Singurătatea în cuplu e oare direct proporțională cu creșterea anomiei și a sinuciderilor în societățile postcomuniste și postindustriale? Cât din ce aducem negativ din raporturile noastre sociale este descărcat și tensionat într-o relație de cuplu, în toate formele pe care le putem imagina? Aceste întrebări s-au încărcat de posibile și nuanțate răspunsuri sugerate de cele două spectacole recente montate de Chris Simion-Mercurian din doi dramaturgi norvegieni, Henrik Ibsen și Jon Fosse, premiantul Nobel pentru literatură din acest an. În ”Nora. O casă de păpuși” și în ”Cineva are să vină”, feminitatea față cu autoritatea patriarhală și fețele singurătății dintr-o căsnicie sunt multiplicate în secvențe repetitive și obsedante prin care sunt subliniate discursuri și argumente despre ”adevărata” viață de familie, ”adevărata” morală socială, ”adevărata” fericire. Cu două actrițe care sunt capabile de eliberatoare și rafinate expresivități spectaculare, Ofelia Popi (Ea) și Irina Movilă (Nora), tot ce e mai ascuns și mai plin de spaime și întuneric între soți electrizează vieți și destine pentru a trece de proba probelor: cum să fim mai oameni și cum să ne descoperim sinele! Nu întâmplător, aceste spectacole sunt sold out la TNB și ArCub și susțin demersul Grivița 53 realizat cu sprijinul granturilor SEE prin Programul RO-Cultura!
După premiera spectacolului “Cineva are să vină” după Jon Fosse, cu Ofelia Popii și Ciprian Scurtea, i-am trimis regizoarei Chris Simion-Mercurian următorul mesaj: ”Un minunat spectacol despre poetica însingurării în cuplu, cu doi artiști stăpâni pe mijloacele lor de exprimare și gata de a sonda spaimele și fantomele dinspre trecut spre prezent!”. Ofelia Popii ne duce spre lumea posibilă din creierul, dar, mai ales, din sufletul personajului feminin pe care îl interpretează. Paleta ei de trăiri trece de la angoase și obsesii până la acte exprimate ori ratate de gelozie.
După ce am văzut ”Nora. O casă de păpuși”, am avut revelația faptului că în doar câteva luni Chris Simion-Mercurian a realizat o cercetare teatrală despre feminitate, descoperirea de sine și abandonare (socială, de cuplu, existențială!). Într-o scenografie vie, minimalistă, dar ambivalentă (marca deja a inepuizabilei Maria Miu), Nora este o voce interioară, cu efecte psihedelice și halucinante, în care apar și dispar măști și jocuri secunde. Irina Movilă are și sclipire, și luciditate, devenind vocea unei Nore conștientă tot mai mult de feminitatea sa și de nevoia de a se descoperi pe sine. Partenerii ei de scenă au disponibilități ludice, de râsu-plânsu doctorului Rank (Mihai Munteniță), ori de expresivitatea unui pumn de fier într-o mănușă de mătase cum e avocatul Krogstad (Șerban Pavlu). Cei trei copii-doctori (Bianca Marinescu, Geo Vișan și Robert Herea) din casa bântuită de obsesia unui fals pe o chitanță sublimează ideea regizorală a casei cu păpuși, chiar cu păpuși vii, hedoniste ori bântuite.
Conștiința feminității rodește în aceste spectacole din momentul în care convențiile – fie cea dintre păpușă și păpușar, dintre posedat și posesie – sunt chestionate, explorate, exorcizate!
Dan Mircea CIPARIU
„Nora. O casă de păpuși” de Henrik Ibsen, în regia semnată de Chris Simion-Mercurian. Spectacolul face parte din G53 SENS UNIC, proiect ce susține demersul ”GRIVITA 53 – primul teatru construit de la zero”, finanțat din granturile SEE 2014-2022, în cadrul programului RO-CULTURA.
Noua punere în scenă o are pe Irina Movilă în rolul titular, alături de Ioan Andrei Ionescu, Șerban Pavlu, Amalia Ciolan, Mihai Munteniță, Bianca Marinescu, Geo Vișan, Robert Herea. Scenografia este semnată de Maria Miu, coregrafia de Ioana Marchidan, light design Alin Popa și muzica originală de Călin Țopa. ”Nora. O casă de păpuși” este o coproducție Teatrul Național I.L.Caragiale – Asociația Culturală„Grivița 53”.
Din proiectul G53 – SENS UNIC fac parte și o serie de ateliere de regie, scenografie, coregrafie și light design care se desfășoară în perioada 12 noiembrie – 15 decembrie 2023, ateliere susținute de echipa spectacolului și realizate pentru tinerii studenți la teatru.
Proiectul G53 SENS UNIC este co-finanțat de Ministerul Culturii.
Parteneri ai proiectului: ARCUB, Garanti Bank, Aqua Carpatica, CBRE, Lemon.