Patru parteneri din trei ţări incluse în proiectul „Teachers for SwanZ” (Profesorii în sprijinul Lebedelor Z), România, Bulgaria şi Austria, s-au întâlnit fizic de data aceasta, după o perioadă de un an în care au lucrat interactiv pe Zoom, la sediul Uniunii Elene din România şi la Opera Naţională din Bucureşti, în perioada 6-9 mai 2022. Peste 30 de elevi și circa 20 de profesori din liceele de coregrafie din cele trei ţări, Liceul de Coregrafie Floria Capsali, Uniunea Elenă din România, Școala Națională de Arte Prof. Vesselin Stoyanov din Ruse, Bulgaria, și Attitude Studios din Viena, Austria, au participat la activităţi specifice şi la schimburi interculturale, defăşurate în diverse instituţii.
„Lebedele Z” reprezintă tinerii artişti de 13-16 ani din şcolile vocaţionale, iar Z-ul vine de la „Generaţia Z” sau „Zoomer” în care sunt cuprinşi copiii erei tehnologice, născuţi între 1990 şi 2010. Gazda din România, Liceul de coregrafie „Floria Capsali” din Bucureşti, este iniţiatorul acestui program Erasmus, Cooperare pentru inovare si bune practici, parteneriate strategice pentru educație vocațională și formare profesională, intitulat „Teachers for SwanZ”, cofinanţat de Uniunea Europeană. Întâlnirea de anul acesta a avut două programe diferite: un training pentru profesori, intitulat Dance4teachers, și unul pentru elevi, Dance4pupils. Protagoniștii au fost cadrele didactice de la Liceul Floria Capsali, lectori invitați din lumea dansului, instructori, traineri profesioniști ce au dezbătut diverse modalităţi de pregătire coregrafică a elevilor, de comunicare artistică pentru a performa în anii viitori pe scenele naţionale şi internaţionale ale teatrelor şi operelor. Temele celor patru zile de lucru dedicate acestei sesiuni s-au concentrat pe baletul clasic şi pe dansul contemporan, iar lecțiile au fost susținute de profesoarele Mihaela Vasilovici de la Liceul Floria Capsali, axate pe studii de balet, nivel avansat, exerciții la bară și la centru, sărituri, şi de Laura Cristinoiu de la Attitude Studios, care a prezentat tehnica piruetei și exerciții suport pentru turații. Dansul de caracter a fost prezentat și exersat de prof. Mădălina Mechenici de la acelaşi liceu, aspect ce i-a surprins pe colegii bulgari care nu predau această disciplină în programul școlii. De asemenea, prof. Raluca Mălăeru a susținut o oră de balet cu cadrele didactice care predau alte materii în școlile de dans și care nu au încercat baletul niciodată. Cu copiii a realizat un moment de balet pe o muzică mai puțin utilizată, iar elevii au fost provocați să se adapteze unui stil muzical diferit. Echipa bulgară și cea a Uniunii Elene din România au prezentat un dans tradițional din Maramureş, dar şi dansuri specifice bulgărești și grecești.
Extrem de interesante și apreciate au fost și sesiunile de training în arta predării dansului, a perfecționării profesorilor în comunicare şi dialog intercultural, exerciţiile de actorie şi de control al minţii şi emoţiilor.
Următoarea etapă de lucru a proiectului Teachers for SwanZ va avea loc la Ruse, în Bulgaria.
Maria Dobrescu