În perioada 18-27 octombrie 2024, o nouă ediţie a Festivalului Naţional de Teatru, cea cu numărul 34, se desfăşoară la Bucureşti. În toţi aceşti ani, artele spectacolului au evoluat fabulos, căpătând autoritate, performanţă şi celebritate, în contextul unei dezoltări spirituale, aliniate la standardele celor mai înalte valori de creativitate. Festivalul Naţional de Teatru confirmă sintetic, an de an, normalitatea şi renumele actului artistic al scenei româneşti.
Teatrologii Mihaela Michailov, Călin Ciobotari și Ionuț Sociu au structurat Festivalul din acest an în jurul ideii şi temei „Dramaturgiile posibilului”, prin care nu mai sunt prezentate cele mai bune spectacole ale stagiunii precedente, ci se concentrează pe componente curatoriale, precum: Dramaturgia ca element decisiv al spectacolului, Capacitatea spectacolului de a structura o estetică atent definită, Principiul reprezentativității, Geografii de creație, FNT ca observare și încurajare a potențialului creator în raport cu dramaturgii diverse, Echipele de creație și vocea lor colectivă în valorizarea dramaturgiilor actuale, Deschiderea către interdisciplinaritate, Al patrulea curator: publicul. Cei trei curatori au încercat să promoveze fondul bogat al dramaturgiei şi să-l integreze în spaţiul unei estetici unitare, să evidențieze frumosul în structuri bine închegate, care consolidează personalitatea spectacolului, unicitatea lui, calitatea de produs artistic cu o semnătură recognoscibilă vizual, senzorial, conceptual. Numărul mare de reprezentaţii este echilibrat, fiind alcătuit din producţii ale teatrelor bucureştene ce însumează o treime din Festival, şi cele din restul ţării şi din străinătate, care pun în valoare diversități regional-teatrale. Cei trei specialişti au gândit o estetică a interdisciplinarităţii care valorifică relația teatrului cu artele vizuale, filmul, dansul, muzica şi tehnologia. Ei consideră că al patrulea curator el echipei este însuşi publicul de care ţin cont, încercând să-i satisfacă aşteptările şi exigenţele, elemente ce pot influența, printre altele, parcursul teatrului în viitor.
Programul FNT 2024 este vast şi divers, alături de piesele de teatru, vor avea loc ateliere pentru publicul tânăr, desfășurate în grădinițe, școli, licee și universități. Va continua modulul de spectacol-lectură care va evidenţia formule dramaturgice variate, prin propunerea unor texte din Germania, Portugalia și România, urmând a fi regizate de tinere regizoare și regizori. Multe alte evenimente conexe se regăsesc pe agenda Festivalului, precum Dezbaterile FNT ce vor pune accentul pe abordări dramaturgice novatoare, pe felul în care analiza dramaturgiei locale se reflectă în paginile unor reviste de specialitate, pe căutări regizorale în raport cu dramaturgii locale etc., lansări de carte la Librăriile Cărtureşti, coproducţii, performance-uri, formule artistice interdisciplinare, concepute şi realizate împreună de artişti austrieci, români şi colegi europeni. Va fi lansată o nouă ediţie în peisajul cultural, expoziţia Bucharest Scenography Biennale, ce urmărește să revitalizeze și să valorifice istoria Trienalei de Scenografie de la București, eveniment ce s-a desfășurat timp de nouă ediții, din 1967 până în 1992. Anul 2024 marchează reluarea acestei importante expoziții de schițe, machete, obiecte, costume și decoruri reale, într-un nou format cu o importantă componentă internațională.
Programul FNT 2024 este foarte bogat şi include prezentarea a peste 40 de spectacole ce se vor juca în 20 de instituții din București, spectacole realizate de teatre din Constanţa, Cluj-Napoca, Sfântu Gheorghe, Craiova, Iaşi şi, desigur, Bucureşti. Sunt invitate, de asemenea, teatre din Germania, Polonia, Paris. Vă prezentăm aleatoriu câteva dintre titlurile acestor spectacole din Festival: A douăsprezecea noapte, 10 lucruri pe care le-am pierdut la Festivalul de la Mamaia, Hamlet, Mobilă şi durere, Oedip, Anatomia unei sinucideri, Antologia dispariţiei, Hedda Gabler, Dincolo de tandreţe, Ex, Două ore cu pauză, Falsa servitoare, Pescăruşul, Pietonul aerului, Maria Stuart, Pericles, Revizorul, Woyzeck, Teorema, Victimele datoriei şi multe altele, ale căror regie si distribuţie le găsiţi în programul complet şi descris în amănunt pe site-ul UNITER.
O componentă specială este dedicată regizorului Silviu Purcărete, prin care UNITER și FNT marchează 50 de ani de creație teatrală ai celebrului artist, carieră recunoscută în țară şi în lume. Acum, vor fi prezentate O tragedie veninoasă, după Women Beware Women de Thomas Middleton, producție a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” Iași și Lexiconul amar de Sebastian-Vlad Popa și Laur Cavachi, după „Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte”, o producție a Teatrului Odeon, București. Evenimente conexe vor marca, de asemenea, activitatea prodigioasă a regizorului: o expoziție și prezentarea unor volume dedicate creației sale.
Ne dorim să fim alături, în sălile de spectacol, la acest festin artistic, Festivalul Naţional de Teatru, ediţia 34, unde noi, aşa cum au gândit curatorii, să fim al patrulea curator şi personaj într-o manifestare artistică magnifică şi grandioasă.
Maria DOBRESCU