Alina Purcaru a primit pe 15 ianuarie 2023 Premiul Cartea de poezie a anului 2022, în cadrul Galei Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, pentru volumul de poezii ”Tot mai multă splendoare”, apărut la editura Cartier. ”La fel ca autoarea premiată în seara asta împărtășesc o inimă necâștigătoare, cum frumos spune ea, Rapid inimă necâștigătoare. Volumul conține și câteva poeme dedicate unui club de fotbal, ceea ce ar putea fi neobișnuit. Dar nu e vorba aici neapărat de un tip de atașament urban pe fiecare dintre noi și-l îngăduie, e vorba de un tip de fragilitate pe care Alina Purcaru nu-l pune pentru prima dată în pagină. Tot mai multă splendoare e cartea care câștigă, iată, anul acesta Premiul Cartea de Poezie a anului 2022, dar vine cărând în spate și restul poeziei Alinei Purcaru, care de câțiva ani buni reușește să-și creeze un drum al ei dintr-o foarte elegantă formă de împachetare a spaimelor, a fragilității, a momentelor de tonus sau retractilitate, pe care de data aceasta a pus-o splendid într-o carte, care pentru inima mea de critic literar înseamnă mult, și pentru inima mea de rapidist înseamnă la fel de mult. Felicitări, Alina Purcaru!” a spus Cosmin Ciotloș în cadrul Galei.
În cadrul campaniei de promovare a laureaților Galei Tinerilor Scriitori / Cartea de poezie a anului 2022, un proiect cultural finanțat de Ministerul Culturii, Tudor Voicu a dialogat, în exclusivitate pentru AgențiadecArte.ro, cu Alina Purcaru.
Alina Purcaru (n. 1982) este scriitoare și publicistă. A absolvit Facultatea de Limbi şi Literaturi Străine din cadrul Universităţii Bucureşti, are un masterat în Teorie literară și Literatură comparată, obținut la aceeași Universitate, a lucrat în presa cotidiană şi a publicat constant cronici de carte şi articole în reviste culturale prestigioase.
A debutat cu volumul de poeme rezistență (Editura Cartea Românească, 2016), urmat de al doilea volum de versuri, Indigo (Editura Tracus Arte, Bucureşti, 2018), este coautoare a romanului colectiv Rubik (Editura Polirom, 2008), traducătoare din limba engleză şi coordonatoare a mai multor volume colective: Poveşti cu scriitoare şi copii (Editura Polirom, 2014), 10.000 de semne/Otros 10.000 caracteros (antologie bilingvă de proză românească, în ediție româno-spaniolă, apărută la Editura ICR în 2017) și Un secol de poezie română scrisă de femei (volumele I, II și III, împreună cu Paula Erizanu, Editura Cartier, 2019, 2020, respectiv 2021). A scris și două cărţi pentru copii, Catrina și marele Domn Somn şi Un unicorn în muzeul de oase (ambele cu ilustrații de Mihaela Paraschivu, publicate la Editura Cartier, 2017, respectiv 2019).
Este prezentă cu poeme și eseuri critice în reviste literare și în mai multe volume colective, între care: Tu, înainte de toate. O antologie a poeziei contemporane de dragoste, coordonată de Cosmin Perța (Editura Paralela 45, 2018), Ea. Perspective feministe asupra societăţii româneşti (volum coordonat de Oana Zamfirache, Editura Curtea Veche Publishing, 2019), Arta revendicării. Antologie de poezie feministă (volum coordonat de Medeea Iancu, FrACTalia și LitFem, 2020), Generația de aur (volum coordonat de Vasile Leac și Cristina Ispas, FrACTalia, 2020), Izolare (volum coordonat de Alexandra Rusu, Nemira, 2020), Perturbări în desfășurare. O antologie a prezentului (volum coordonat de Vasile Leac, FraACTalia, 2021) și Tot mai multă splendoare (Cartier, 2022) .
O selecție din poemele ei traduse în suedeză au apărut în revista Lirykvänen. Grupaje traduse în limba maghiară au apărut și în două publicații din Ungaria: ÚjNautilus și Prae. A participat la festivaluri și târguri de carte naționale și internaționale. Este membră PEN şi, în prezent, face parte din redacţia revistei Observator cultural, unde publică în mod susținut articole de critică literară și interviuri cu scriitori români și străini.
Tudor Voicu: -”Tot mai multă splendoare” (Editura Cartier) e Cartea de Poezie a anului 2022 și, mai mult de atât, se bucură de aprecierea cititorilor și a criticilor. Care e povestea acestui volum, cum a crescut înainte să vadă lumina tiparului?
