spot_img

Pescăruşul de Cehov, la FNT, ediţia 2024

În cadrul Festivalului Naţional de Teatru, ediţia 2024, ce s-a desfăşurat sub egida dramaturgiei şi a autorilor clasici, dar şi contemporani, au fost selectate piese din operele lui Shakespeare, Ibsen, Cehov, Pasolini, Matei Vişniec, Georg Büchner, Schiller, Camus, Marivax, Gogol, Strindberg, Eugen Ionesco, adaptate şi puse în scenă de regizori români şi străini şi produse de teatre din Bucureşti, Piatra-Neamţ, Timişoara, Constanţa, Cluj-Napoca, Sfântu Gheorghe, Craiova, Iaşi, Germania, Marea Britanie, Polonia, Chişinău etc.   

Teatrul Nottara a găzduit spectacolul „Pescăruşul” de Cehov, producţie a Teatrului Tineretului din Piatra Neamţ, regizat de Christian Benedetti din Franţa, într-o viziune scenografică minimalistă – un panou, o canapea, o masă şi zece scaune -respectând dorinţele autorului rus, citat de Evtikhi Karpov în volumul Cehov în amintiri („Ştii, aş vrea ca cineva să-mi joace piesele într-o manieră foarte simplă”). Atât decorurile, cât şi costumele obişnuite, de stradă, din zilele noastre nu au surprins publicul, familiarizat cu astfel de interpretări, dar au fost incitaţi de faptul că, parcă, nimic, în afară de dialoguri şi numele personajelor, nu reproducea atmosfera cehoviană de sfârşit de secol XIX, aceea de la conacul aşezat pe malul lacului, unde se desfăşoară conflicte romantice şi iubiri neîmplinite. Christian Benedetti nu a intenţionat să ofere o viziune regizorală complexă, cu decoruri, proiecţii, light design, coloană sonoră originale, ci să ilustreze şi să accentueze mesajul piesei, acela al unor vieţi fade, surpate şi încercarea de a fi salvate prin iubire, punând accent pe dialog. Poate că această variantă regizorală nu le-a împlinit aşteptările spectatorilor de a fi umiţi, provocaţi, deoarece unii au plecat în timpul spectacolului, alţii, lângă mine, au aţipit sau au butonat pe telefon. Un alt lucru pe care nu l-au înţeles a fost viteza cu care unii actori vorbeau, o viteză nespecifică, în contrapondere cu ceilalţi care au jucat firesc, artistic, dar toţi dovedind abilităţi interpretative deosebite. 

Scriu o piesă pe care probabil nu o voi termina pâna la sfârșitul lui noiembrie. O scriu nu fără plăcere, deși mă tem de convențiile scenei. E o comedie, există trei roluri pentru femei, șase pentru bărbați, patru acte, peisaje (priveliștea unui lac), o mulțime de conversații despre literatură, puțină acțiune, multă iubire”, mărturiseşte Cehov într-o scrisoare din 1895 cu privire la intenţiile sale asupra piesei „Pescăruşul”.


Acţiunea are loc într-o zonă rurală, la moşia unui fost angajat guvernamental, Sorin, fratele actriţei Arkadina, aflată aici într-o scurtă vacanţă cu iubitul ei, scriitorul Trigorin, şi pentru a asista la prezentarea unei piese de teatru, scrisă şi regizată de fiul ei, Treplev. Este teatru în teatru, în care Konstantin Treplev, încercând să-şi afirme identitatea artistică, prezintă aici, la moşie, una dintre piesele lui inovatoare, în rolul principal fiind distribuită Nina, femeia de care este îndrăgostit, fără ca ea să-i împărtăşească sentimentele, la rându-i iubindu-l pe Trigorin, însoţitorul mamei lui Treplev. De fapt, toate iubirile din piesa lui Cehov sunt relaţii sentimentale eşuate, deoarece profesorul Medvedenko o iubește pe Mașa, fiica administratorului moșiei, Mașa este îndrăgostită de Treplev, care, la rândul lui, o curtează pe Nina. Pentru fiecare, toate frământările, tristeţile, dezamăgirile reprezină o căutare de sine ce se manifestă prin iubire, prin artă, reflectând profilul personajelor, al speranţelor şi idealurilor lor. Piesa lui Kostea Treplev este un eşec, iar pescăruşul ucis de el şi dăruit Ninei este mesajul  distrugerii viselor lui de iubire şi realizare artistică. La final, Treplev rupe în bucăţi numeroase foi de hârtie în patru bucăţi, simbol al dificultăţii de a-şi împlini visul,   de a ajunge un scriitor celebru şi original.

„Am fost atât de ticălos, încât am tras în acest pescăruş (…), în curând şi în acelaşi fel mă voi omorî şi eu”. Monologurile şi dialogurile actorilor reflectă modul în care personajele înţeleg arta şi iubirea, libertatea, dezamăgirea, suferinţa, într-o permanentă căutare a propriei identităţi. 

