Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu” la Chișinău sprijină organizarea Congresului Cadrelor didactice al AGIRo, care va avea loc în perioada 24-27 iulie 2024.
Organizat de Asociaţia Generală a Învăţătorilor din România (AGIRo) și Asociaţia Generală a Învăţătorilor din România, filiala Republica Moldova (AGIRoMd), în colaborare cu partenerii săi – Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu”, Primăria municipiului Chișinău, Direcția Generală Educație Tineret și Sport Chișinău, UN Women Moldova, Universitatea de Stat din Moldova, Liceul Teoretic „Gheorghe Asachi”, Chișinău, Casa Profesorului, Muzeul Național de Istorie a Moldovei și Muzeul Național de Istorie a orașului Chișinău – evenimentul se anunță a fi un pilon esențial în consolidarea comunității educaționale.
Programul Congresului va fi următorul:
24 iulie a.c. – Universitatea de Stat din Moldova, bloc central:
11.00-12.00 – Hol Regina Maria – cafea de bun-venit
12.00-14.30 – Aula Regina Maria, USM – Congresul Internațional al Cadrelor Didactice din România și al Cadrelor Didactice de Etnie Română de peste hotare – Conferința inaugurală a congresului:
Sesiunea 1: – Poduri educaționale: România și Republica Moldova, împreună pentru viitor
- Mariana MARIN – „AGIRo și AGIRoMd – o viziune comună pentru profesori tineri și cu experiență”;
- Viorel DOLHA – „Rolu profesorilor în promovarea la tineri a profesiei didactice”
Sesiunea 2 – Campanie de sensibilizare și informare privind profesia didactică
- Igor ȘAROV – „Universitatea de Stat din Moldova, o platformă de excelență în educația tinerilor și pentru tinerii ce doresc să îmbrățișeze domeniul Științe ale educației”
- Angela CUTASEVICI – „Investiții în educație: o prioritate pentru viitorul tinerilor din Chișinău”
- Monica BABUC – „Dezvoltarea parteneriatelor culturale prin educație”
- Pavel CERBUȘCA – „Unitate în diversitate sau educația ca pod între națiuni”
Sesiunea 3 – Moment artistic – elevele Liceului Teoretic „Gh. Asachi”, Chișinău
14.30-15.30 – Cafeneaua USM – Pauză de masă
15.45-16.45 – Aula Regina Maria, USM
Sesiunea 4 – Workshopuri: „Reziliența emoțională a cadrelor didactice tinere și a celor cu experiență: provocări și soluții”
- Rodica RUDEI – Workshop: Autocunoaștere și autoreflecție pentru susținerea emoțională a cadrelor didactice. Sfaturile experților pentru profesorii tineri;
- Geta BURLACU – Workshop: Strategii eficiente de gestionare a burnout-ului în mediul pedagogic și, în special, în rândul tinerilor profesori;
Sesiunea 5 – Panel de discuție „Soluții educaționale pentru provocările comune”
- Viorel DOLHA, România
- Inga APOLSCHI, Republica Moldova
- Margareta GHEORGHIȚĂ, România
- Oltița PRELUCĂ, România
- Ana PALII, Republica Moldova
- Adelina OLTEANU-STURZA, Ungaria
- Svetlana JITARIUC, Republica Moldova
25 iulie 2024 – IP Liceul Teoretic „Gh. Asachi”:
9.00-9.30 – IP Liceul Teoretic „Gh. Asachi”, Sala de festivități „Doina și Ion Aldea-Teodorovici” Sesiunea 6 – Vizitarea expoziției – „IP Liceul Teoretic „Gh. Asachi”, 160 de ani de la fondare”
9.30-11.00 – Salon cultural-pedagogic „profesorii – ambasadori ai culturii și identității românești”
Sesiunea 7 – Educația pentru cultură și identitate: provocări și soluții
- Andrei PAVALOI – șef al DGETS Chișinău – „Impactul cultural
al activităților educaționale”
- Mariana MARIN – „Metode de integrare a elementelor culturale
în curriculum”
- Dalia CÎRSTEA, România – „Rolul educației în formarea
identității naționale”
Sesiunea 8 – Educația românească din Republica Moldova: o poveste de succes cu origini la Liceul Teoretic „Gh. Asachi” din Chișinău
