Publicul este invitat la o nouă expoziție a lui Mark Verlan, la București, la Arbor.art.room (str. Transilvaniei 11, sect. 1, București), dedicată de data aceasta dragostei. Texte și lucrări mai puțin cunoscute publicului pun în lumină un fel aparte al artistului de a reflecta asupra erosului, o privire tandră, ludică și ironică totodată.
Mark Verlan (1963 – 2020) a fost unul dintre artiștii legendari de la Chișinău, cu simpatizanți pe ambele maluri ale Prutului, cuceriți de stilul lui nonconformist și boem și de amprenta umoristic-fantezistă a operei sale. Ca artist Mark Verlan interesează și prin textele numeroase care-i acompaniază lucrările, însemnări lăsate pe spatele tablourilor, pe foi, bilețele, pe coperte de cărți sau gravate în lemn sau piatră.
[…]
– Dar ai fost căsătorit acolo? Cu ce te ocupai, cum îți petreceai viața?
– Cine, eu?
– Doar nu eu, mi-a zâmbit marțiana mea.
– Pictam tablouri.
– Și asta ce înseamnă?
– Înseamnă că înfățișezi ceva, și, atunci când te uiți, se creează iluzia a ceva. Uitatul îți face plăcere.
– Cum adică?
– Păi, e ca atunci când te îmbrățișez.
– Ah, super! Dar aici de ce nu pictezi?
– Aici suntem deja într-un tablou.
– Stai că n-am înțeles: toate astea din jur tu le-ai făcut?
– Dar cine?
Ea a zâmbit și și-a pus capul pe pieptul meu. Din păr i se răspândea un parfum fin de fructe de pădure.
„A fost o noapte plină“, m-am gândit, întinzându-mi în gol tentaculele nemaiauzite.
Abia se întrezăreau zorii, și o mulțime groasă de iluzii stăteau la coadă să-și găsească întruchipare în mintea mea.
fragment din „Însemnările unui marțian”
Mark Verlan a ținut să așeze sub semnul artei orice obiect găsit sau ieșit din circulație, bancnote, bucăți de linoleum, scânduri, nasturi sau păpuși. Rând pe rând, sub ochiul lui necomplezent și ironic au intrat peisaje urbane din vremea potopului, lumea postsovietică, mitul Moldovei – ,,gură de rai”, universul bărbaților boemi și tovărășia loială a patrupezilor. Locul central îl ocupă însă îl „Venus”, sorgintea fanteziilor artistului, partenera de ,,rituale tainice”, surprinsă în diverse ipostaze, înconjurată de animale domestice, cărți și bomboane.
Expoziția „Mark Verlan. IN LOVE” oferă vizitatorilor șansa de a descoperi în mai multe însemnări ale artistului pe tema iubirii. Sunt fragmente ludice, duioase, uneori fantastice, care însoțesc lucrări mai puțin cunoscute marelui public. Textele, transcrise și traduse cu sprijinul nepotului artistului, Mark Verlan Jr., și al traducătoarelor Justina Bandol și Natalia Polikarpov, datează de la începutul anilor 2000 până în 2020, spre sfârșitul vieții artistului. Urmărindu-le de-a lungul celor două decenii remarcăm schimbarea de temperatură și nuanțele, tonul casant, ironic, lăsând, spre final, locul unuia poetic și nostalgic.
[…] În prag stătea ea, zâmbind. Și îndată totul s-a umplut de lumină și de o mireasmă minunată. Bucuria mi-a umplut inima și dragostea. Au venit în fugă câini, dând din coadă, și pisicile au început să se frece de picioarele noastre. Și undeva departe, departe, într-o bodegă duhnind a vin, bețivii se certau între ei pentru nimic.
Cândva am fost și noi acolo. Și am zâmbit cu un zâmbet trist vechilor amintiri. Și buzele noastre s-au întâlnit, în sfârșit, în univers.
