Aproape nimic sigur, de Robert Șerban (Rotonda). Broșată, 96 pag. Preț: 29 RON/119 MDL
„Sub un titlul înşelător, Aproape nimic sigur, Robert Şerban ne face părtaşi ai certitudinilor sale lirice. Poezia scrisă acum a atins un platou, o viteză de croazieră ce-i asigură robusteţea şi expresivitatea. Noutatea radicală adusă de acest volum constă în modificarea statutului confesiv al demersului poetic. Creaţia anterioară a lui Robert Şerban trăia din fervoarea amintirii, apropiate sau îndepărtate, supusă unui „tratament fabulatoriu” menit să confere lustru livresc unor întâmplări ce ţineau de intimitatea percepută adeseori pe latura visceralităţii ei. Acum, printr-un pas făcut în lateral, dar care, în ordinea valorii, e un pas înainte, poemul devine o reflecţie cu acute nuanţe filozofice, irigat de apele amniotice ale unei melancolii conştientă de propria precaritate. Prin repetate, neobosite răsuciri spre sine ale eului, tăria, forţa, amploarea sensului sunt potenţate de semi-tonurile unui vaier existenţial absorbit, la rândul lui, de eleganţa versului şi de subtilitatea modulării vocii.” (Mircea Mihăies)
Taglieatelli allegro, de Mina Decu (Rotonda). Broșată, 64 pag. Preț: 29 RON/119 MDL
„Volumul Minei Decu e o dublă desprindere (+ triplu tulup, cvasi-cvadruplu axel) în toate accepţiunile termenului: în primul rând, ca rite of severance, răsplătind ochiul atent şi cititorul disponibil emoţional cu un arc luminos de cerc de la apropierea emfatică la o distanţare empatică (câştigată şi menţinută, doar în aparenţă paradoxal, prin compasiune), dimpreună cu întreg haloul de hipertrofie senzorială al acestor stări liminale; în al doilea rând, o distanţare de formula minimalistă, metamorfozată într-una dintre cele mai mature, rafinate şi – totodată – persuasive poetici ale corpului din peisajul ultimilor n-zeci de ani. Deşi (dezamăgitor pentru mine!) filamentele de gluten cu preparare rapidă lipsesc cu desăvârşire în afara titlului, în cartea asta – şi mai ales, încă mai limpede în respiro-ul tăcut de după lectură – se găseşte ceva din magia filamentelor electrice de (nu foarte) demult: o incandescenţă blândă, stăpânită, remanentă.” (Florentin Popa)
„Natural, puternic, revigorant, come-back-ul Minei Decu se citeşte dintr-un foc, fără să lase pauze de respiraţie. Ca un espresso băut pe stomacul gol, te loveşte din plin, odată ce-ai luat şi ultima gură: totul se răstoarnă elegant peste tine, într-un flux vibrant de energie. Actual şi original, volumul Tagliatelle allegro te ia de mână şi ţi se aşază cuminte în stomac, ca o încărcătură enormă de confetti parfumate, propulsată direct dintr-un tun.” (Alex Frandeș)
Lumina citește chipul ca pe un text Braille, de Mihai Ignat (Rotonda). Broșată, 72 pag. Preț: 29 RON/119 MDL
„Mihai Ignat ne-a obișnuit cu volute ciudate între percepții intense și abstracții aproape insuportabile, între intimitatea introvertă, retractilă, evanescentă, și auto-expunerea tranșantă (în sensul că taie în carne vie). Cu arhitecturi ale versului în care întreruperile, electrocutante preț de o clipă, sunt imediat continuate într-o fluență pe cît de fascinantă pe atît de înșelătoare, ca în gravurile lui Escher. Dacă putem rezista în lumea lui este pentru că trăim într-o realitate în care, de mult ori, știm că nu putem ajungem la destinație, pe autostrăzile pe care sîntem în curs de a le parcurge, decît dacă, eventual, de la un punct încolo, le continuăm în imaginație…
De data aceasta, însă, el schimbă, temerar, regulile propriului joc. În spate cu o vastă experiență de dramaturg, își propune să decanteze esența sau să scoată la suprafață nucleul viu al unei povești de dragoste (sau al mai multora?; sau, pur și simplu, al multora?). Un nucleu în care, într-un mod din nou paradoxal și din nou fascinant/fascinat (iată, deci, marca indelebilă „Mihai Ignat”), se regăsesc, în simultaneitate absolută, distincte dar inseparabile, tandrețea și cruzimea, visceralul și diafanul, catifelatul și abrazivul – nu în ultimul rînd, fericirea extatică și deziluzia cea mai amară.” (Caius Dobrescu)
Scrisoare din savană, de Peter Demeny (Rotonda). Broșată, 76 pag. Preț: 29 RON/119 MDL
„ÎI ştiam pe Péter Demény ca pe un excelent prozator, cînd mi-a trimis pentru Tiuk, revista pe care o fac, poezii. Nu m-am mirat, pentru că-n romanele sale deosebit de intense, scrise cu nerv, zvîc şi fraze foarte lungi, care prind perfect stările psihologice, existenţiale şi erotice, am simţit mereu poezia. De ce un prozator atît de bun simte nevoia de a publica şi poezie? Aflăm chiar din primul poem al acestei cărţi de dragoste, „Fîntîna” – fiindcă poezia îl ajută să se cunoască, să se înţeleagă, să se accepte. Noi îl putem cunoaşte citindu-i cartea. Lectură plăcută şi utilă! ”(Mihail Vakulovski)
„L-am întâlnit prima dată pe Péter Demény în proza lui şi a fost o revelaţie. Impactul versurilor a fost, la rândul lui, imens, în ciuda aşteptărilor deja mari. Un fel de Midas modern, Peter transformă în literatură tot ce trăieşte. Are darul de a fixa sentimente complexe în formule concentrate, precise, cu o profunzime bulversantă şi o forţă estetică rară. Şi mai au o calitate rândurile lui, fie ele versuri sau proză (uneori definirea nici nu e simplă): oricât de mult sau de puţin te cunoşti, oricât de mult sau de puţin eşti dispus să admiţi, e imposibil să nu tresari lăuntric, fiindcă te regăseşti în ele. Îmi spunea într-o zi că-I cunosc cu coperte cu tot; pare că de fapt el ne cunoaşte pe toţi cu coperte cu tot.” (Luana Schidu)