Anton Pavlovici Cehov (n.1860 – d.1904) a fost un medic, prozator și dramaturg rus. Piesele sale sunt montate şi prezentate în teatrele din România de peste 100 de ani, iar mari regizori ca Lucian Pintilie, Andrei Şerban, Cătălina Buzoianu, Vlad Mugur, Tompa Gabor au pus în scenă, în variante originale, operele lui Cehov. S-a născut în Taganrog, un oraş de la Marea Azov. După studiile de medicină (1879 -1884), profesează ca medic în jurul Moscovei. Publică proză, piesele Unchiul Vania, Trei surori, Livada de vişini, Pescăruşul – peste 35 de piese de teatru – povestiri, nuvele, schiţe umoristice. În 1904, moare de tuberculoză pulmonară în sanatoriul de la Badenweiller, în Germania. 

Christian Benedetti, născut în1958,  la Marsilia, este profesor, actor de teatru, film, televiziune şi a regizat 50 de spectacole după autori ca Moliére, Strindberg, Molnar, Büchner, Eisentein, Colic, Sofocle ş.a. Are numeroase montări în Italia, Serbia, Bulgaria, România, Marea Britanie, Belarus.

Maria DOBRESCU

Articole recomandate

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Sunt permise comentariile oricărei persoane, fără discriminări pe criterii de rasă, sex, etnie, opţiune şi apartenenţă politică sau religioasă. Limbajul vulgar şi trivial în subsolul textelor nu este permis. Nu sunt permise opiniile calomnioase rasiste/şovine/xenofobe. Nu sunt permise atacuri la persoană în subsolurile textelor, ele sunt exclusiv pentru comentarii, critică literară, păreri despre text, dezbateri, etc. În caz contrar, ele vor fi scose din baza de date, fără nici o explicaţie din partea AgentiadeCarte. ro

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2023

De 14 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2023, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2023, dar și propriile preferințe ale editorilor, colaboratorilor și cititorilor noștri. Astfel, propunem 76 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2023: 25 de cărți de poezie, 31 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2024, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile sunt în valoare de 5000 lei. 

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2022

De 13 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2022, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași, Ficțiunea OPTm și Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 85 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2022: 30 de cărți de poezie, 30 de cărți de proză, 10 cărți de critică, istorie și teorie literară, precum și 15 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2023, ora 23.00. Juriul Premiilor AgenţiadeCarte.ro este compus din scriitorii Florin Iaru, Cristian Teodorescu și Dan Mircea Cipariu (președintele asociației Euro CulturArt). Juriul va anunța, după închiderea votului pe agentiadecarte.ro, printr-un comunicat de presă, câștigătorii. Premiile, în valoare de 5000 lei, sunt finanțate de Ministerul Culturii.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2021

De 12 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2021, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 71 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2021:  30 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 11 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2022, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2020

De 11 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2020, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Observator Cultural, Ziarul de Iași și Gala Tinerilor Scriitori, dar și propriile preferințe ale editorilor și colaboratorilor noștri. Astfel, propunem 74 de titluri pe care le considerăm semnificative pentru anul editorial 2020: 31 de cărți de poezie, 20 de cărți de proză, 10 cărți de critică literară, istorie literară și teorie literară, precum și 13 cărți de eseu, publicistică și memorialistică. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2021, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului. (Dan Mircea Cipariu)

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2019

De 10 ani, AgențiadeCarte.ro propune un top anual al celor mai bune cărți. Pentru anul editorial 2019, echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. Astfel, propunem câteva titluri pe care le considerăm semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Cititorii AgenţiadeCarte.ro pot vota și comenta titlurile alese de noi. Votul este deschis până la 31 august 2020, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2018

În anul editorial 2018, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, Iocan și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 31 august 2019, ora 23.00. După închiderea votului, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi ale publicului și ale unui juriu desemnat de Asociația Euro CulturArt. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2017

În anul editorial 2017, au fost publicate câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2018, ora 23.00. Pe 31 august 2018, de Ziua Limbii Române, într-un eveniment public, AgențiadeCarte.ro va premia cărțile ce vor întruni cele mai multe voturi. Vom acorda câte un premiu pentru fiecare secțiune a topului.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRȚI ALE ANULUI 2016

Anul 2016 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural și Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 27 august 2017, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2015

Anul 2015 a propus câteva titluri semnificative pentru o viitoare istorie a literaturii române contemporane. Echipa AgenţiadeCarte.ro a scanat nominalizările pentru Premiile Radio România Cultural, Observator Cultural, România literară, Gala Tinerilor Scriitori, dar şi propriile preferinţe ale editorilor. A rezultat o listă de propuneri pe care cititorii AgenţiadeCarte.ro o pot vota, comenta şi critica. Votul este deschis până la 15 mai 2016, ora 23.00.

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

(S)TOP CELE MAI BUNE CĂRŢI ALE ANULUI 2010

Cotidianul cultural AgenţiadeCarte.ro este membru al Asociației Publicațiilor Literare și Editurilor din România (APLER)

 

Publicaţie culturală finanţată cu sprijinul Ministerului Culturii.

ISSN: 2248 – 1508