”Lista” de Yomi Adegoke este un roman actual care explorează complexitatea relațiilor moderne pe fundalul universului mediatic londonez aflat într-un ritm de viață foarte alert.
Acțiunea se concentrează în jurul Olei Olajide, o jurnalistă feministă de prestigiu logodită cu Michael, un antreprenor de succes. Din exterior, relația lor pare perfectă, iar cei doi sunt considerați un cuplu puternic atât în viața personală, cât și în cea profesională. Însă totul se destramă atunci când numele lui Michael apare pe o listă anonimă online care circulă pe rețelele de socializare și acuză mai mulți bărbați de comportament sexual inadecvat. Această listă le bulversează total și iremediabil viețile.
Viața Olei este axată pe carieră. Cu toate acestea, logodna cu Michael și viitoarea nuntă sunt momente importante pentru ea. În calitate de jurnalist, Ola știe cât de puternică poate fi opinia publică, dar când propria sa viață este afectată de natura publică a listei, se simte sfâșiată între înțelegerea sa profesională și experiența personală. Chiar dacă acuzațiile sunt anonime și neverificate, baza de încredere a relației Ola-Michael este distrusă.
La începutul romanului, Michael este prezentat ca un partener fermecător și, aparent, ideal. Succesul său profesional îl face să fie preocupat de menținerea unei reputații bune. Acuzația împotriva lui are un impact profund devastator asupra vieții sale personale și profesionale. Michael se confruntă cu un sentiment de izolare, pe măsură ce oamenii încep să se îndepărteze de el. El experimentează frustrare, furie și, poate, un sentiment de trădare pe măsură ce viața sa se destramă din cauza unui lucru pe care, în opinia sa, nu l-a făcut. Față de Ola reacționează evaziv: nu se confruntă direct cu acuzațiile, le neagă dar într-un mod netransparent. Este incapabil de a-i oferi Olei siguranța emoțională de care ea are nevoie.
Romanul descrie social media ca o forță periculoasă și extrem de puternică, având în vedere capacitatea de a răspândi rapid informații, de a genera judecăți publice și de a estompa granițele dintre adevăr și zvonuri. În carte, social media acționează ca un tribunal al opiniei publice, în care oamenii sunt judecați nu pe baza unor investigații sau dovezi legale, ci pe baza unor acuzații virale. De îndată ce numele lui Michael apare pe listă, publicul începe să presupună vinovăția sa fără să cunoască faptele. Acest „proces prin social media” poate provoca daune ireversibile reputației, carierei și relațiilor unei persoane. Pentru Michael, simpla acuzație este de ajuns pentru a i se distruge viața, indiferent dacă este adevărată sau nu.
Lista care îl acuză pe Michael de comportament sexual inadecvat este anonimă. Pe de o parte, acest caracter oferă o platformă pentru victimele care se simt prea speriate pentru a se prezenta public. Pe de altă parte, permite ca acuzațiile să fie făcute fără responsabilitate sau dovezi. Acest anonimat îi lasă pe cei acuzați, precum Michael, într-o poziție delicată, în imposibilitatea de a-și confrunta sau de a-și respinge acuzatorul în mod direct. Lipsa de transparență nu permite cunoașterea întregii povești, sporind sentimentul de incertitudine și de nedreptate.
Romanul abordează, în plus, fenomenul culturii anulării, în care utilizatorii rețelelor sociale pot „anula” în mod colectiv pe cineva pe baza unei fapte percepute ca fiind greșită. În cazul lui Michael, acuzația duce la o formă de ostracizare socială. Cultura anulării poate fi o sabie cu două tăișuri: îi împuternicește pe indivizi să îi tragă pe alții la răspundere, dar are și potențialul de a distruge vieți fără un proces sau o investigație corespunzătoare.
În roman, unul dintre cele mai periculoase aspecte ale social media este permanența sa. Odată ce numele lui Michael apare pe listă, el este legat pentru totdeauna de acuzație. Chiar dacă ar fi fost exonerat, amprenta digitală rămânea, afectându-i reputația pe termen lung. Pentru persoana acuzată, consecințele psihologice ale expunerii publice pe rețelele de socializare pot fi imense. Michael se confruntă cu izolare, anxietate, depresie și chiar gânduri de sinucidere.
Social media îi împinge pe oameni să ia atitudine față de probleme controversate fără a înțelege pe deplin nuanțele. Ola simte această presiune în calitate de logodnică a unui bărbat acuzat de comportament inadecvat. Ea se confruntă cu conflictul dacă să fie alături de Michael sau să se distanțeze public de el. Publicul și lumea online se așteaptă ca ea să adopte rapid o poziție, ceea ce îi sporește povara emoțională.
Lecția generală oferită de roman se concentrează pe fragilitatea adevărului și a percepției în era digitală, împreună cu alegerile morale dificile pe care indivizii trebuie să le facă atunci când viața lor publică și cea privată se ciocnesc. Romanul arată, de asemenea, cum acuzațiile, fie ele adevărate sau nu, au un efect în lanț asupra tuturor părților implicate. Viața lui Michael este distrusă, relația și cariera Olei sunt în pericol, iar amândoi se confruntă cu un nemilos scrutin public.
Cristina POTERĂȘOIU
„Un roman puternic… Adegoke oferă o imagine profundă și adesea înfiorătoare a puterii rețelelor de socializare, evidențiind graba de a judeca din mediul online și granițele volatile dintre vinovăție și nevinovăție.“ – THE GUARDIAN
„Un coșmar social captivant.“ – THE OBSERVER
Lista, Editura Trei, 2024, 432 pagini.
Traducere din limba engleză de Anca Bărbulescu.
Yomi Adegoke, jurnalistă și scriitoare britanică de origine nigeriană, a publicat articole pentru „The Guardian”, „The Independent” și „British Vogue”. A fost gazda podcastului „Women’s Fiction Prize”. În anul 2021 a fost inclusă pe lista „Forbes 30 under 30”. „Evening Standard”a apreciat-o drept una dintre cele mai influente persoane din Londra. Lista (2023) este romanul ei de debut.
Cristina Poterășoiu este redactor și traducător. A scris, coordonat și implementat trei proiecte câștigătoare în cadrul programului de traduceri literare Europa Creativă al Uniunii Europene (2018-2023). A fost Director Executiv al Asociației Editorilor din România. A scris numeroase articole în publicații literare. În prezent, este Director de Program la Editura Ars Libri. Este membru al Societății de Gestiune pe Drepturi de Autor OPERA SCRISĂ.RO.