Marți, 12 noiembrie 2024, la ora 19:00, Tudor Ganea este invitat la cea de-a VI-a ediție a Intersecțiilor Literare, în sufrageria ephémère (Str. Stockholm 17). Discuția este moderată de Vasile Ernu. Seara se încheie cu o sesiune de autografe.
Mai multe despre eveniment și bilete, aici.
Dintre titlurile publicate la Editura Polirom, amintim:
- Vreau să aud numai de bine, în colecția „Ego. Proză” (coord. Lucian Dan Teodorovici)
Un e-mail cu o invitație neverosimilă la un parastas întârziat cu două decenii dă peste cap viața lui Toma, un arhitect anxios din București. Deși straniu, mesajul îi oferă prilejul unei reîntâlniri în Constanța cu prietenii din liceu pe care nu i-a mai văzut de mult. Cu unsprezece demisii în zece ani, o situație familială tensionată și probleme de sănătate, nu poate rata ocazia unei schimbări de peisaj. La locul și ora stabilite, totul se dovedește a fi o farsă, însă vechea gașcă, cu excepția unuia dintre ei, este din nou împreună. Urmează o noapte de pomină, începută într-un bar și terminată în cimitir, punctată de revelații despre fiecare dintre ei. Nimeni și nimic nu este ceea ce pare, iar răsturnările de situație apar la fiecare colț de stradă. În Vreau să aud numai de bine Toma își spune povestea cu autoironie și mult umor negru – o poveste despre spectrul omniprezent al morții, despre succese care ascund eșecuri inimaginabile și secrete ce pot distruge vieți.
- Cazemata, în colecția „Ego. Proză” (coord. Lucian Dan Teodorovici)
Premiul „Tânărul Scriitor al anului 2016”, în cadrul Galei Tinerilor Scriitori / Cartea de Poezie a Anului 2016
Premiul pentru Debut al revistei Observator cultural, ediţia 2017
Premiul pentru Debut, în cadrul Premiilor „Nepotu’ lui Thoreau”, ediţia 2016
Mohorâtă, amenințătoare, asemenea unui monstru preistoric, vechea cazemată germană stă încă în picioare pe faleză. Un tânăr marginal ce-și duce veacul prin tunelele despre care se spune că o leagă de mare e găsit fără viață pe cupola ei, cu trupul brăzdat de tăieturi. Trei muncitori de pe șantierul unui bloc ce urmează să fie înălțat peste cazemată dispar fără urmă unul după altul. Inspectorul Adamescu este infiltrat în zonă pentru a ancheta sub acoperire straniile evenimente. Sub pojghița realității mizere a unui mic cartier de la malul mării, tânărul polițist descoperă o lume fabuloasă, populată de personaje ca Olube, Borhot, Litoi, Baban, Turcoaica, femeia fără vârstă, sau Coco, proxenetul fără buze. Poveștile lor fantastice conturează treptat istoria bătrânei fortificații, asupra căreia pare să plutească un blestem și a cărei influență asupra lumii ce o înconjoară este departe de a fi luat sfârșit.
„Din momentul în care necunoscutul Tudor Ganea a dat gata cea de a doua povestire consecutivă (și impecabilă) la Cursul de scriere creativă, am avut o revelație. Tonul sigur, stăpânirea cuvintelor, complicația clară și subtilă a subiectului, viteza cu care patina pe suprafața alunecoasă a textului, fără să cadă în ridicol sau emfază, senzația de plin și gol pe care izbutea s-o transmită, amestecând timpurile, realitatea, amănuntele, mi-au spus că am de a face cu un fenomen. Tudor Ganea e stăpânul unui domeniu. Și-a construit o lume fantastică, dar pipăibilă și recognoscibilă, până în momentul în care misterul tulbura apele, în perimetrul Constanței și al mării. Acolo se plimba, fără să perceapă realitatea înconjurătoare și fără să elibereze secrete întunecate, personaje memorabile. Fiecare are o identitate precisă, fiecare are o poveste care trebuie spusă – deși nu o să știi niciodată care e adevărul adevărat. Acest debut ar trebui notat de critică în carnețelul de bal. E un mare talent.” (Florin Iaru)
„Tudor Ganea surprinde prin faptul că, deși aflat la prima carte, stăpânește perfect tehnicile narative, are tensiune, ritm, povestește cu forță și, mai ales, știe cum să gliseze în chipul cel mai natural elementele fantastice în real (sau invers) într-o lume a cărților tot mai invadate de un neorealism sufocant. O carte care merită din plin să fie citită, un autor care cred că va avea o frumoasă carieră literară.” (Răzvan Petrescu)
Tudor GANEA (n. 1983, Bucureşti) este arhitect. A debutat cu romanul Cazemata (Polirom, 2016, 2019; tradus în 2020 în limba franceză), pentru care a primit premiul „Tânărul prozator al anului 2016” în cadrul Galei Tinerilor Scriitori, premiul pentru debut al revistei Observator cultural şi premiul „Nepotu’ lui Thoreau” (debut) şi a fost nominalizat la Premiile Uniunii Scriitorilor (debut). În 2017 i‑a apărut cel de‑al doilea roman, Miere (Polirom), distins cu premiul „Tânărul prozator al anului 2017”. Tot la Editura Polirom a publicat romanele Porci (2018), nominalizat pe lista scurtă a Premiului Uniunii Europene pentru Literatură 2019, şi 8 (2019). Romanul Cântecul păsării de plajă (ediţia I, Polirom, 2021) a fost nominalizat la premiile Radio România Cultural, categoria proză, 2022, şi Observator cultural, categoria proză, 2022. Fragmente din romanele sale au fost traduse în maghiară, turcă, italiană, franceză, spaniolă şi engleză.
Colecția „Ego. Proză”, coordonată de Lucian Dan Teodorovici, împlinește anul acesta 20 de ani de existență. Au fost publicate peste 250 de titluri și aproximativ 150 de autori. Lista titlurilor apărute, aici.