Parte din programul de evenimente satelit Design GO! în Romanian Design Week 2023
Duminică, 14 mai 2023, începând cu ora 18:30, are loc vernisajul expoziției personale „Reconciliere” a artistei vizuale Maia Ștefana Oprea. Organizată de Primăria Capitalei, prin CREART, și având-o curatoare pe Ana Daniela Sultana, expoziția este parte din programul de evenimente satelit Design GO! în Romanian Design Week 2023. Vernisajul va fi precedat, de la ora 17.00, de un workshop cu intrare liberă, menit să ofere o incursiune nemijlocită în practica artistică și în filosofia eco de viață a Maiei Ștefana Oprea.
Expoziția poate fi vizitată la Galeria CREART (Piața Lahovari 7) timp de o lună, în perioada 14 mai – 14 iunie 2023. De asemenea, proiectul expozițional include – ca eveniment conex – și o sesiune de live drawing, susținută de artistă în data de 13 mai 2023, începând cu ora 15:00, la AnnArt (Str. Andrei Mureşanu nr. 1), galeria care o reprezintă pe Maia Ștefana Oprea din 2016.
Expoziția personală RECONCILIERE a Maiei Ștefana Oprea este „o potențială conversație legată de respectul pentru istorie și nevoile ecologice ale lumii noastre prezente și viitoare, în care plasticul se împrietenește cu materia organică și dezvăluie un proces de creație continuu, iar forma pur și simplu se hibridizează, invadează, propagă organic alte materii și spații, ca o pseudo-vegetație.” (Maia Ștefana Oprea)
„RECONCILIERE este, în același timp, și despre relația materialelor pe care Maia Ștefana Oprea le utilizează în lucrările sale; pe de o parte avem plastic și diverse materiale sintetice, pe de altă parte avem plante și derivate din acestea, din grădina sa: iederă, salcie, viță de vie, nuci, trandafiri, paie, lemn, rumeguș, cenușă.
MORPHOGENETIC INDUSTRY, eveniment conex denumit după pictura cu același titlu semnată de Maia Ștefana Oprea și expusă la Galeria AnnArt, constă într-un live drawing pornind de la plantele care cresc în grădina artistei. Cu această ocazie, Maia Ștefana Oprea ne prezintă al său life project: Grădina Ideilor și producția rezidențelor artistice Tout- va- bien pe care aceasta le organizează la Nucșoara, în jud. Argeș.” (Ana Daniela Sultana)
”Reconciliere: o potențială conversație legată de respectul pentru istorie și nevoile ecologice ale lumii noastre prezente și viitoare, în care plasticul se împrietenește cu materia organică și dezvăluie un proces de creație continuu, prin care forma pur și simplu hibridizează, invadează, propagă organic alte materii și spații, ca o pseudo-vegetație.
Practica mea artistică s-a mutat dincolo de atelier și incorporează observări și acțiuni în cadre naturale, dar este constant regândită în relație cu configurarea unui ecosistem personal autosuficient (materia este re-ciclată în cadrul atelierului și al grădinii) și cu dinamicile impuse de perioada lungă a maternității. Angajamentul pe care doresc să mi-l iau față de educația ecologică în cadrul familiei mele și al comunității rurale visate mă face să sper că formele de artă pot fi mai ales inspirație pentru generațiile viitoare în practicile lor ce se doresc durabile și rezistente, adaptabile la nou și la distrugere.
Mă întreb deseori: pot fi purtate lucrările de artă ? Când e timpul să fie cusute ? Când îmbătrânesc și se rup? Ce se întâmplă cu resturile lucrărilor ? Cu restul materialelor folosite la crearea lor ? Dar cu resturile din grădină ? Cu toate bucățelele minuscule – rezultate ale lumii noastră consumeriste ? Pornind de la “Lucrurile” lui George Perec și parcă deținând presa lui Hanta din “O singurătate prea zgomotoasă”, sortez cu grijă, admir și deplâng soarta resturilor, le las să se acumuleze în grămezi până la tavan și le aduc la mine în casă, ajungând la o asumare social-artistică de a ține cât mai mult gunoi departe de gropile de gunoi, oceane sau ceruri. Momentan dețin sute de kilograme de plastic și diverse alte materiale sintetice, ale căror structuri, culori, texturi și durabilitate mă fascinează. Deși întotdeauna le văd ca fiind mai prejos decât materialele naturale prezente în grădina mea (pir, iederă, vinca, sălcii, vițe, spini de glădiță, nuci, tulpini de mur, trandafir, puieți, iarbă, paie, lemn, cenușă, rumeguș, etc.) caut o reconciliere între toate acestea, cu gândul de a depăși ciclul violență-vindecare al experiențelor și practicilor umane, ridicând privirea spre registrul activității poetice a obiectelor inanimate.” (Maia Ștefana Oprea)
Maia Ștefana Oprea este absolventă UNArte București, cu burse de studii în Franța și SUA. Din 2016 este reprezentată de Galeria AnnArt din București, iar din 2019 locuiește împreună cu familia sa în satul Inotești, jud. Prahova. A expus în cadrul Bienalei Internaționale de Pictură de la Chișinău, la Vienna Contemporary, ICR Londra, ICR Veneția, Galeria Națională de Artă din Ruse, Centrul Cultural Palatele Brâncovenești de la Mogoșoaia, Castelul Cantacuzino din Bușteni, Muzeul de Artă din Ploiești, Muzeul de Artă din Constanța, Muzeul Național al Literaturii Române din București, Muzeul Național Cotroceni din București, precum și în numeroase galerii de artă autohtone și internaționale.
Ana Daniela Sultana este curatoare și publicistă. Licențiată în filologie și științele comunicării, a absolvit un masterat în domeniul curatorial la Universitatea de Artă Aplicată din Viena, iar în prezent pregătește o teză de doctorat cu titlul „Poetica textului curatorial”. Publică articole în revista ARTA, Orizonturi Culturale Italo-Române și pe agentiadecarte.ro. Colaborează cu instituții precum Centrul Cultural Internațional de la Cracovia, ICR Viena, Forumul Cultural Austriac București, CREART – Centrul de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București, MNLR București, Muzeul de Artă din Timișoara, Kunsthalle Feldbach, Aluniș Art Center și cu numeroase galerii de artă contemporană.
Construită pe formatul unui white box, Galeria CREART – un proiect al Centrului de Creație, Artă și Tradiție al Municipiului București – este un spațiu expozițional dedicat artei contemporane, cu solo show-uri dedicate unor artiști consacrați, dar și celor emergenți.