Muzeul Municipiului București vă invită să participați la Conferința de Joi, 6 aprilie, 2023, ora 18,30, pe care o va susține scriitoarea Catia Maxim, la Palatul Suțu (Bdul. Ion C Brătianu, nr.2). Tema întâlnirii:”Capitale europene în prima jumătate a veacului XX. Ispite literare pentru Cronica unui lutier”.
Din multitudinea de locuri posibile pentru derularea unei acțiuni, orașul reprezintă pentru unii prozatori o ispită literară. Marile orașe au șansa să dăinuie, dar și să fie modelate. Însăși perenitatea mușcă nada schimbării, în vreme ce clădiri, străzi, ambianță își scriu propria cronică. Chiar dacă în ultimii ani realitatea și prioritățile s-au schimbat, oamenii cu sete de adrenalină se simt încă atrași de un stil de viață urban mai comod și mai trepidant.
Nu e o întâmplare că acțiunile din romanele mele se desfășoară într-un oraș precum Bucureștiul ros de trecut, devorat de prezent, oraș-capitală fără un viitor predictibil. Cea mai recentă narațiune, “Cronica unui lutier. Templul Reginei Vioară” (editura EIKON), se desfășoară în câteva capitale europene, în prima jumătate a veacului XX.
Lutierul Dumitru Cărbunescu, născut în 1882, la Subcurbura Carpaților, în comuna Cărbunești (Prahova), însoțește și ghidează cititorul într-o vreme când viața și istoria Europei, cu toate provocările și dezastrele istorice, mai aveau un sens, oferind speranță și încredere în viitor. La zece ani, părăsește satul natal și pleacă la București pentru a deveni copil de trupă. Destinul lui, cu urcușuri și coborâșuri, se țese în câteva capitale europene unde are șansa să studieze trompeta și să se perfecționeze în arta luteriei. Capitale precum București, Berlin, Paris, Viena. Contactul nemijlocit cu aceste orașe îi prilejuiește un cumul de reacții și impresii sub forma unor lungmetraje panoramice. Aspect arhitectonic, ambianță, perspectivă istorică, politică, manifestări și comportamente autohtone, multiculturale, lingvistice, obiceiuri, tradiții culinare, o veritabilă simfonie urbană, creată inefabil de “zeii” ocrotitori ai marilor orașe. Împliniri sufletești, întâlniri providențiale cu muzicienii vremii. Incursiune inedită și savuroasă în viața muzicală a câtorva capitale europene de unde sunt selectate imagini aidoma unor fotografii sepia, instantanee cu lumini și umbre de catifea, surprinse într-o Europă mai așezată și mai înțeleaptă.
Absolventă a Facultății de Litere, secția Română – Franceză (promoția 1981), din cadrul Universității București, Catia Maxim, după stagiul obligatoriu la o școală din provincie, a predat limba română în câteva școli bucureștene. După examenul de definitivare în învățământ s-a prezentat la un concurs pentru postul de corector la editura Ion Creangă, unde a desfășurat o susținută activitate alături de o echipă de redactori și tehnoredactori de marcă. În 1990 participă la alt concurs și obține postul de redactor de carte. După câțiva ani, a demisionat și s-a dedicat scrisului. În 2007 a debutat cu romanul Încă un pas (Echinox, Cluj). Au urmat volumul de povestiri Clipe salvate și romanul Ghici pe cine iubesc eu? Din 2010 a început o colaborare cu editura Tracus Arte, care i-a editat romanele: Între timpuri, Îngerii din Moscopole, Îngerii din Moscopole. Exilul, Îngerii din Moscopole. Istorii îngemănate, Slow motion, Altarul din Carcera Oarbă, Sipetul cu îngeri. A mai publicat povestirea Visul în antologia Balaurul și Miorița(Proză fantastică îngrijită de Mihail Grămescu) laEagle Publishing House și o serie de texte inedite în revistele literare: Cervantes, Tribuna literară, Actualitatea literară, Lumina, Contact Internațional, Timpul, Arena literară etc. Grație unui proiect al editurii Bata Press din Skopje, aprobat de Ministerul Culturii din Macedonia, a apărut varianta macedoneană a trilogiei Îngerii din Moscopole.În perioada pandemiei a scris romanul Cronica unui lutier. Templul Reginei Vioară, editat la EIKON, la finalul lui 2022.
La eveniment participă violonista Alina Horez și regizorul Toma Enache.
Coordonator conferință Cătălin D. Constantin