Expoziția prezintă o parte din lucrările artiștilor participanți și lucrările câștigătoare în competiția ”Premiul Art Movements Foundation pentru Desen Contemporan, 2023”.
Art Movements Foundation, Scemtovici & Benowitz Gallery, ALERT Studio vă invită miercuri, 25 octombrie, la vernisajul primei ediții a expoziției “CONTEMPORARY DRAWING IN ROMANIA”, curatoriată de Raluca Ilaria Demetrescu, deschisă în perioada 25 octombrie – 17 noiembrie 2023. Expoziția este o invitație la analiză, la incursiune, cu siguranță incompletă, în universul creației grafice românești, cu practicile proprii desenului contemporan și tendințele care se reliefează.
Vernisajul are loc la Scemtovici & Benowitz Gallery, strada Jean-Louis Calderon 34 începând cu 18:30 h, la 19:00 h urmând să fie premiați câștigătorii competiției Premiul Art Movements Foundation pentru Desen Contemporan, 2023. Premiul I – Diana Serghiuță; Premiul al II-lea – Ada Muntean; Premiul al III-lea – Adrian Ghiman și Premiul Colecționarului – Alex Mirutziu.
Expoziția cuprinde lucrările selectate de un juriu independent, cunoscător al scenei de artă din România: Aurelia Mocanu, Ion Grigorescu, Petru Lucaci, Radu Pandele, colecționarul Alexandru Rus și Raluca Ilaria Demetrescu, care este și curatoarea expoziției. Selecția s-a realizat dintr-un număr de 587 de desene, creația a 347 de artiști români care au răspuns apelului primei ediții a proiectului de artă inițiat cu intenția de a se desfășura anual, începând cu 2023.
Art Machine, automatul de tip vending machine inițiat de gruparea artistică Pastila Roz, este invitat special în cadrul acestei expoziții și va pune la dispoziția publicului amator de artă contemporană o serie de lucrări de grafică originale, în format postcard, de la artiștii care expun, inclusiv ale câștigătorilor ediției. Astfel, în schimbul sumei de 50 de lei, oricine poate achiziționa o lucrare de artă unică, realizată de un artist în tehnica proprie și ce poartă cu ea amprenta personală.
“CONTEMPORARY DRAWING IN ROMANIA” reunește artiștii: Ioana Badea, Olimpiu Bandalac, Beaver, Alina Bobeică, Maria Bordeanu, Cătălin Burcea, Dragoș Burlacu, Gabriel Caloian, Andreea Carată, Miruna Condrea, Eleonora Cupcencu, Mircea Cuza, Emöke Fábián, Norbert Filep, Alina Gherasim, Adrian Ghiman. Stela Lie, Irina Marinescu, Alina Marinescu, Marta Mattioli, Alex Maxim, Dávid-Lehel Miholcsa, Alex Mirutziu, Ada Muntean, Marilena Murariu, Andrea Nagy, Aurelia Neculai, Diana Oniciuc, Cristina Oprișenescu, Andrei Palade, Ana-Maria Panaitescu, Ioana-Mihaela Panaitescu, Corina-Ioana Păcurar, Bogdan Pelmuș, Marian Petre, Norica-Ioana Popescu, Eugen Raportoru, Marcela Rădulescu, Claudia Riza, Cătălin Rulea, Adrian Sandu, Oana Sas, Ana-Ilina Schileru, Diana Serghiuță, Irina Spînu, Marius Tănăsescu, Aris Tureac, Camelia Tutulan, Daniela Vîrlan.
Lucrările au fost alese astfel încât, în afara excelenței artistice, să fie cuprinsă o cât mai mare diversitate de tehnici și tendințe prezente în creația contemporană. Este interesant de observat polaritatatea culturală și estetică dar și o anume unitate stilistică comună unor centre culturale de pe teritoriul României: Cluj, Timișoara, Iași, București.
„Lăsarea unei urme fizice, concrete, zgârierea unei suprafețe fie cu scop religios, ritualic, spiritual sau estetic este una dintre primele îndeletniciri ale ființei umane. Desenul e aproape reflex, aproape de prima gândire, creierul transmite un impuls, sensibilitatea și mâna răspund imboldului, sau poate invers, omul are neliniști și zgârie cu un băț pe pământul ud, pe nisip, o imagine asupra căreia (sub)conștientul lucrează. E o formă de exprimare ancestrală, omul (în)semna pereții peșterii care îi era adăpost, copilul, spontan și neîngrădit creionează, colorează cu un instrument sau cu degetele orice suprafață din cale.
În tradiția occidentală, desenul s-a practicat ca formă de învățare, studiu, schiță necesară pregătirii unei compoziții complexe în alt mediu: pictură, sculptură, tapiserie, arhitectură etc, niciodată de sine stătător. Instrumentele și suportul erau aceleași: hârtie și carton, creion, peniță, estompă, cărbune, grafit… În China, Japonia, desenul și pictura sunt asociate cu caligrafia. Suportul era și el același: hârtie sau material textil, tușuri, culori din pigmenți și apă; gestul e diferit de cel occidental, nu imită natura, exprimă stări de spirit, gânduri, esențializează realitatea prin gesturi, urma rapidă rămâne pe suport, nu se șterge și nu se revine asupra ei. Academismul riguros occidental subordona învățăcelul, artistul, la copierea și recopierea, studierea modelelor antice romane și grecești, etaloane ale frumuseții și desăvîrșirii proporției.
Desenul, în artele actuale, este o prezență de sine stătătoare cu drepturi depline, rolul lui de subordonat, de etapă, de traiect în realizarea unei opere finite a încetat de prin secolul al XIX-lea. Practica desenului azi, în plină post-disciplinaritate acoperă o arie nesfârșită de suporturi, instrumente și forme dinamizate de tehnici industriale, electronice, fotografie digitală, informatică, NFT, sunet, design, video, VR, realitate augmentată, AI, tehnici 3D. Definiția desenului contemporan a evoluat și ea, de aceea nu ne vom ambiționa să găsim formule, dar am putea simplifica și spune că Desenul Contemporan are dimensiune și concept artistic propriu, practic devenind o nouă disciplină artistică multi media și pluri-disciplinară.
Indiferent de tehnici, mediumuri convenționale sau alternative, dimensiuni și suprafețe, dacă abordarea e narativă, ilustrativă, figurativă, conceptuală sau abstractă, dacă desenul e de tip design industrial, din zona publicității, multi media, experimental sau clasic, Art Movements Foundation, Scemtovici & Benowitz Gallery și ALERT Studio propun promovarea acestei creații prin inițierea Premiului Art Movements Foundation pentru Desen Contemporan, organizarea de expoziții anuale, artist talks, crearea unui spațiu de discuție, cercetare și promovare a producției artistice a desenului și artelor grafice actuale din România.” – Raluca Ilaria Demetrescu curatoare
Expoziția cu vânzare poate fi vizitată în spațiul galeriei Scemtovici & Benowitz până pe 17 noiembrie 2023 în zilele de joi, vineri, sâmbătă, între 14:00 – 19:00.
Proiectul este susținut de:
Parteneri strategici: Uniunea Artiștilor Plastici din România, Universitatea Națională de Arte din București
Partener principal: Scemtovici & Benowitz Gallery
Partener: ALERT Studio
Parteneri media: Agerpres, Amos News, Revista Arta, Agenția de Carte, Coolt Neamț, Curatorial, Empower Artists, Modernism, Propagarta, Radio România Cultural, Radio România Internațional, Zeppelin, Zile si Nopți
Partener monitorizare: Klarmedia