Lansarea la București, în Sala Auditorium a MNAR, a albumului ”ORLAN. Les films de Sainte-Orlan”*, apărut la Fundația Culturală Intact, a fost un eveniment pe care ni l-a oferit pictorul și managerul cultural Florin Ștefan, directorul Spațiului Intact din Centrul de Interes, din Cluj-Napoca, chiar în prezența acestui fenomen viu al artelor meta-vizuale, meta-spectaculare și corporale care este ORLAN. Cu două puneri în scenă seducătoare propuse de Horea Avram, curatorul expoziției din octombrie 2021 de la Centrul de Interes din Cluj-Napoca, și de Bogdan Ghiu, unul dintre autorii albumului ORLAN, am intrat într-un univers de ”ficțiuni auto-hagiografice” și de paradoxuri pe care le poate crea raportul supraexpus dintre corp-carne versus corp-imagine. Un album care ar trebui studiat atât de apologeții ismelor culturale, cât, mai ales, de cei care își revendică un demers profesionist în artele imaginii ori ale imaginarului.
Remarca lui Bogdan Ghiu – ”ORLAN lucrează cu corpul și cu imaginea, provocînd adevărul pentru a ne putea, toți, confrunta cu el. De fapt, ea lucrează asupra corpului și în imagine.” – ne (re)centrează asupra unei practici artistice și unui concept de epuizare a imaginii corpului și a materialității sale prin suprasolicitarea și supra-impresionarea corpului ca imagine care se golește și se dezvrăjește de sine. ORLAN e, astfel, tot mai mult o Sfântă a dezvrăjirii corpului de carne și trup!
Cum putem trece de la corpul-carne la corpul ca imagine trecând prin corpul în imagine e provocarea intelectuală și artistică pe care ne-o propune, când ludic, când provocator și sarcastic ORLAN. „Mi-am pus întrebări despre vedetele din fotbal, stereotipurile legate de frumusețe și despre operațiile estetice, despre genetică și biotehnologie și, bineînțeles, despre cinema și ficțiunea pe care o suscită. (…) Mi-am pus întrebări despre presiunea care se pune pe corp, presiunea socială, culturală, tradițională, politică sau chiar religioasă care conferă un anumit statut acestui corp, îndeosebi celui al femeii”, a mărturisit ORLAN la evenimentul de lansare de la MNAR.
De la expoziția de la Centrul de Interes din Cluj Napoca la lansarea albumului ”ORLAN. Les films de Sainte-Orlan” am putut fi, astfel, martorii unei călătorii ”de la imaginea de sine, la imaginea în sine”, după percutanta remarcă a lui Horea Avram. „A fost o abordare curatorială într-o cheie cinematică. Am încercat să fac din spațiul luminat al galeriei mai degrabă unul în penumbră, care aduce mai degrabă a multiplex sau a cinematograf, pentru că era un spațiu care găzduia o serie de afișe de film care nu există”, a dezvăluit Horea Avram.
Restul ține de formarea și deformarea unor imagini dintr-o auto-hagiografie a aparent-inaparentului.
Dan Mircea CIPARIU
Fotografii: Mihai Zgondoiu
*”ORLAN. Les films de Sainte-Orlan”, publicat de Fundaţia Culturală Intact, coordonat de Florin Ştefan şi Horea Avram şi realizat cu sprijinul Institutului Francez din România. Volumul-catalog e publicat în relație cu expoziția LES FILMS DE SAINTE-ORLAN de la Centrul de Interes, Cluj-Napoca, 2021. Curator: Horea Avram; Producător: Florin Ștefan. Autorii textelor: ORLAN – Artistă, Horea Avram – Critic de artă, curator, Bogdan Ghiu – Scriitor, traducător, Laura T. Ilea – Scriitoare, eseistă, Raluca Oancea – Istorică de artă, curatoare, Călin Stegerean – Eseist, artist, Directorul General al Muzeului Național de Artă al României, Yann Toma – Artist și cercetător, Profesor la Universitatea Sorbona.