Expoziția „Mark Verlan. IN LOVE” este cea de a patra și ultima expoziție din seria „Window to Europe” de la Arbor.art.room, care și-a propus să prezinte publicului artiști basarabeni, care și-au început cariera la sfârșitul anilor ’80 și începutul anilor ’90, în momentul prăbușirii cortinei de fier și al deschiderii de noi oportunități în spațiul occidental. I-am prezentat până acum pe Alina Cociere (Franța), Vasile Rață (România), Nadia Pronina (Ucraina) și încheiem cu Mark Verlan, artistul care a ales să rămână legat de Chișinău, în pofida invitațiilor primite din partea unor importanți curatori internaționali.
Relația Arbor cu Mark Verlan a început în 2019, asociația noastră a organizat la Galeria Posibilă ultima expoziție înainte de dispariția artistului. Proiectul întitulat „West-Vector-Восток cu Ghenadie Popescu și Mark Verlan” a beneficiat și de un album „Mark Verlan”, și de un dialog al artiștilor cu publicul, moderat de Erwin Kessler. În timpul pandemiei Arbor a lansat online expoziția în Realitate Virtuală: Mark Verlan. Marioka Son of Rain, iar la scurt timp după aceea, la începutul lui 2021, artistul s-a stins, spre consternarea simpatizanților, care inițial au crezut că era vorba de un alt performance marca Mark Verlan. În realitate însă „pictorul boem şi nesupus din Chişinău a murit aşa cum a trăit, făcând din moarte (şi din surpriza provocată tuturor) ultima sa operă de artă”, scria jurnalistul Doinel Tronaru în Adevărul.
Această expoziție este organizată cu sprijinul Ambasadei Republicii Moldova în România. Conținutul acestui proiect nu reflectă neapărat punctul de vedere al Ambasadei Republicii Moldova. ARM nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea Asociației pentru cultură și arte Arbor.
Arbor.art.room
str. Transilvaniei, nr. 11, sector 1, București
Mark Verlan. IN LOVE
Vernisaj: 14.02.2024, orele 14:00 – 20:00
Perioadă de vizitare: 15.02.2024 – 09.03.2024
Închis │ luni – miercuri
17:30 – 19:30 │ joi – vineri
12:00 – 18:00 │ sâmbătă
Contact: Victoria Nagy Vajda │ contact@arborinstitute.eu │ 0752 076623
Despre Asociația pentru cultură Arbor
Asociația pentru cultură și arte Arbor este binecunoscutăpublicului pentru efortul constant desfășurat în promovarea dialogului între publicul din România și artiștii basarabeni, cu scopul dezvoltării mobilității culturale între cele două țări de pe malurile Prutului. Activitatea Arbor vizează mai multe domenii artistice. Astfel, Arbor a organizat peste 30 de expoziții de artă, atât în spațiul pe care îl deține, Arbor.art.room, cât și în galerii private, centre culturale, biblioteci sau muzee din Republica Moldova și România. De asemenea, asociația a inițiat proiecte educative, de promovare a culturii scrise și a artei spectacolului, precum „Cultura Bus”, „Arbor Master Class”, „Romanul românesc din stânga Prutului”, „Povești abandonate”, „Menajeria de sticlă”. Proiectele Arbor sunt realizate în parteneriat cu instituții publice și private, cum ar fi Muzeul Municipiului București, Muzeul Național al Literaturii Române din Chișinău și din Iași, ARCUB, Biblioteca Națională a Republicii Moldova, Teatrul Alexei Mateevici, unteatru și altele. În pandemie Arbor a lansat prima platformă de artă în realitate virtuală (VR) din România și Republica Moldova: www.theopen-art.com, unde pot fi accesate lucrările unor artiști români și moldoveni, dar și expoziții ale muzeelor din Chișinău. Arbor a editat „Cartea poveștilor abandonate” (2022) și cinci albume de artă – „Ghenadie Popescu”, „Mark Verlan” (2019), „Valentina Rusu Ciobanu. 100 de ani de la naștere” (2020), „Rememorarea copilăriei, mărturiile deportaților basarabeni” (2022), „Valentina Rusu Ciobanu. Catalog raisonné” (2023). Nu în ultimul rând, asociația face donații și sponsorizări instituțiilor de învățământ și culturale, ONG-urilor, teatrelor și artiștilor independenți.