Alina Purcaru: -A crescut dintr-un blocaj, după o perioadă de un an în care nu am mai putut scrie nimic, anul de după ce a apărut Indigo. În vara lui 2019, Medeea Iancu m-a întrebat dacă nu aș vrea să scriu un poem pentru volumul coordonat de ea, Arta revendicării. Antologie de poezie feministă publicat la editura frACTalia. Am acceptat și cu greu am reînceput să mă adun. Așa m-am trezit scriind un poem lung, cu o energie și o poftă pe care atunci le descopeream. Îi mulțumesc și aici pentru că stârnit toate astea. Acel poem, cu care se și deschide volumul meu nou a rupt niște blocaje și a trezit o voce pe care nu o arătasem înainte, din tot felul de temeri. Apoi am tot scris, fie poeme publicate inițial în câteva antologii, fie poeme pe care le-am ținut pentru mine, refuzând, în același timp, să mă mai gândesc cum ar putea fi primite. Am încercat să-mi dau voie să scriu și să ignor orice potențială critică, orice voce care m-ar fi putut cenzura, orice intervenție care ar fi pus totul la îndoială. Trebuie să spun că relația mea cu iubitul meu, căruia i-am și dedicat cartea, a avut un rol absolut eliberator pentru mine ca scriitoare și spun asta pentru că sincer cred că starea noastră de bine și creativitatea noastră sunt într-o relație directă cu felul în care cei mai apropiați oameni ne fac să ne simțim. Poemele care au apărut inițial în antologii au intrat în volum în variante pe care le-am tot șlefuit și într-o ordine la care am tot lucrat și. Ultimul poem introdus, Fișier deteriorat, a fost adăugat chiar în faza de BT. Tot mai multă splendoare e cartea mea cea mai riscantă, pe care o las să-mi arate, în continuare, ce e de făcut.
Tudor Voicu: -Ai mărturisit, la ”Gala Tinerilor Scriitori/ Cartea de Poezie a anului 2022”, într-un mesaj solidar cu textul trimis de Sașa Zare, că împarți simbolic premiul obținut cu poeții și poetele care se află la început de drum și le e greu. Cum au fost primele tale incursiuni în lumea literară?
Alina Purcaru: -Sașa Zare a avut un discurs superb, în care a atins multe puncte nevralgice asociate muncii literare, de la experiența traumatizantă a discriminării, care îți poate sabota scrisul, la lipsa unor condiții materiale care să-ți dea voie să te poți ocupa cu literatura. Pentru cei și cele care debutează mi se pare că e cel mai greu.
Din fericire, pentru mine contactul cu lumea literară a venit lin. A doua mea specializare, în facultate, a fost la Litere și am intrat din primii ani într-un grup cu preocupări pentru scris, strâns în jurul poetei Simona Popescu. Acolo am scris de toate, împreună cu alți prieteni și de acolo a ieșit jucăria literară numită Rubik, un roman experimental scris în grup și publicat la Editura Polirom. Apoi am lucrat în presa culturală, am început să public în reviste literare, am îngrijit volume colective, dar timpul pentru propriul scris se tot împuțina. Am debutat în volum după 30 de ani, ăsta a fost ritmul meu. Trebuie să spun însă că am avut parte de sprijinul sincer al unor oameni care mi-au dat credit, de foarte devreme. Nu cred că ar fi fost la fel de organic traseul meu dacă eram o fată venită de nicăieri, cu nicio conexiune în lumea literară, cu niciun sprijin, cu nimeni care s-o ia în serios. Toate lucrurile astea contează mai mult decît vrem să acceptăm și cred că e de datoria noastră să le subliniem și să facem lumea literară un loc mai primitor, un spațiu pe care să și-l permită mai multe și mai mulți.
Tudor Voicu: -Cosmin Ciotloș a mărturisit că împarte cu tine o ”inimă necâștigătoare”, referindu-se la poemele tale în care evoci cu ingeniozitate, realism și candoare experiența ta pe stadion și dragostea pentru Rapid. Cât de des mergi la meciurile Rapidului? Ai scris vreodată din tribune?
Alina Purcaru: -A fost foarte drăguț Cosmin, a vorbit inima lui de rapidist. Dincolo de asta, simt că trebuie să fac o precizare importantă: îmi plac meciurile, dar eu nu am scris ode stadioanelor/sălilor de sport, ci o poezie tranșantă, feministă despre experiența unor spații care tratează foarte diferit corpurile, în funcție de gen, spații care pot găzdui manifestări euforice, dar, la fel de bine pot să fie locuri ale umilirii, ale violenței, ale rasismului și ale excluderii pentru acele corpuri care nu se conformează, pentru femei și pentru persoane queer. Am, e adevărat, o experiență directă a multor astfel de spații, și da, îmi place să merg pe stadion, sunt curioasă de dinamicile care se creează acolo și, în general mă simt bine la meciuri. Pentru cineva care petrece atît de mul timp în propria casă, o expunere la mase compacte de străini care fac foarte multă gălăgie are un efect tonic. Rapid e echipa cu care țin din facultate, pentru istoria ei și pentru etosul aparte al suporterilor: nu își iubesc echipa pentru palmares, pentru victorii, o însoțesc și o susțin cu devotament indiferent de toate astea. Într-o lume care fetișizează premiile, scorul, succesul, monetizând absolut totul și uitînd de bucuria jocului, cu cine altcineva să ții? Merg la meciuri cu iubitul meu, care mi-a luat și abonament. Nu merg mereu, nu am timp s-o fac, dar de regulă știu ce se întâmplă J . De pe stadion nici măcar sms-uri nu pot să scriu, nu-mi aud nici gândurile acolo, deci de scris poezie, acasă scriu, cu motanii noștri, Pușky și Marty pe lângă mine.
