Inoculare. Hore pentru zădărnicirea combaterii (poeme),de Claudiu Komartin (Rotonda). Broșată, 64 pag. Preț: 23 RON/99 MDL
„Orice societate aflată într-o situație-limită produce narațiuni radicale. Pandemia a testat capacitatea omului contemporan de-a răspunde la necunoscut și pericol. Din bezna minții a izbucnit imediat un flux de absurdități despre controlul ființei umane prin mască și vaccin, modificarea ADN-ului, oculta mondială etc. Oameni aparent normali au demonstrat o pricepere uluitoare de-a inventa, înghesuind cazuistica unei boli infecțioase în ideologii religioase și fobii antiglobaliste. Realitatea intrată în criză a creat scenarii neverosimile de ficțiune. Claudiu Komartin angajează ficțiunea realității în ficțiunea poeziei, cu o autenticitate de maximă intensitate. Scurte, sacadate, ritmate – versurile din INOCULARE. hore pentru zădărnicirea combaterii sunt o polifonie tragicomică a capacității minților rătăcite în deliruri fundamentaliste de a produce idei și credințe din cele mai trăsnite. Aceasta e „fabuloasa” lume în care trăim: Claudiu Komartin i-a plasat în față oglinda lucidității.” (Nina Corcinschi)
„Claudiu Komartin nu este singurul scriitor român care a căutat depozitele de poezie ascunse în solul aparent arid al spațiului public românesc, dar cu siguranță este primul autor care o face sistematic, în volum, cu mize mai mari decât simpla distrare a cititorilor. Desigur, citit separat, fiecare poem poate funcționa ca un comic relief al cotidianului nostru deja supraîncărcat de evenimente traumatice. Odată puse împreună, însă, aceste texte relevă un tablou mult mai complex al celor (plus) doi ani pandemici. Departe de a fi doar un spectacol al paranoiei, INOCULARE este felul în care un poet a decis să privească în ochi un mic monstru compus din fricile și rănile colective ale unei părți mult mai mari decât am fi estimat inițial a societății noastre. Volumul de față este o carte dureroasă pentru că scoate la lumină lucruri neplăcute, dar necesară, în același timp, deoarece nicio problemă nu poate fi rezolvată dacă nu îi spunem pe nume.” (Victor Cobuz)
Nu e dragoste (poeme),de Adrian Schiop (Rotonda). Broșată, 80 pag. Preț: 29 RON/119 MDL
„Poemele lui Adrian Schiop au rămas până azi un soi de legendă urbană a anilor 2000 și a ruinelor lui digitale (clubliterar.com) sau de hârtie (revista Fracturi). Dar acum aceste poeme reintră în atmosferă ca un cartuș temporal fierbinte, ca o casetă pierdută și regăsită. Ele sunt în același timp un document istoric unic al douămiismului și o mostră elocventă de poezie contemporană 2022: biografică, șocantă, vulnerabilă, ironică, directă, queer, ofensatoare, obsedantă, autentică.” (Mihai Iovănel)
„Poezia din această antologie are forța definitivă a unui cui bîtut ân moalele capului.” (Răzvan Andrei)
Tot mai multă splendoare (poeme),de Alina Purcaru (Rotonda). Broșată, 96 pag. Preț: 29 RON/119 MDL
„Una dintre cele mai puternice și mai subversive forme de protest ale femeilor și persoanelor queer, care au căpătat din ce în ce mai multă relevanță și forță de-a lungul timpului, este reapropierea spațiului public interzis lor – un spațiu public care prin violență și teroare a rămas locul privilegiat al bărbatului alb cis-hetero. Aici, în acest loc de nelocuit, hoinărește și protagonista din Tot mai multă splendoare, articulând un discurs-revoltă, peste care proiectează imaginea atât de disprețuită și criticată a femeii-flâneur. Prin imaginar, vis și iubire, ea încearcă să lase în urmă frica imprimată în carne chiar din adolescență, să depășească trauma alungării din lume și a închiderii în privat. Încrezătoare, se aventurează să cucerească zone din ce în ce mai inaccesibile, precum sportul sau o comunitate-sanctuar, și dezvăluie în același timp modalitățile prin care aceste spații îi intimidează și îi supun pe cei mai vulnerabili. Permanent sunt suprapuse și spații salvatoare din care se recade însă, continuu, în coșmarul spațiului public. Finalul fericit nu poate însemna deocamdată victoria deplină a persecutaților, este prea devreme pentru asta, el se manifestă doar ca simplă tărie de-a te mai întoarce acasă.” (Iulia Militaru)
