pe parcurs pentru a atinge obiectivele. Partenerii Narada precum ING Bank România, Prime Kapital Development, Deloitte și Impetum Group s-au alăturat în startul acestei inițiative alături de oameni de bine care își pun propriul talent la lucru precum Cristina Cerga, Creative Director al The Hurricane, Florin Grozea și echipa Mocapp. Pentru o schimbare sustenabilă este nevoie de implicare, așadar cei care își doresc să se implice pot trimite un SMS la 8864 cu textul EDUCATIE sau pot direcționa către Narada 20% din impozitul pe profit realizat în 2024 ce urmează să fie plătit la începutul anului viitor, pentru a construi laboratoarele EXTRA din cele 10 școli, a echipa profesorii cu competențele necesare, a susține financiar serviciile critice pentru cei 20 de elevi cu talente ascunse și apoi pentru a amplifica programul la nivel național. Poveștile de viață ale copiilor pot fi aflate în detaliu peextraordinar.hartaedu.ro/.