Tudor Voicu: -Cum se arată acest 2023 pentru Alina Purcaru, literar și, de ce nu, personal?
Duc în 2023 munca începută anul trecut și nu puțină. Am de tradus, lucrez la o proză care nu are nimic în comun cu ce am scris pînă acum, vreau să scriu poezie și deja fac asta, am enorm de citit și curiozitatea mea e un balaur cu șapte capete care îmi aduce constant cărți în casă. Îl ador pe acest balaur, chiar dacă mă face să întârzii cu toate. În plus, vreau să fac timp în mod constant pentru întâlniri cu prietenele scriitoare, pentru discuțiile noastre despre scris și schimbare. Apoi, am munca mea la Observator cultural, scrisul de cronici, interviuri și restul activităților din bucătăria oricărei redacții. Mi-aș dori să citesc și să recenzez cât mai multe cărți autohtone care vorbesc cu frumusețe și curaj despre importanța unui ochi critic cu sistemul și cu tare pe care le acomodează tacit: misoginie, rasism, naționalism sau homofobie, ca să citez numai câteva. E ceva de lucru și pentru anul ăsta, în preajma scrisului. În plan personal, îmi doresc să fie un an al iubirii și este deja.
___________________
Duminică, 15 ianuarie 2023, în Aula Bibliotecii Centrale Universitare ”Carol I” din București (Calea Victoriei nr. 88), în cadrul unui eveniment multiart transmis în direct de Radio România Cultural, avându-i ca invitați speciali pe Mike Godoroja&Blue Spirit, au fost decernate Premiile Galei Tinerilor Scriitori / Cartea de Poezie a anului 2022. Pentru secțiunea Premiul Tânărul poet al anului 2022 au fost nominalizate cărți semnate de Mihnea Bâlici, Raluca Boantă, Gabriel Cărtărescu și Olga Ștefan. Pentru secțiunea Premiul Tânărul prozator al anului 2022 au fost nominalizate cărți semnate de Irina Anghel, Alexandru Bordian și Sașa Zare. Pentru secțiunea Premiul Tânărul critic literar al anului 2022 au fost nominalizate cărți și articole semnate de Ruxandra Câmpeanu, Victor Cobuz și Călina Părău. Premiului Cartea de Poezie a anului 2022 i-a fost acordat volumului ”Tot mai multă splendoare” de Alina Purcaru, apărut la editura Cartier. Ceilalți laureați sunt Raluca Boantă, Sașa Zare, Ruxandra Câmpeanu și Mihnea Bâlici.
Juriul Galei a fost format din trei critici literari: Bianca Burța-Cernat, Andreea Răsuceanu și Cosmin Ciotloș. Artistul vizual Mihai Zgondoiu a realizat afișul și diplomele Galei Tinerilor Scriitori. Producător: Anamaria Spătaru. Amfitrion: Dan Mircea Cipariu. Coproducător: Radio România Cultural.
Laureații de până acum ai Premiului Cartea de poezie a anului sunt Ion Mureșan (2011), Ioan Es Pop (2012), Liviu Ioan Stoiciu (2013), Dan Sociu (2014), Octavian Soviany (2015), Teodor Dună (2016), Nora Iuga (2017), Dan Coman (2018), Romulus Bucur (2019), Angela Marinescu (2020), Ruxandra Novac (2021) și Simona Popescu (2022).
Organizatorii Galei au fost Primăria Municipiului București prin Muzeul Național al Literaturii Române din București (director general: Ioan Cristescu), Biblioteca Centrală Universitară ”Carol I” din București (director general: Mireille Rădoi) și asociația EURO CULTURART (președinte: Dan Mircea Cipariu). Programul cultural Gala Tinerilor Scriitori / Cartea de Poezie a anului 2022 este realizat cu sprijinul financiar Ministerului Culturii. Partener: Opera Scrisă.ro-societate de gestiune a drepturilor de autor. Partener media: AgențiadeCarte.ro.