Se lansează cel de-al treilea număr al Scena.ro din acest an la sfârșitul unei veri în care publicul s-a reîmprietenit cu scena, teatrul a ieșit din nou în spații neconvenționale, iar veștile despre o stagiune ”normală”, o ”normalitate” diferită, adaptată, sub semnul reinventării, dau speranță tuturor celor activi în teatru, dar și spectatorilor lor. Festivalurile internaționale de la Avignon și Edinburgh și-au revenit complet după ultimii ani de tatonări, iar relatările semnate de Mirella Patureau, Oana Cristea Grigorescu și Oltița Cîntec refac atmosfera festivalieră din această vară.
”Publicăm în acest număr o primă parte dintr-un interviu amplu cu regizoarea-dramaturgă Gianina Cărbunariu, realizat de redactoarea-șefă a revistei, Cristina Modreanu, și având ca obiectiv refacerea traseului unuia dintre cei mai importanți creatori contemporani de la noi, în mod paradoxal mai recunoscută în străinătate decât pe scenele românești. Manager al Teatrului Tineretului din Piatra-Neamț, el însuși o legendă, Cărbunariu se consideră ”marginală” în teatrul românesc, deși cariera sa este exponențială pentru dezvoltarea scenei locale în ultimii 20 de ani, timp în care regizoarea a ajuns la fel de cunoscută internațional ca Silviu Purcărete în anii 90.
Un pas înainte în această dezvoltare a scenei locale încearcă să facă autorii proiectului Teatru contemporan în săli de clasă, Elise Wilk, Ciprian Marinescu și Ioana Gonțea, proiect prezentat într-un mic dosar de 4 pagini, incluzând și un interviu cu dramaturgul german Carsten Brandau care excelează în genul numit Klassenzimmerstücke (spectacole destinate pentru a fi jucate în sălile de clasă).
Reluăm în acest număr și Cartea de teatru, rubrică destinată noilor apariții editoriale care, de această dată, fac un pas mai adânc înspre istoria teatrului românesc, vorbind despre dramaturgii I.L. Caragiale, respectiv Victor Eftimiu, dar ne și despărțim de două mari personalități teatrale, Peter Brook, care a marcat teatrul secolului 21 – și despre care scrie un text emoționant regizorul Andrei Șerban – și Hans Thies-Lehmann, autorul teoriei ”teatrului postdramatic”, care a explicat cel mai convingător tendințele înregistrate în artele spectacolului în ultima jumătate de secol.
Pe coperta Scena.ro nr. 57 (3)/2022, apare o fotografie realizată de regizorul Radu Afrim, ca preambul la un spectacol realizat la malul mării, cu trupa Teatrului de Stat din Constanța, o trecere simbolică dinspre plajă spre scenă, la începerea stagiunii 2022-2023.
Noul număr al Scena.ro în format print poate fi găsit în librării începând cu 20 septembrie.
***
Vă reamintim că Scena.ro dezvoltă conceptul de interactivitate prin includerea în articolele în print a unor coduri QR care pot fi citite direct cu camera foto a telefonului sau cu aplicația QRCode descărcată gratuit în orice telefon smart sau tabletă. Cititorul poate astfel să adauge articolului pe care îl citește informații foto, video sau articole complementare, prin intermediul device-ului electronic preferat. Acest nou instrument de navigare asigură și legătura permanentă dintre conținutul editorial care apare exclusiv în ediția în print a Scena.ro și conținutul care apare exclusiv online pe site-ul www.revistascena.ro. ”
Scena.ro este editată de Asociația Română pentru Promovarea Artelor Spectacolului (ARPAS). Revista este un proiect independent, care depinde de cititorii săi. Campania de abonamente pentru 2022 este deschisă: pentru abonare trimite un email pe adresa scena.ro@gmail cu numele complet și adresa, urmând să primești instrucțiuni pentru efectuarea plății.