Changing Environments
Ars Electronica Garden Exhibition/ POSTCIPY, Subsol, Saulenhalle, Linz
Sebastian Comănescu și Marina Oprea
Curatoare: Anca Boeriu și Andreea Boeriu
4-8 septembrie 2024
Neo Art Connect – NAC, prima anuală de artă și știință din România, participă în premieră la Festivalul Ars Electronica, unul dintre cele mai prestigioase evenimente internaționale de artă, tehnologie și societate, între 4 și 8 septembrie, în Linz, Austria.
Expoziția prezentată în cadrul festivalului, Changing Environments, este curatoriată de Anca Boeriu și Andreea Sandu și propune un dialog între două dintre instalațiile artiștilor câștigători ai Burselor NAC 2024, Sebastian Comănescu și Marina Oprea.
Conceptul curatorial și cercetările artistice explorează relația om-natură-societate și impactul pe care îl resimțim la nivel individual și comunitar, cauzat de utilizarea excesivă a tehnologiei sau distrugerea mediului înconjurător, lucrările punând sub semnul întrebării granițele dintre artificial și natural.
Thigmonastic Specimen 001 de Sebastian Comănescu și Ourcelium de Marina Oprea, sunt două dintre cele cinci proiecte câștigătoare ale Burselor NAC 2024, susținute de BRD- Grupe Societe Generale, selecționate de juriul format din Christl Baur, Președinte, Directoare a Festivalului Ars Electronica , Horea Avram, istoric de artă și curator, Mihai Zgondoiu, artist și curator, Anca Boeriu, artist și profesor în cadrul UNArte București, Andreea Sandu, manager cultural, curator și inițiator al NAC.
Participarea la această manifestare ce transformă orașul Linz într-un hub al imaginației și creativității, marchează o etapă importantă pentru dezvoltarea internațională a platformei Neo Art Connect – NAC, prima rețea națională și Anuală de artă și știință din România, și este realizată cu sprijinul Institutul lui Cultural Român din Viena.
„Changing Environments” creează un spațiu de dezbatere din perspectiva socio-culturală a creatorilor și artiștilor care integrează, utilizează sau colaborează cu diverse domenii științifice și noi tehnologii. Acesta abordează impactul resimțit la nivel individual, socio-economic și cultural ca urmare a schimbărilor majore din societatea contemporană, cauzate de dezvoltarea tehnologiei și a noilor IA prezente în majoritatea aspectelor vieții, precum și de schimbările climatice și de mediu, creând astfel noi perspective și speranțe.” Anca Boeriu și Andreea Sandu.
**********
NEO ART CONNECT (NAC) este prima Anuală de artă și știință din România, o rețea națională, care își propune să dezvolte o platformă culturală și de cercetare. Este organizată de Galeria Galateca și Asociația Culturală NeoArt România, inițiată în 2022. Cea de-a doua ediție a NAC a avut loc în perioada 10 mai – 31 august 2024, în 11 orașe, cu tema „Changing Environments”, detalii pe www.neoartconnect.ro.
Despre lucrări și artiști
Specimen thigmonastic 001 / Sebastian Comănescu
Prototip speculativ al unui organism simbiotic altoit pe un buștean
Proiectul interactiv explorează subtilitățile deconectării. Hibridul examinează pe separarea percepută(de noi) dintre natura și artificial, diferențiere care de cele mai multe ori oferă confortul unei atitudini inactive în ceea ce privește mediul. Natura a devenit un loc “vizitabil” , doar cu condiția părăsirii intenționate a mediului antropic. Specimenul, care desi la o prima vedere, pare ca a acaparat elementul natural, invita la o contemplare asupra micro-ecosistemului, incă viu, pe care acesta îl protejează.
Sebastian Comănescu este artist media / designer computațional cu o privire ascuțită pentru detalii și o pasiune pentru structuri complexe și fenomene naturale. Are o formație în arhitectură care completează experiența sa cu tehnologiile interactive. Se simte cel mai împlinit când lucrează la proiecte complexe și transdisciplinare. Își propune și speră să crească treptat scala și complexitatea proiectelor sale artistice.
Ourcelium / Marina Oprea
Instalație video (2 videoclipuri – 09:05 min, sunet), lut polimeric, rășină epoxidică, silicon
În era contemporană, în care influența umană este aparent dominantă, o realitate esențială este adesea umbrită de preocupările antropogene: adevărata specie dominantă a biosferei este regnul fungic. În timp ce omenirea rămâne închisă în limitele căutărilor sale individualiste și ignoră mecanismele subtile care guvernează ordinea ecologică, miceliul rămâne o emanație a tenacității tăcute, adaptat la cele mai neospitaliere manifestări ale excesului uman. Din ruinele culturii consumeriste și din traumele degradării ecologice, rețelele miceliene prosperă, țesându-și filamentele delicate printre detritusurile industriei umane.
Marina Oprea (n.1989) este o artistă care trăiește și lucrează în București. Lucrările sale pornesc de la o fascinație pentru observarea și deconstrucția modurilor în care se formează o identitate, fie că este vorba despre persoane, locuri, obiecte, în raport cu societatea patriarhală, lumea artei și/sau pozițiile sale personale. Proiectele sale sunt adesea colaborative și folosesc diverse medii artisticep recum arta performanței, obiecte gata făcute, video, arta peisajului sau instalații. A stârnit recent interes pentru tot ceea ce ține de fosile, ruine, rămășițele unora demult uitate, împreună cu teoriile transumaniste și speculațiile despre viitorul îndepărtat. Face parte din grupul de artiști Nucleu 0000.