- Natalia BULAT – directoarea instituției „Liceul Teoretic „Gh. Asachi”, bastion al francofoniei și fortăreață a românismului”
- Lucia ARGINT, doctor în științe istorice, „IP Liceul Teoretic „Gh. Asachi” din Chișinău și formarea identității naționale la tineri”
11.00-12.00
Sesiunea 9 – Vizită de studiu în liceu „Implementarea de proiecte și inițiative inovatoare în instituțiile și comunitățile participante”
12.00-14.00
Sesiunea 10 – Masterclass „Cristina SCARLAT – sinergia dintre interpretare vocală și pedagogie”
- Cristina SCARLAT, fondatoare și profesoară la Studioul de vocaliști InTact-Art by Cristina Scarlat
Sesiunea 11 – Masterclass „Gabriel NEBUNU – expresivitate și emoție în interpretarea muzicii populare”
- Gabriel NEBUNU, interpret de muzică populară, profesor de educație muzicală la Liceul Teoretic „V. Alecsandri”, Chișinău
14.00-15.00 – Pauză de masă
15.00 – 16.00
Sesiunea 12 – Concurs „Avante, tineri profesori!” – 7 Comunități a câte 3 participanți
16.00-17.00
Sesiunea 13 – Biblioteca vie – în vizită la scriitorul Iulian FILIP, Clubul Literar „HOMO Aestheticus”
- Iulian FILIP, scriitor, membru al Uniunii Scriitorilor, doctor în filologie – „Educația prin ochi de poet: literatura ca forță modelatoare pentru tineri”
- Petronela Vali SLAVU, membru al Uniunii Epigramiștilor din România
17.30-18.30
Sesiunea 14 – Masterclass „Promovarea inovației și a competențelor noi”
- Violeta CERBA, directoarea CE „Violeta Kids Club” – „Grădinița de generație nouă: inovarea în educația timpurie pentru susținerea dezvoltării copiilor și integrarea tinerilor în cariera pedagogică”
- Natalia SLEPȚOV – „Digitalizarea procesului educațional: Implementarea unei platforme digitale pentru facilitarea învățării și sprijinirea tinerilor în cariera pedagogică”
26 iulie 2024 – Universitatea de Stat din Moldova, bloc central:
8.30-9.00 – Cafea de bun venit
9.00-12.00 – Întâlnirea în fața Arcului de Triumf
Sesiunea 15 – Pe traseul culturii: descoperă Chișinăul cu troleibuzul turistic. – Parteneriat cu Primăria municipiului Chișinău
Sesiunea 16 – Chişinău – centrul spiritual şi cultural al limbii române
∙ Muzeul de istorie al orașului Chișinău – Turnul de apă
∙ Monumentul „Doina și Ion Aldea-Teodorovici”
∙ Scările de granit – simbol al parteneriatului București-Chișinău
12.00-13.30 – Pauză de masă
14.00-14.30 – Aula Regina Maria, USM
Sesiunea 17 – Proiecte integrate de tip ILIADA în contextul disciplinelor istoria și limba română
14.30 -15.30
Sesiunea 18 – Aplicații ale Proiectelor integrate de tip ILIADA
Proiect nr. 1. „De la Telegraf la Telegram”
Proiect nr. 2. „Muzeul virtual”
Proiect nr. 3. „Podcast „Profesorii inspiră”
15.30 -16.00
Sesiunea 19 – Prezentarea produselor tip ILIADA în contextul disciplinelor istoria și limba română
16.00-17.00
Sesiunea 20 – Workshop „Reziliența emoțională începe cu drepturile noastre.”
- Arina ȚURCAN, avocată Centru de Drept al Femeilor
- Dr. Lucián Liviusz OLTEANU, conferențiar, Universitatea Gál Ferenc, Gyula
18.00 – 22.00
Sesiunea 21 – Educația ne unește: socializarea festivă a profesorilor.
- Ansamblul „Crenguța de iederă”
Sesiunea 22 – Prima ediție a festivalului „Love, Light & Music!”
27 iulie 2024 – Muzeul Naţional De Istorie A Moldovei:
09.00-11.00
Sesiunea 23 – Prezentare de carte ,,Pedagogie cu inimă”, autoare Mariana Marin
12.00-13.00
Sesiunea 24 – Expoziție – Bogăția sudului românesc – Vizită Muzeul Naţional de Istorie a Moldovei. Eveniment găzduit de Institutul Cultural Român „Mihai Eminescu” la Chișinău
Sesiunea 25 – Muzeul Național de Etnografie și Istorie Naturală
13.00 – 14.00
Sesiunea 26 – Rezoluția – Conferință de presă
- Organizatorii și Consiliul Director al AGIRo și AGIRoMd
14.00-15.00 – Rămas-bun