Luni, 11 noiembrie 2024, de la ora 17.00, în Sala Perpessicius a Muzeului Național al Literaturii Române din București, au fost decernate Premiile AgențiadeCarte.ro pentru anul editorial 2023. Juriul format din scriitorii Dan Mircea Cipariu, Florin Iaru și Cristian Teodorescu a premiat următoarele cărți: ”Introducere în Poezie” de Ion Mureșan, Editura Charmides – Cartea de Poezie a anului 2023; ”Raluca nu s-a culcat niciodată cu Tudor” de Cristina Chira, Editura Polirom, și ”Miere neagră” de Dan Pleșa, Editura Vellant – Cartea de Proză a anului 2023; ”Bilete de favoare” de Al. Cistelecan, Editura Charmides –Cartea de Critică literară /Istorie literară /Teorie literară a anului 2023; ”Trei săptămîni în Atlas” de Marius Chivu, Editura Humanitas, și ”Zvonuri despre sfîrșitul lumii. București”, 1944-1953, de Stelian Tănase, Editura Corint – Cartea de Eseu / Publicistică / Memorialistică a anului 2023. Diplomele și identitatea vizuală a Premiilor AgențiadeCarte.ro au fost realizate de artistul vizual Mihai Zgondoiu. Amfitrionii evenimentului au fost Dan Mircea Cipariu și Ioan Cristescu.
Evenimentul a fost deschis de amfitrionul Dan Mircea Cipariu: ”O seară fastuoasă! – vă spune Dan Mircea Cipariu. Sub genericul: betoniștii, macaragii, fierarii, vin artiștii, pleacă lăutarii, de Traian T. Coșovei, prezentăm Premiile AgențiadeCarte.ro pentru anul editorial 2023. Juriul acestei ediții este format din domnul Florin Iaru, domnul Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu. Amfitrionii acestei seri sunt domnul Ioan Cristescu și Dan Mircea Cipariu, cel care vă vorbește acum.
Premiul pentru cartea de poezie a anului 2023 este acordat domnului Ion Mureșan. După cum ați observat, AgențiadeCarte.ro a publicat cronici pentru toate cărțile premiate. Important este că mulți dintre cei care au scris despre această carte, Introducere în poezie (Editura Charmides, 2023), au vorbit despre rezonanța poeziei lui Ion Mureșan la real, doar că cei care au citit această carte nu și-au dat seama de un lucru extrem de subtil și de provocator. Ion Mureșan reușește ceva cu totul spectacular, adică se folosește de cheile realului pentru a crea propria lui mitologie, pentru a crea lumi posibile. Vreau să spun că poezia lui, care, desigur, este prizată, ar fi meritat o receptare critică pe măsură. E o carte care lasă un spațiu hermeneutic deschis, fiindcă el chiar creează niște mitologii poetice subiective, fiindcă vorbește despre ceva inaparent, având totuși posibilitatea de a intra într-o transă, de ducere a lumii posibile spre o zonă în care poeticul își găsește cei mai mulți germeni.”
Ion Mureșan: ”Vă mulțumesc, pentru mine o definiție a poeziei este că poezia face invizibilul vizibil și vizibilul invizibil.”
Florin Iaru: ”Cristina Chira mi-a fost cursantă, una dintre cursantele favorite. Știți cum se întâmplă? Aduni niște oameni care visează să scrie și printre ei vezi că unora le merge mașinăria și că acolo e ceva. Scriitorul de proză este cel care vede lumea altfel, un scriitor mediu vede lumea așa cum vrea cititorul să fie văzută, un scriitor bun are un punct de vedere care mă interesează pentru că e diferit. Cartea Cristinei, Raluca nu s-a culcat niciodată cu Tudor, are un titlu care a produs mai multă gălăgie decât cartea, acel niciodată este de fapt definiția felului în care ea spune poveștile. Cu toții am avut, avem eșecuri, iar mintea noastră nu acceptă niciodată realitatea, noi încercăm să reformulăm astfel încât să iasă bine. Acest niciodată este refuzul lucrurilor care s-au întâmplat și proiectarea lor într-o lume în care slăbiciunile mele sunt posibile fără un dezastru. Cristina propune un lucru care interesează pe orice cititor de proză, propune un soi de nesiguranță, de neliniște, acesta fiind un lucru care îmi dă conștiința unui om care scrie. Un scriitor care caută și e nesigur înseamnă că pune la bătaie tot ce nu știe în încercarea de a cunoaște. Felicitări, Cristina!”
Dan Mircea Cipariu: ”Mă bucur că este alături de noi Gabriela Adameșteanu, care este de asemenea o premiantă AgențiadeCarte. Acuma îl voi ruga pe Cristian Teodorescu să spună câteva cuvinte memorabile despre Dan Pleșa.”