„Din poemele Alinei Purcaru răzbat vocile copiilor dintr-un timp salvat „în fiole sparte de algocalmin”, hipervigilența corpului „predispus să simtă frica”, vina și neputința, „sunetul oceanului” și efectul „anesteziant” al unor „boabe de rouă”, contrastul dintre deșeuri și munții „mereu cu zăpadă pe creste.” Tot mai multă splendoare compune o istorie fragilă și intimă a corpului condiționat, fragmentat, „desprins în alt fel”; o carte în care viața încolțește în pofida condițiilor, o carte a rememorării, a căutării de sine, a libertății și pasiunii. (Medeea Iancu)
Și Dumnezeu a fost țărână (poeme),de Nichita Danilov (Rotonda). Broșată, 80 pag. Preț: 29 RON/119 MDL
„Nichita Danilov nu e doar unul dintre poeții de mare pondere ai „generației ’80“ (alături de Mircea Cărtărescu, Ion Mureșan și alți doi-trei), ci și singurul ei poet metafizic în toata puterea cuvântului. Poate ultimul, la acest început de mileniu, până la proba contrarie… Poemele lui nu sunt nici „moderne“, nici „postmoderne“: ele sunt simultan dincolo, nu dincoace de aceste concepte. Critică a subliniat îndeajuns insolitul acestei poezii „nocturne“, vizionare si fantastic, în care, dincolo de măștile grotești, expresioniste, romantice, absurde sau suprarealiste, transcendența exista. Senzația de univers puternic simbolizant – suficient sieși, paralel celui contingent, derizoriu și îngust-biografist al poeților actuali –, prin lentila caruia lumea exterioară, contingenta își străvede, ca prin vis, umbrele, e pregnantă, ca și legătura inima cu tradiția mistică a creștinismului răsăritean. Autorul nu joacă, precum majoritatea colegilor săi, la bursa realului contingent sau a transcendenței de hârtie (pentru el criza limbajului nu exista), ci la aceea a irealității si a transfigurării. Senzația de autenticitate e obținută prin conventionalizarea discursului simbolic despre transcendență. Cum? Prin situarea eului poetic într-un punct de fugă al perspectivei, unde contrariile fuzionează si de unde totul se vede per speculum in enigmate. Vocea lirică nu aluneca astfel nici în registrul solemn-liturgic post-gândirist ce exalta, vetust si emfatic, Divinitatea, nici în registrul plebeu al deriziunii care desacralizeaza grotesc, bufon și eventual parodic totul, ci se menține pe linia subțire dintre ele, ca un „martor neutru“, distanțat, privind „ca dintr-o camera ascunsa, prin ochelari fumurii“. Un stil alb, cu dicțiune grava, discret-incantatorie, colorat de mari metafore si imagerii surrealiste, pigmentat cu umor negru și mizând pe transcrierea cât mai fidelă a meditatiei si a viziunilor generează jocuri de umbre care devin amețitoare atunci când ispită conceptualismului (cu demonstrativismul aferent) este evitată.” (Paul Cernat)
Poetic: interfața sonoră (365 de poeme de dragoste postumane și unul uman),de Răzvan Țupa (Rotonda). Broșată, 168 pag. Preț: 33 RON/139 MDL
„Trăim, spunea Baudrillard, într-o lume dominată de experienţe şi sentimente simulate, pierzând capacitatea de a înţelege realitatea, căci ceea ce experimentăm este o realitate deja preparată, editată, digerată de media, evaporată sub strălucirea timpului real al acesteia. Poezia lui Răzvan Ţupa încearcă să creeze o breşă în această realitate simulată.” (Mirela Roznoveanu)
„Răzvan Ţupa vorbeşte, printre alte categorii poetice identificate, despre „evoluţii şi falimentul gândirilor literare totalitare“, despre „redescoperirea societăţii“ şi „resurecţia responsabilităţii poetice individuale“. În asemenea direcţii se îndreaptă chiar poezia lui, evoluând ea însăşi, cum spuneam, de la intimism la social, de la fulguraţie la montaje cinematografice şi de la persoana I singular la persoana I plural ori la un „tu“ generic.” (Adina Dinițoiu)
Poți procura cărțile Cartier în toate librăriile bune din România și Republica Moldova.