Ansamblul de muzică barocă SEMPRE continuă primăvara barocă bucureșteană cu un eveniment muzical de excepție – LA NOTTE. Duminică, 26 mai 2024, de la ora 19, la Sala Auditorium a Muzeului Național de Artă al României. AgențiadeCarte.ro este partener media al evenimentului.
Concertul este unul asociat Festivalului de Muzică Veche București și este organizat în contextul stagiunii bucureștene de muzică veche.
Pentru bilete: https://tinyurl.com/SempreLaNotte
LA NOTTE este o construcție a ansamblului de muzică barocă SEMPRE în jurul universului nocturn.
Noaptea este, conform Dicționarului explicativ al limbii române, „intervalul de timp cuprins între apusul Soarelui și răsăritul lui, când este întuneric”. Caracterizată prin absenţa luminii, noaptea a fost întotdeauna definită prin opoziţie cu ziua. Si totuși, cum totul este relativ, lumina nu este cu desăvârșire absentă pe timpul nopţii, iar opoziţia cu ziua e mai degrabă o continuitate, o consecinţă firească a ei.
Pornind de la această idee a continuității între noapte și zi, proiectul „La Notte” reunește piese aparținând „registrului nocturn al muzicii baroce” cu scurte „extensii” către trecerea de la întuneric la lumină și, invers. Iar cum ideea acestei succesiuni „noapte – zi” ni s-a părut extrem de ofertantă din punctul de vedere al explorării muzicale, a fost foarte simplu să facem o extrapolare către ideea trecerii de la întuneric la lumină sau de la moarte la viață. Am ales ca și context de expresie câteva dintre cele mai cunoscute partituri ale Barocului muzical european: extrase din ”The Fairy Queen” opera lui Henry Purcell, compusă pe baza piesei „Visul unei nopți de vară” a lui William Shakespeare și trei dintre cele mai cunoscute concerte ale lui Antonio Vivaldi: „Noaptea”, „Primăvara” și ”Toamna” (trad. rom.).
Prin această „țesătură muzicală”, pe cât de contrastantă, pe atât de unitară, încercăm să redăm ideea nopții, în context extins. Pentru că fără zi, nu am realiza că a venit noaptea, fără întuneric nu ne-am da seama ce înseamnă lumina iar fără moarte, nu am realiza ce este, cu adevărat, viața. Iar între toate acestea, Primăvara și Toamna exprimă exact momentele de trecere de la o extremă la alta, de percepere a căldurii sau frigului, de conștientizare a raționalului în opoziție cu iraționalul. Pentru că, dacă Ziua a fost de-a lungul timpului asociată cu Soarele, lumina, claritatea și căldura, Noaptea a fost guvernată, în imaginarul colectiv, de Lună, întuneric, obscuritate și răceală.
În program:
Henry Purcell (1659 – 1695):
– din opera „The Fairy Queen”, 1692, Z. 629:
Prelude – Hornpipe – Air – Rondeau – See, even night Herself is here…
Antonio Vivaldi (1678 – 1741):
„La Primavera”, RV 269, pentru vioară și orchestră de coarde:
Allegro – Largo e pianissimo – Allegro pastorale
Antonio Vivaldi (1678 – 1741):
„L’Autunno”, RV 293, pentru vioară și orchestră de coarde:
Allegro – Adagio molto – Allegro
Antonio Vivaldi (1678 – 1741):
„La Notte”, RV 439, pentru vioară și orchestră de coarde: Largo – Allegro – Largo – Allegro – Largo – Allegro
Henry Purcell (1659 – 1695):
– Din opera „The Fairy Queen”, 1692, Z. 629:
If love is a sweet passion – Hark! The Echoing Air – Chaconne
Interpretează: Ansamblul de muzică barocă Sempre
Cristina Vasilache – soprană,
Rafael Butaru / Melinda Béres / Mircea Grigore Lazăr – viori baroce,
Tamara Dica – violă barocă,
Zsombor Lázár – violoncel baroc,
István Csata – contrabas,
Zsombor Filip – chitară barocă / lăută,
Raluca Enea – clavecin.
SEMPRE
Ansamblul de muzică barocă SEMPRE a fost fondat în anul 2020 de clavecinista Raluca Enea și reunește muzicieni specializați în interpretarea muzicii vechi. Repertoriul abordat este, în principal, cel al Barocului muzical de secol XVIII dar programele de concert abordează și piese aparținând sec. al XVII-lea sau lucrări din perioada premergătoare Clasicismului muzical. Preocupările membrilor ansamblului se referă la autenticitatea interpretării (atât din perspectiva stilisticii muzicale cât și din cea a instrumentelor utilizate – copii după originale istorice) și la cercetarea muzicologică minuțioasă, aspecte ce permit abordarea unor concepte repertoriale originale. Muzicienii ce formează ansamblul s-au specializat în domeniul muzicii vechi, prin intermediul unor cicluri de master, studii de licență sau cursuri de măiestrie, în cadrul unor instituții de prestigiu din Europa și au o activitate de peste 20 de ani în domeniul interpretării muzicii vechi.
Ansamblul SEMPRE are o structură modulară, adaptabilă mai multor tipuri de repertoriu, mergând de la formule camerale de duo sau trio, până la formule extinse, de tip orchestral. Deși înființat de curând, ansamblul are o activitate intensă fiind prezent până acum la cele mai importante evenimente de profil din țară, precum Festivalul Internațional „George Enescu”, Festivalul de Muzică Veche București, Festivalul de Muzică Veche Miercurea-Ciuc, etc.
Printre producțiile din ultimii doi ani ale ansamblului se numără: „Sempre Vivaldi”, „Haendel vs Haendel”, „Les Caractères”, „Baroque unknown”, „Sparkling Haendel”, „Bach by night”, „To B or not to B”, „Soli e tutti”, „Sempervivum”. Ansamblul SEMPRE colaborează cu muzicieni importanți din domeniul muzicii baroce precum violonista Mira Glodeanu. Între proiectele următoare ale ansamblului se numără două colaborări cu violonistele Petra Müllejans și Martyna Pastuszka și finalizarea albumului audio de debut.
Evenimentul se desfășoară în parteneriat cu: Muzeul Național de Artă al României, Institutul Liszt (Centrul Cultural Maghiar), Fundația Calea Victoriei. Partenerii media ai evenimentului sunt: Trinitas TV, RFI, Radio Trinitas, Radio Clasic, Forbes România, Profit.ro, News.ro, PressHub.ro, Modernism.ro, AgenţiadeCarte.ro, Informateca.ro, Agerpres.
Pentru mai multe informații și pentru bilete, vă rugăm să accesați:
Link-uri video:
Contact de presă
Laurențiu Constantin
0725.223.394. laurentiu@medievalpraxis.ro