Cristian Teodorescu: ”Dan Pleșa scrie de fapt despre o generație, generația decrețeilor. Unul dintre acești decreței, la ce se gândește el, în calitatea lui de copil dorit, se gândește să-l omoare pe Ceaușescu și ne povestește cum a ajuns el la concluzia că trebuie să facă chestia asta. Avem de-a face cu o perioadă pe care cu toții o cunoașteți foarte bine, chiar și cei mai tineri o știu de la părinții lor, perioada ultimilor ani ai lui Ceaușescu și ai României sub Ceaușescu și, ca dată precisă, ultimul Congres al PCR. Textul îl apropie pe Dan Pleșa de congenerii mei optzeciști, are același tip de observație, doar că el este un nostalgic al optzecismului, stilistic, având trimiteri către optzecism dinspre perioada în care scrie. O să vă placă romanul Miere neagră, sunt convins, și veți vedea că o dată cu Dan Pleșa a mai apărut un romancier în literatura română. Felicitări, Dan Pleșa!”
Dan Pleșa: ”Din clasa a patra nu am mai luat un premiu, am luat doar diplome de participare și ceva mențiuni. Nu din falsă modestie prima oară am vrut să refuz premiul, pentru că prietenia mea cu Dan Mircea Cipariu durează de 35 de ani, dar m-am gândit n-ar trebui să refuz acest premiu ca editor și până la urmă orice scandal poate face cartea mai vizibilă. Iar premiul nu l-am primit eu, l-a primit cartea. Vă mulțumesc!”
Dan Mircea Cipariu: ”Mi se pare că Bilete de favoare nu este doar o carte de critică, istorie și teorie literară, pentru că autorul de fapt își duce până la capăt programul său literar. Sunt 17 autori despre care scrie Al. Cistelecan, am scris și în cronica de pe AgențiadeCarte despre cei cu care am rezonat mai mult. Cert este că e o carte admirabilă și îl felicit pe Al. Cistelecan pentru premiu!.”
Al. Cistelecan: ”Există zile în care lumea pare gentilă și primesc premiul ca pe un gest de gentilețe. Vă mulțumesc mult!”
Florin Iaru: ”Marius Chivu e nu numai un scriitor, dar și un profesor de „scriere creativă”. Prin urmare, cartea lui, Trei săptămîni în Atlas, joacă și pe scena prozastică modernă, îmbinînd tactici și strategii literare sofisticate cu datele concrete. Trebuie spus, de la bun început, că autorul își ia cititorul ca partener de drum, punînd textul la timpul prezent. Astfel încît relatarea pare să se desfășoare concomitent cu actul lecturii. Cum s-ar zice, aterizăm intempestiv în Casablanca, ne întîlnim cu (se putea altfel?) eternul Mustafa, care face oficiile de gazdă. Oaspeții, drumeții sînt sfioși și prudenți. Unde se încheie politețea și unde începe fundamentalismul? Dar Casablanca pînă unde se întinde? Cîți locuitori are? Zece milioane? Nouă? Dar noi unde locuim? La periferie? Ce e aia periferie, de unde începe și unde se termină? Îl felicit pe Marius Chivu pentru premiu!”
Cristian Teodorescu: ”Stelian Tănase scrie în cartea premiată de noi despre zvonurile care circulau în București în perioada anilor 1940. E aici deopotrivă vizibil talentul de prozator al lui Stelian Tănase care construiește un personaj formidabil, personajul colectiv al bucureșteanului, care în 1944 spera să se termine cu dictatura mareșalului Antonescu și să înceapă o viață normală. Acest personaj bucureștean descoperă treptat că oamenii partidului comunist sunt capabili de cele mai ticăloase și mai nesăbuite măsuri politice. De la arestări până la împușcarea colegilor de partid. Imaginea aceasta de până în 1953, când moare Stalin, îți rămâne în cap și datorită istoricului Stelian Tănase, dar mai ales datorită talentului de romancier. Stelian Tănase dovedește că în istorie ai nevoie de talent de romancier, dar scriind cartea dovedește și că ai nevoie de o acribie de sta la distanță, de a fi istoric obiectiv și nu pot decât să-l felicit!”
Premiile AgențiadeCarte.ro au fost organizate de asociația Euro CulturArt, în parteneriat cu Muzeul Național al Literaturii Române din București și cu sprijinul financiar al Ministerului Culturii. Partener media: Radio România Cultural.
Tudor VOICU
Foto: Mihaela PETRE
Bună seara. Criteriul pentru alegerea premianților a fost strict după numărul de voturi sau s-a mai ținut cont și de altceva? Mulțumesc.